|
|
کدخبر: ۷۸۷۱۸

رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد گفت درجریان واقعه کربلا به خاطر اهمیت و حساسیت و تأثیری که این رخداد عظیم بر همه شئونات اسلامی و دینی گذارده است اهل بیت از این مسئله استفاده کردند روی موضوع عدد ۴۰ و اربعین گیری برای امام حسین(ع) تأکید ویژه ای کرده اند.

به گزارشامیدبه نقل از مشرق، حجت الاسلام " علی نصیری " رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در مورد اینکه ریشه سنت اربعین گرفتن برای شهدای کربلا به چه زمان بر می گردد و اهمیت اربعین گرفتن برای امام حسین(ع) در چیست به خبرنگار مهر گفت: از یکسو باید توجه داشت که عدد ۴۰ در متون دینی یک بار معنایی خاصی دارد چه به اعتبار اینکه در بعضی از روایات آمده که اگر کسی به ۴۰ سالگی برسد سن کمال اوست در قرآن هم اشاره شده که ۴۰ سالگی سن کمال و سن عقل و سن رشد است. تکالیف الهی در ۴۰ سالگی جدی می شود.

وی افزود: درباره میقات حضرت موسی(ع) قرآن فرمود و «واعدنا موسی ثلاثین لیله واتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیله» با آن وعده ۳۰ روزه ۱۰ روز اضافه شد و شب چهلم فرارسید. عدد ۴۰ در قرآن موقعیت خاصی دارد. یا در برخی روایات است که اگر کسی ۴۰ روز خودش را برای خداوند پاک نگه دارد به مقاماتی دست می یابد. اینها خودش یک معنایی می دهد که عدد ۴۰ در باطن و نظام هستی یک معنایی دارد شاید نتوانیم متوجه آن شویم.

رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد تصریح کرد: درجریان واقعه کربلا به خاطر اهمیت و حساسیت و تأثیری که این رخداد عظیم بر همه شئونات اسلامی و دینی گذارده است اهل بیت(ع) از این مسئله استفاده کردند روی موضوع عدد ۴۰ و اربعین گیری برای امام حسین(ع) تأکید ویژه ای شده بگونه ای که در روایتی امام حسن عسکری(ع) علائم مؤمن را بر شمرده اند که یکی از این علائم زیارت اربعین را رعایت کردن است. بنابراین هم برای اربعین امام حسین(ع) زیارت نامه ویژه ای پیش بینی شده و هم توصیه شده که مومنین خودشان را به آن بارگاه برسانند و ادای احترام کنند و یاد و خاطره سید الشهدا(ع) را گرامی بدارند.

نصیری اظهار کرد: اینها آن جنبه هایی است که آثار و برکاتش را از آغاز نهضت کربلا شاهد هستیم. نکته دیگر لطف و محبت خدای متعال به شیعیان است که با فراهم آوردن رفتن صدام خبیثاز سر مردم عراق فضا آماده شد که شیعیان و علاقمندان اهل بیت(ع) در ایران و عراق و بعد از پاکستان و هندوستان بتواند در مراسم عزاداری های کربلا در آن مکان گرد هم بیایند و طبق اخبار و گزارش های حاصله بالغ بر ۲۵ میلیون زائر در کربلا در روز اربعین گرد هم می آیند که بزرگترین پیاده روی دینی درجهان است.

وی افزود: راهپیمایی زائران از نجف به کربلا راهپیمایی دینی و شعائری است از همه قاره ها در این مراسم شرکت می کنند و حقیقتاً باید بر این همه عشق و علاقه و محبتی که مردم دنیا به اهل بیت(ع) دارند بالید. چه راهپیمایی افراد خردسال تا پیر و سالم و بیمار و چه مردمی که در کنار و حاشیه خیابان ها از راهپیمایان استقبال و پذیرایی می کنند. یک تابلوی عظیم و گسترده ای است که شور و هیجان علاقمندان و عاشقان اهل بیت(ع) را نشان می دهد. باید بر رسانه های غربی ننگ باد گفت که گاهی اوقات از کوچکترین حادثه در گوشه و کنار دنیا گزارش می دهند برای مثال از اسارت و گرفتارشدن یک گربه در قطب جنوب و آزادسازی آن توسط ناو آمریکایی گزارشی تهیه کردند اما به این رخداد بزرگ و عظیم کوچکترین اعتنایی نمی کنند.

این محقق و پژوهشگر حوزه علوم اسلامی یادآور شد: اینقدر رسانه های غربی بی انصاف هستند. به هر حال از الطاف حتمی الهی است که شامل دینداران و علاقمندان به اهل بیت(ع) شده است. امیدواریم زمینه حضور علاقمندان به اهل بیت(ع) در بارگاهایشان با برچیده شدن موانع و سخت گیری های حضور در این اماکن مقدس فراهم شود و روزی فرار برسد که این سنت پیاده روی که از ائمه از مدینه به مکه حرکت می کردند با برچیده شدن مرزها یک نفر از ایران به بیت المقدس و سپس به مدینه و مکه و سپس به عراق و در آخر به مشهد برگردد و حضور معنوی در این اماکن مقدس اتفاق بیفتد تا این حلقه ارتباط معنوی جهان اسلام کاملا به هم وصل شود آن وقت است که شاهد اوج عظمت شعائر دینی و شیعی خواهیم شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار