|
|
کدخبر: ۷۷۳۵۷

پس از امضای توافقنامه شهرداران آنکارا و تهران به سولات خبرنگاران در مورد تاثیرات امضای پیمان خواهرخواندگی بر روابط ایران و ترکیه پاسخ دادند.

به گزارشامیدبه نقل از باشگاه خبرنگاران، قالیباف در پاسخ به این سوال که امضای این توافقنامه چه تاثیری بر روابط دو کشور خواهد داشت، گفت: شهرداری ها در تمام دنیا نشان دادند که به مردم نزدیک ترند. لذا وقتی شهرداری ها با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند، مردم نیز به هم نزدیک می شوند و این بیشترین منفعت را برای کشورها دارد.

وی افزود: ارتباط تهران و آنکارا دیر شروع شد، هر چند قلب مردم این دو کشور مسلمان به یکدیگر نزدیک بود.

قالیبافتاکید کرد: توافق امروز آغاز یک فعالیت جدید در حوزه های اقتصادی، فنی و انتقال تجربیات خواهد بود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که امضای پیمان خواهرخواندگی سرفصلی برای همکاری های بیشتر در زمینه های فرهنگی و ملی باشد.

شهردار آنکارا نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد پیامدهای این توافقنامه گفت: در شرایط کنونی روابط دو کشور به نحو احسن است و امیدوارم این تفاهمنامه بر افزایش صمیمیت بیشتر دو کشور تاثیر داشته باشد، شهرداری ها سازمان هایی هستند که می توانند گام های اول را به خوبی بردارند.

وی ادامه داد: امیدوارم شهرداری های تهران و آنکارا تفاهم خوبی با یکدیگر داشته باشند و گام های مثبتی در جهت رشد و توسعه روابط میان دو کشور بردارند.

شهردار تهران در اجلاس UCLG MEWA:

تهران آینده خود را در تعامل مثبت و اثربخش با شهرهای UCLG - MEWA تعریف می کند


بر اساس این گزارش قالیباف در مراسم آغاز به کار رسمی اجلاس بخش غرب آسیا و خاورمیانه سازمان شهرهای متحد و حکومت های محلی ضمن قدردانی از میهمان نوازی شهرداری قونیه گفت: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که به من توفیق داد در همایشی که با هدف توسعه همکاری‌های منطقه‌ای میان شهرها در شهر دوست داشتنی قونیه و در جوار آرامگاه سلطان اندیشه و سخن جناب مولانا جلال‌الدین محمد بلخی برگزار می شود، شرکت نمایم.

شهردار تهران با بیان اینکه تهران آینده خود را در تعامل مثبت و اثربخش با شهرهای UCLG - MEWA تعریف می کند، گفت: برای توسعه پایدار شهری و دستیابی به رونق اقتصادی ارتباط و همکاری میان مدیران شهری در سطح بین‌المللی ضروری‌ است و نبایداجازه دهیم میراثتمدنی اسلام و شهرهای اسلامی در معرض خطر نابودی قرارگیرد.

رییس بخش غرب آسیا و خاورمیانه مجمع شهرداران جهان ادامه داد: گزاف نیست اگر بگویم بین جایگاه شهرهای منطقه ما و شخصیت مولانا، نوعی همانندی وجود دارد. به واقع شهرهای منطقه ای که هم اکنون اجلاس آن را برگزار می کنیم؛ از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین کانون‌های فرهنگ و تمدن بشری بوده‌اند.

قالیباف ادامه داد: مولانا خود به بسیاری از این شهرها متعلق بوده و از هریک خوشه‌ای برچیده و از عارفان و عالمان این شهرها درس آموخته و به میراثمشترک ملت‌های این حوزه فرهنگی و تمدنی بدل شده است. جلال‌الدین در بلخ زاده شد. در نیشابور به دیدار عطار نایل آمد، به سمرقند و بخارا رفت، در بغداد از سهروردی - عارفی از زنجان - درس گرفت، به زیارت مکه مشرف شد، در حلب و دمشق اقامت گزید و در این شهر از ابن‌عربی درس آموخت و سرانجام در قونیه رحل اقامت افکند.

به گفته شهردار تهران او در این شهر به محضر شمس تبریزی و نجم‌الدین رازی از ری - تهران کنونی – رسید. مولانا آن گاه با کوله باری از معرفت که از شهرهای بزرگ و انسان‌های فرهیخته آموخته بود؛ ده‌ها عارف و صوفی و ادیب را درس آموخت.

رییس بخش غرب آسیا و خاورمیانه سازمان شهرهای متحد و حکومت های محلی گفت: اینک مولانا در قونیه و هر یک از آن بزرگان در گوشه ای از خاور میانه و غرب آسیا آرمیده‌اند. هر یک از این شهرها اکنون در جغرافیای سیاسی جداگانه‌ای قرار گرفته، اما همه در یک حوزه فرهنگی و تمدنی واقع هستند. هزاران غیر فارس، قرائت و حفظ اشعار فارسی مولانا را فضیلت می‌شمرند و یا در تلاشند از طریق برگردان آثار وی، با مضامین اشعار و عقاید بلند وی آشنا شوند. همین که پرفروش‌ترین کتاب آمریکا در سال های اخیر کتاب ارزشمند مثنوی معنوی مولانا بوده است؛ شاهد محکم و زنده‌ای بر این ادعاست.

شهردار تهران تصریح کرد: من نیز همانند بسیاری از شما اعتقاد عمیق دارم که جهان امروز بیش از هر زمان دیگری تشنه و نیازمند افکار، اندیشه‌های عرفانی، پندها و اندرزهای اجتماعی و اخلاقی مولاناست. امروزه این علاقمندی همه جانبه را به خوبی می‌توان در استقبال روزافزون جهانیان از دیدگاه‌های مولانا بازشناسی کرد و عطر افکار بلند مولوی را از سراسر جهان استشمام نمود.

وی خاطرنشان کرد: دقت نظر و هوشیاری مثال زدنی در تصویرگری همه شئون زندگی عامه مردم، نشان از ریزبینی و نکته سنجی و تفکر اجتماعی خاص مولانا دارد. مولانایی که از بلخ درخشید و برای همیشه روح بزرگ و متلاطم وی درحد فاصل شرق و غرب در شهر قونیه آرمید. عارف اجتماعی بی نظیری که همواره خواهان ثبات، صلح و آرامش بود. به روان پاک او درود می فرستیم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش افزود: به تناسب رشد شهرنشینی و گسترش قلمرو و دامنه تاثیرگذاری شهرها در ابعاد جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، چالش‌های پیش روی رهبران و مدیران شهری نیز بیشتر و پیچیده‌تر می‌شود و مقوله " حکمرانی شهری " اهمیت و جایگاه بالاتر و تعیین‌کننده‌تری پیدا می‌کند.

شهردار تهران تصریح کرد: انتظار می‌رود رهبران و مدیران شهری همزمان با فکر کردن و برنامه‌ریزی برای پاسخ گویی به نیازهای شدیداً فزاینده شهروندان و تأمین زیرساخت‌ها، خدمات و تسهیلات مورد نیاز شهرهایشان، در عرصه‌های محلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی نیز با هدف تأمین منافع شهروندان و شهرهایشان و نیز برای تحقق صلح و توسعه پایدار جهانی تلاش نمایند.

وی ادامه داد: امروز ما در منطقه نیز با شرایط بحرانی و فجایع انسانی زیادی روبرو هستیم که متأسفانه تحت تأثیر سیاست‌های غلط برخی از قدرت‌های منطقه‌ای و دخالت و زیاده خواهی قدرت‌های سلطه‌گر غربی به ویژه تنش‌آفرینی، تجاوزات و جنایات رژیم اشغالگر فلسطین، دامنه و شدت آن‌ها توسعه پیدا کرده است. نگرانی‌های جدی برای شهروندان به ویژه اقشار آسیب‌پذیر شهری مانند زنان و کودکان در سطح منطقه وجود دارد. از سوی دیگر میراثتمدنی اسلام و شهرهای اسلامی در معرض خطر و نابودی است و باید تلاش‌های زیادی برای صیانت از این میراثمادی و معنوی به عمل آید.

شهردار تهران با بیان اینکه چالش های مشترک زیادی میان همه کلان شهرهای جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه وجود دارد که اشتراک مساعی و همفکری و همکاری میان مدیران شهری و مقامات محلی را ضروری ساخته است، گفت: به عقیده من رشد شهرنشینی و توسعه شهری کنترل نشده و پیامد های مخرب ناشی از آن در ابعاد مختلف، منشأ اغلب آنهاست.

نایب رییس مجمع شهرداران جهان گفت: در حالی که چالش ها و دغدغه های مهمی نیز در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی وجود دارد که نیازمند ورود فعالانه و صرف منابع، انرژی و زمان از سوی مدیران شهری و محلی است. چالش هایی همچون فقر، قحطی، گرسنگی و فقدان امنیت غذایی، جنگ‌ها، تجاوزات، منازعات و کشمکش‌های میان دولت‌ها، اقوام و قبایل، تخریب محیط زیست و تغییرات اقلیمی و آب و هوایی، تهدیدها و آسیب‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ناشی از فرآیند‌های جهانی شدن و جهانی سازی.

شهردار تهران تاکید کرد: از سوی دیگر با درک ضرورت‌ها و زمینه‌های ظهور و توسعه روابط بین‌الملل و دیپلماسی شهری، در زمینه‌هایی مانند تغییر روابط دولت – ملت و برتری دیدگاه تمرکز‌زدایی بر تمرکز‌گرایی در صحنه‌های قدرت و روابط بین‌الملل، ورود بازیگران جدید در روابط بین‌الملل و دیپلماسی و کاهش نقش بلامنازع دولت‌های ملی، شهری شدن، جهانی شدن، اطلاعاتی شدن و شبکه‌ای شدن جوامع و کمرنگ شدن مرزهای جغرافیایی میان کشورها و نهایتاً بروز شهرهای جهانی و جهان شهرها، تحرک و نقش‌آفرینی مدیران و رهبران محلی و شهری در عرصه بین‌المللی نه تنها یک ضرورت است، بلکه می‌بایست به عنوان یک خواسته و انتظار به جا از سوی دولت‌ها به عنوان بازیگران اصلی عرصه بین‌الملل و نیز شهروندان جهان، مورد تأکید قرار گیرد.

به گفته قالیباف بر این اساس در هر راهبرد و راهکار مؤثری برای توسعه پایدار شهری، به ویژه دستیابی به رونق و توسعه اقتصادی شهرها، ارتباط و همکاری میان مدیران شهری و محلی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، یکی از ضروری‌ترین عوامل است.

شهردار تهران تصریح کرد: مدیریت شهری با درک این آرمان‌ها وخواسته‌های شهروندان و شرایط جهانی شدن، در تلاش است از یک نهاد خدماتی به یک نهاد پویای فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود و در این مسیر برنامه‌ریزی‌های متعددی را جهت تقویت هویت ملی و نقش آفرینی در فضای جهانی انجام داده است و با ابتکار عمل از جمله در مواردی به پیشرفت‌های قابل توجهی نایل آمده است.

وی رویکرد گفتمانی به نظام برنامه‌ریزی توسعه شهری(فراتر از برنامه‌های متداول توسعه شهری)، مدیریت محله‌ای(رویکرد محله محوری)، پیوست اجتماعی پروژه‌ های محرک توسعه‌ای، بهبود اقتصاد فرهنگ و کاربست پژوهش‌ها و دانش‌افزایی در نظام مدیریت شهری را از جمله این پیشرفت ها دانست.

نایب رییس مجمع شهرداران جهان افزود: تأکید من به تبادل نظر پیرامون آمادگی دولت‌های محلی برای پیشگیری و مقابله با بحران‌های احتمالی ناشی از مخاطرات محیطی و انسانی است. خوشبختانه تجربیات مفید تهران در این زمینه می‌تواند مبنای بحثکارشناسی ارزشمندی میان اعضای این تشکل باشد.

قالیباف گفت: تهران، آینده خود را در تعامل مثبت، سازنده و اثربخش با شهرهای UCLG - MEWA تعریف می‌کند. به همین منظور اینجانب بر همگرایی شهرهای آسیایی در قالب مجمع شهرداران آسیایی که در سال ۲۰۰۸ پایه گذاری شد و UCLG - MEWA تاکید می نمایم و معتقدم بهترین شیوه برای موفقیت و کاهش چالش‌ها، همکاری‌های منطقه‌ای است. از این رو توسعه همکاری‌های منطقه‌ای در دستور کار ما قرار دارد و در این زمینه، برگزاری نشست های علمی – تخصصی مشترک با هدف تبادل تجربیات و پژوهش های مشترک در پروژه های شهری، اساس رویکرد ما را تشکیل می دهد.

شهردار تهران افزود: مادر این مسیر دست دوستی خود را به طرف تمامی شهرها، دولت‌ها وملت‌هایی که اعتقاد به همکاری در فضایی انسانی، دوستانه، عادلانه و به دور از تمامیت‌خواهی و یکجانبه‌گرایی دارند، دراز می‌کنیم و دوستی و همکاری با آن ها را ارج می‌نهیم.

وی تصریح کرد: برای این اجلاس نتایج و دستاوردهای خوبی را آرزو می‌کنم و بار دیگر از حسن استقبال و میهمان نوازی گرم وصمیمانه دوستان و برادران عزیزم در کشور ترکیه به ویژه شهرداران محترم آنکارا، استانبول و قونیه صمیمانه قدردانی می نمایم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار