|
|
کدخبر: ۸۳۸۷۱

در پی تحریم‌های اقتصادی ایران و به خصوص تحریم مبادلات بانکی، دولت گذشته با تفکر دور زدن تحریم‌ها برخی اجازه‌های خاص را به برخی افراد، بانک‌ها و یا گروه‌ها داد

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، «پس از آن که مطالب ناراحت‌کننده در مورد کاسبی برخی گروه‌ها و افراد از «تحریم» ‌ها در رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح شد، روز گذشته دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهور در حکمی خواستار پی‌گیری مواردی شد که برخی افراد طی آنها به سوء استفاده از شرایط تحریم کشور پرداخته‌اند.»

«در پی تحریم‌های اقتصادی ایران و به خصوص تحریم مبادلات بانکی، دولت گذشته با تفکر دور زدن تحریم‌ها برخی اجازه‌های خاص را به برخی افراد، بانک‌ها و یا گروه‌ها داد، که با استفاده از آن می‌توانستند با پول‌های بلوکه شده به تجارت بپردازند و صد البته در پس این دور زدن تحریم‌ها، طبق اسناد و مدارک منتشر شده توسط رسانه‌های مختلف، عده‌ای نیز به دنبال کاسبی خود بوده‌اند.

آنچه در این بین از همه مهمتر است، آن که به طور حتم منافع حاصل از تجارت با پولی که متعلق به ملت ایران بوده باید در جیب ایرانیان قرار گیرد و این در حالیست که برخی شرکت‌ها و گروه‌ها تحت پوشش عناوین عوام‌فریبانه تمام منافع این تجارت پرسود را به جیب مبارک خود سرازیر کرده‌اند.

صرافییکی از بانک‌های خصوصی در این بین با عملکرد خاص خود به عنوان لابی داخلی باند زنجانی – ضراب عمل کرده و با همکاری با این گروه با استفاده از دلارها و منابع ارزی مجهول‌المحل، به واردات گندم از آسیای میانه، ورق آهن از روسیه، گوشت از برزیل و اتومبیل از مرزهای جنوبی پرداخته است.

طبق قانون، صرافی بانک‌ها حق مداخله در امور تجارت را به طور مستقیم ندارند. از سوی دیگر تنها راه تامین ارز مورد نیاز تجار توسط صرافی‌ها استفاده از منابع مالی بانک‌ها که در نزد بانک مرکزی است، است؛ این در حالیست که صرافی نامبرده با استخدام خویشاوندان خود در شرکت‌های اقماری زیر مجموعه خود، ضمن دور زدن قانون و ورود در امر تجارت، منابع ارزی مجهول الهویه‌ای را برای این کسب و کار خود به کار بسته است.

بنا بر همین گزارش «م. ر» از رابطان نزدیک ضراب در ایران بوده و در مراسم مختلف در کنار ایشان دیده شده است و بیم آن می‌رود که منابع ارزهای مذکور از همین مکان باشد. علاوه بر این پای برخی صرافی بانکهای خصوصی دیگر نیز در دخالت در تجارت با دلارهای مجهول‌الهویه درگیر است که بنا بر شنیده‌ها با محوریت این بانک خصوصی در جریان بوده است.»

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار