|
|
کدخبر: ۸۹۴

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از دپوی اقلام دارویی در شرکتهای پخش دارو، گفت: تخلفات شرکتهای پخش دارو در جلوگیری از روند عادی توزیع اقلام دارویی، مبلغی بیش از ۵۰ الی ۱۰۰ درصد سود را به جیب آنان سرازیر می‌کند.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از مهر، رسول خضری با انتقاد از انحصاری بودن شرکتهای پخش دارو، افزود: انحصاری بودن شرکت‌های پخش دارو روند توزیع دارو را دچار اختلال کرده و همین امر حوزه سلامت را با چالش‌های جدی مواجه ساخته است.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور مافیای دارویی وجود دارد که بر واردات و توزیع دارو تصدی پیدا کرده است.

تهیه و تدوین آیین‌نامه غذا و دارو

خضری با تاکید بر تدوین آیین‌نامه غذا و دارو، تصریح کرد: چند تن از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با همراهی مسئولان سازمان غذا و دارو درصدد تهیه و تدوین آیین‌نامه‌ منسجمی هستند تا همه موضوعات عمده دارویی کشور را مورد بازنگری قرار دهند که در این راستا مشکلات حوزه توزیع دارو و تخلفات شرکت‌های دارویی نیز برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه انحصاری بودن شرکتهای پخش دارو، از ایجاد فضای رقابتی سالم در توزیع دارو جلوگیری می‌کند، یادآور شد: در حال حاضر به برخی از شرکتهای پخش دارو امکان توزیع تعدادی از اقلام دارویی داده می‌شود این در حالی است که فرصت توزیع به شرکت پخش دیگر داده نمی‌شود در چنین شرایطی شاهد نبود فضای رقابتی برابر بین شرکتهای توزیع دارویی خواهیم بود.

خضری با تاکید بر ضرورت ایجاد فضای برابر برای فعالیت شرکتهای پخش دارو، گفت: به طور قطع اگر فرصت توزیع برابر اقلام دارویی به شرکتهای مختلف داده شود انحصاری بودن فعالیت شرکتهای پخش دارو مرتفع شده و شرکتی که محبوبیت، مقبولیت و مشروعیت داشته باشد در توزیع دارو موفق تر خواهد بود.

دپوی داروها از سوی شرکتهای پخش دارو برای تثبیت قیمتها

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، با یادآوری اینکه شرکتهای دارویی به بهانه انبارگردانی داروها را نزد خود نگه می‌دارند تا قیمت دارو تثبیت شود، افزود: متاسفانه این گونه اقدامات از سالهای گذشته در حوزه سلامت وجود داشته است. زمانی که دارویی در معرض افزایش قیمت قرار گیرد به سرعت کمیاب شده و حتی در بازار سیاه هم یافت نمی‌شود، این در حالی است که طبق اطلاعات موجود در بخش تولید با هیچ کاهشی روبرو نبوده ایم.

وی تاکید کرد: واقعیت آن است که علت اصلی کمبود دارو عملکرد شرکتهای دارویی است زیرا داروها را در انبارها نگه داشته تا در نهایت با چندین برابر قیمت به فروش برسانند.

خضری با بیان اینکه توزیع نکردن دارو از سوی شرکتهای دارویی، رانت نامشروعی را پدید می‌آورد، یادآور شد: بسیاری از شرکتهای دارویی از توزیع نکردن دارو، رانت نامشروعی را به جیب می‌زنند که این برای بخش بهداشت و درمان کشور زیان‌بار است.

وی با تاکید بر سود بالای دپو شدن دارو در انبارهای شرکتهای دارویی، تصریح کرد: با توجه به حذف ارز مرجع، توزیع نکردن داروها مبلغی بیش از ۵۰ الی ۱۰۰ درصد برای شرکتهای پخش دارو سود خواهد داشت.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه توزیع نکردن دارو از سوی شرکتهای دارویی خلاف سیاست‌گذاریهای وزارت بهداشت است، گفت: وزارت بهداشت وظیفه دارد نظارت خود را در این بخش بیشتر کند زیرا بی‌توجهی به این مهم بحران جدی را در حوزه سلامت ایجاد می‌کند

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار