|
|
کدخبر: ۴۱۸۴۴

وزیر نفت در گفتگوی ویژه خبری:

بیزن نامدار زنگنه وزیر نفت امشب در گفتگوی ویژه خبری از دستاوردهای پانزدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز می گوید.

به گزارشامیدبه نقل از باشگاه خبرنگاران، برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب با حضور «بیژن نامدارزنگنه» وزیر نفت با محوریت انتخاب ایران به عنوان «دبیرکلی مجمعصادرکنندگان گاز» به روی آنتن رفت.

وی ابتدا در خصوص نتایج مهم اجلاس گفت: تبادل نظرات و خود تشکیل اجلاس از اهمیت بالایی برخوردار است و اینکه دستاورد مهم ما انتخاب ایران به عنوان دبیرکل «اوپک گازی» پس از دو دوره دیبری روسیه بر این مجمع است.

عضو کابینه دولت یازدهم اظهار داشت: هم اکنون اهیمت نقش گاز در جهان در حال پررنگ تر شدن است و روز به روز بر تعداد سرمایه گذاران این حوزه افزوده می شود ولی این موضوع نمی تواند باعثکمرنگ شدن نقش نفت و زغال سنگ در بازارهای جهانی شود.

زنگنه با بیان اینکه اوپک ۱۲ سال بعد از تاسیسش تنها به تشکیل جلسه بدون ارائه نتیجه ای اکتفا میکرد، افزود: ولی در سال ۱۳۷۳ اوپک توانست ایفای نقش مهمی در بازار جهانی داشته باشد که هم اکنون نیز بنیان های محوری شدن این سازمان در قیاس با سایر ارگان های هم سو گذاشته شده است.

*گسترش تعاملات با روسیه و الجزایر

وی با اشاره به اینکه در این اجلاس کشورهای تولید کننده و صادر کننده البته بدون حضور شرکت های خصوصی شرکت کردند اظهار داشت: با رییس گازپروم روسیه و نماینده ویژه رییس جمهور این کشور صحبت هایی کردیم و باب همکاری را باز کردیم و البته جای همکاری زیادی با این کشور وجود دارد.

وزیر نفت ادامه داد: هم چنین با الجزایر که دارای تجارب زیادی در بازار جهانی گاز است تعاملات را گسترده کرده و در پی ایجاد تعاملات بیشتری هستیم.

*در بازار جهانی گاز جوان هستیم

زنگنه با بیان اینکه ما در بازار جهانی گاز جوان هستیم گفت: کشورهایی همچون عمان و قطر تجربه بیشتری از ما در این حوزه دارند و در واقع رقیب بزرگ ایران در این حوزه هستند بنابراین میتوان با استفاده از تجارب این کشورها سیر صعودی را طی کرد.

وی به چشم انداز ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: ما با اعتدال و تدبیر می توانیم تعامل سازنده ای با همه کشورهای جهان داشته باشیم که از این طریق هم دیدگاه جمهوری اسلامی را نشان دهیم هم امور را تسهیل کنیم.

عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه ما اهرم بزرگی در بازار نفت و گاز هستیم که دنیا توان نادیده گرفتن ما را ندارد افزود: دنیا منتظر شل شدن تحریم ها جهت استفاده از انرژی ایران است و هم چنین ما میتوانیم با استفاده از این موضوع زمینه توسعه کشور و رفاه مردم را از طریق بهبود اوضاع اقتصادی فراهم کنیم.

وی در خصوص جایگزینی گاز بجای نفت تصریح کرد: نفت هرگز نمیتواند از سبد انرژی دنیا حذف شود بلکه گاز تنها میتواند سهم بالایی در بازار انرژی کسب کند چه بسا که هم اکنون نیز این مسئله در حال اجرایی شدن است و بعنوان مثال میتوان گاز را برای صنایع فولاد و تولیدات پتروشیمی مورد استفاده قرار داد.

*سهم ۷۰ درصدی گاز در سبد انرژی کشور تا ۲ سال آینده

وزیر نفت در بخشی از سخنان خود بیان اینکه مهمترین مبحثکنونی گاز در ایران بحثمصرف داخل است و جایگزینی آن با سوختهای مایع تصریح کرد: ظرف ۲ سال آینده سهم گاز در سبد انرژی کشور به بالای ۷۰ درصد میرسد و با این کار رشد اقتصادی، تولید ثروت و اشتغال زایی ایجاذ می شود.

وی با بیان اینکه بعد از تامین مصرف داخل به دنبال گسترش دامنه صادرات هستیم، گفت: در امر صادرات اولویت ما کشورهای همسایه است چرا که غیر از ایران و قطر کشور دیگری گاز اضافه ندارد.

زنگنه افزود: هند، ترکیه، اروپا و بطورکلی کشورهای شرق و غرب اولویت بعدی ما از لحاظ ارسال گاز هستند.

*کمبود ۴۰ میلیارد لیتری گاز در تاریخ ما سابقه ندارد

وی همچنین به کمبود گاز کشور اشاره کرد و گفت: این مسئله به دلیل ارائه سوخت مایع و ذخیره آن در نیروگاه هاست که امسال نیز ۳۰ میلیارد لیتر سوخت، در نیروگاه ها استفاده خواهیم کرد.

وزیر نفت در ادامه به واردات گاز از ترکمنستان اشاره کرد و افزود: به دنبال ایجاد محدودیت برای صنایع بزرگی که نیاز زیادی به گاز دارند هستیم و البته استفاده از سوخت مایع بجای آن برای این صنایع چرا که هم اکنون با کمبود گاز مواجه هستیم.

زنگنه با بیان اینکه ۴۰ میلیارد لیتر مکعب کمبود گاز داریم و این موضوع در تاریخ ما سابقه نداردگفت: البته جای هیچ نگرانی برای مردم وجود ندارد و در زمستان کمبود گازی نخواهیم داشت.

وزیر نفت ادامه داد: در واقع به اندازه ۵ پارس جنوبی کمبود گاز داریم که البته با راه اندازی این فازها حدود ۲۴ میلیارد دلار به صادرات کشور افزوده شده که در این صورت ۳۰ میلیارد دلار در موازنه اقتصادی تاثیر می گذارد.

عضو کابینه دولت یازدهم به سیستم «CHP» در جهان اشاره کرد و گفت: استفاده از این سیستم راندمان حرارت گرمایش و سرمایش را در واحدهای مسکونی به ۸۰ درصد میرساند که در این صورت سرمایش و گرمایش ارزان میشود و آب گرم رایگام عرضه میگردد در واقع از محل صرفه جویی مصرف کننده هزینه پرداخت میشود.

زنگنه در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون ۲هزار جایگاه سوخت در کشور داریم افزود: باید مشکلات این جایگاه ها را حل کنیم. به خصوص فرهنگ سازی در رابطه با برچسب های انرژی نیاز مبرم ماست.

*به عمان امید بیشتری دارم

وزیر نفت در خصوص برخی از گمانه زنی ها مبنی بر عدم صادرات گاز به پاکستان گفت: بنده نگفتم به پاکستان گاز صادر نمیکنم بلکه گفتم ما امیدی به اجرای این کار ندارم اما اگر با شتاب بیشتری اقدام به ساخت خط لوله گاز در داخل کشورش کند قطعا ایران نیز آمادگی تحویل گاز به این کشور را دارد.

وی ادامه داد: اما به عمان امید بیشتری دارم و اینکه پیش بینی می شود با توجه به روند مذاکرات تا پایان سال جاری قرارداد نهایی فروش به عمان تدوین و ارائه شود.

زنگنه با بیان اینکه یکی از سیاست های ایران برای صادرات گاز به عمان ورود به بازار «خرده فروشی» گاز است، افزود: در این کشور به دنبال بازاریابی های جدیدی برای فروش گاز و توسعه صادرات به کشورهای دیگر هستیم.

وی به اختلاف قیمت ها در بازار نفت اشاره کرد و گفت: صادرات گاز به ترکیه ادامه دارد اما ترکیه به دنبال کاهش قیمت گاز ایران است اما ارسال گاز با لوله نیاز به صبر دارد چرا که در این حوزه اختلاف قیمت هایی وجود دارد و دو طرف نظرات متفاوتی در خصوص قیمت نهایی ندارند.

*یک تناقض ذاتی برای قیمت گذاری در اوپک وجود دارد

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه در ۵۰ سال اخیر مقدار تولید اوپک اضافه نشده است، افزود: بطور کلی یک تناقض ذاتی در اوپک برای قیمت گذاری وجود دارد در واقع مدیران کوتاه بین و درازمدت بین اختلاف نظراتی دارند یعنی گروهی معتقد به قیمت میانه و گروهی معتقد به درآمد فوری هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تفاوت قیمت گاز با نفت اشاره کرد و اظهار داشت: گاز قیمت جهانی ندارد و از طرفی گاز هزینه حمل بالایی دارد ولی به هرحال مجمع صادرکنندگان گاز هیچ تصمیمی در خصوص قیمت گذاری نمیگیرد و هم چنین برنامه ای برای محدود کردن عرضه گاز در دستور کار قرار نداده است.

زنگنه تصریح کرد: گاز به دلیل ویژگی حرارتی بودن قیمتش از نفت پایین تر است ولی به هر حال ما به دنبال برداشت متناسب با ذخایر بالا هستیم تا بتوانیم میزان سوخت کشور را افزایش دهیم.

*برخی با سیاسی کاری به دنبال حذف ایران از دبیرکلی «اوپک نفتی» هستند

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه برخی از اعضای اوپک حاضر نیستند کاندیدای ایران به عنوان دبیرکل اوپک نفتی انتخاب شود، اظهار داشت: متاسفانه برخی از کشورهای عضو اوپک تنها به دلایل سیاسی و بدون در نظر گرفتن کار حرفه ای و کارشناسی علاقه ای به انتخاب ایران به عنوان دبیرکل اوپک نفتی ندارند.

وی با اشاره به اینکه «نوذری» تنها گزینه ایران برای تصاحب دبیرکلی مجمع صادرکنندگان نفت است، افزود: البته با بهبود فضای سیاسی و گسترش تعاملات با دنیا امیدواریم از نگاه های سیاسی به انتخابات اوپک کاسته شود.

لازم به ذکر است؛ «محمد حسین عادلی» رییس موسسه مطالعات روند ۱۲ آبان ماه در پانزدهمین اجلاس کشورهای مجمع صادرکننده گاز، به مدت دو سال به عنوان دبیرکل اوپک گازی منصوب شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار