|
|
کدخبر: ۵۳۹۴۴

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با اشاره به چگونگی اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، گفت: دولت کمک می‌کند تا کنسرسیوم بین ایرلاین‌ها تشکیل شده و به این ترتیب بازار رقابتی ایجاد شود.

به گزارشامیدبه نقل از مهر، علی محمد نوریان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در وزارت راه به دنبال اجرای قانونی هستیم که توسط مجلس مصوب شده است، گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه دو ماده ۱۶۱ و ۱۶۶ در رابطه با مسائل هواپیمایی است. ماده ۱۶۱ در خصوص متنوع‌سازی و آزادسازی قیمت بلیت هواپیماست.

وی افزود: در موضوع آزادسازی قیمت بخش خصوصی باید نقش اصلی را به عهده بگیرد که در ابتدا قرار است در ۱۸ ایرلاین دولتی و خصوصی متنوع‌سازی اجرا شود به این معنا که قیمتبلیت هواپیمادر صبح، ظهر، شب، روز تعطیل، وسط هفته، ایام نوروز متفاوت باشد، این درحالی است که قیمت کنونی بلیت به‌صورت غیرقانونی اعمال می‌شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با بیان اینکه در حال حاضر بلیت هواپیما از طریق منابعی با قیمت‌های بالاتر تهیه می‌شود، گفت: در واقع در محیط غیررقابتی این کار انجام می‌گیرد و امیدواریم با توجه به دستور مصوبه مجلس تا پایان سال با کمک ایرلاین‌ها در گام اول بلیت هواپیما متنوع‌سازی می‌شود و در مرحله بعدی مسیرها آزادسازی خواهد شد تا ایرلاین‌ها در هر مسیری که می‌خواهد پرواز کنند.

نوریان با اشاره به اینکه دولت با یک سری مکانیسم، پرواز به نقاط محروم را انجام خواهد داد، خاطر نشان کرد: پس از متنوع‌سازی و آزادسازی مسیرها یک سری تشویق برای هواپیماهای نو مانند تخفیف سوخت در نظر گرفته می‌شود. یا اینکه در زمینه عوارض فرودگاهی تخفیفاتی به ایرلاین‌ها اعطا می‌شود که با این برنامه و حمایت‌های دولتی امیدواریم تنوع‌سازی قیمت بلیت هواپیما توسط ایرلاین‌ها پیشنهاد و پیاده شود.

وی با بیان اینکه هدف دولت این است که مسائل تعمیراتی، صدور بلیت، خدمات فرودگاهی ایرلاین‌ها مشترک شود، گفت: این برنامه باعثمی‌شود تا قیمت تمام‌شده و هزینه‌ها کاهش و کارایی افزایش یابد، به‌طور کلی دولت کمک می‌کند تا کنسرسیوم بین ایرلاین‌ها تشکیل شده و به این ترتیب بازار رقابتی ایجاد شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی تصریح کرد: فرض ما بر اساس الگوهایی که در دنیا وجود دارد این است که یک ایرلاین کوچک با سه هواپیما نمی‌تواند بقا داشته باشد و برای بقا باید چند ایرلاین با یکدیگر کنسرسیون تشکیل دهند.

نوریان خاطرنشان کرد: بر این اساس ۱۶ ایرلاین بخش خصوصی به دو کنسرسیوم تبدیل می‌شوند که این کار باعثکاهش هزینه‌ها و ارتقای بهره‌وری ایرلاین‌ها می‌شود.

وی افزود: ما علاقه‌مند به حفظ سلامت مردم هستیم و ایمنی برای دولت اولین هدف است، بنابراین هر هواپیمایی که شرایط ایمنی را نداشته باشد از دور خارج خواهد شد. اما به هیچ عنوان قصد اعمال فشار بر ایرلاین‌ها برای تشکیل کنسرسیوم را نداریم و بر عکس در کنار هستیم تا برای آنها شرایط مناسب اقتصادی ایجاد شده و بتوانند به مردم به خوبی خدمات‌رسانی کنند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی تصریح کرد: مردم باید مطمئن باشند که دولت به‌عنوان کارگزار آنها مواظب سلامتی، ایمنی و رفاه آنها در صنعت حمل ونقل هوایی است. زیرا تمام زیرساخت‌های این صنعت توسط دولت ایجاد شده است و این امکانات به‌صورت کامل در اختیار بخش خصوصی است تا آنها بتوانند خدمت مناسبی به مردم داشته باشند. با این حال اجباری در تشکیل کنسرسیوم با مشارکت ایرلاین‌های بخش خصوصی نیست.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار