|
|
کدخبر: ۸۹۷

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه بر اساس مرکز سرشماری آمار، ۱۴ درصد افراد بالای شش سال و هفت درصد گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بی‌سواد هستند، گفت: برای آموزش و پرورشی که در حال شکل‌دهی طلایی‌ترین دوران خود برای ساختن ایران و تمدن نوین ایرانی است، این آمار بی‌سوادی نگران‌کننده است.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از ایسنا، علی باقرزاده در دومین روز از سی‌امین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور در سالن‌ همایش‌های رازی، گفت: درصد باسوادی از حدود ۵۰ درصد در تمام گروه‌های سنی به حدود ۸۶ درصد رسیده و در گروه سنی زیر ۵۰ سال این آمار ۵۲ درصد گزارش شده و در تمام گروه‌های سنی بالای شش سال، ۱۴ درصد است و در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال حدود هفت درصد خود را بی‌سواد مطلق معرفی کرده‌اند.

وی ادامه‌داد: این آمار مربوط به سرشماری نفوس مسکن سال ۹۰ است که توسط مرکز آمار کشور منتشر شده و برای آموزش و پرورش که در حال شکل‌دهی طلایی‌ترین دوران خود برای ساختن تمدن نوین ایرانی اسلامی است، آمار نگران‌کنند‌ه‌ای است.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور افزود: از سال ۳۵ تاکنون هر ۱۰ سال مرکز آمار به عنوان متولی سرشماری نفوس مسکن، آمار شاخص‌های مختلف جمعیتی از جمله بی‌سوادی جمعیتی را منتشر کرده، بنابراین مربوط به سازمان نهضت نیست که عده‌ای تصور می‌کنند این سازمان عدد تولید می‌کند تا سازمانش فعالیت کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان نهضت جزو منتقدترین به نتایج آمار است، گفت: در این باره جلسات مشترکی را برگزار کرده‌ایم و از نظر سازمان نهضت سوادآموزی، تعریف بی‌سوادی همان تعریفی است که امام راحل عنوان کرده و شاخص‌های جهانی نیز بر آن تاکید دارد. بر همین اساس بی‌سوادی ۱۴ درصدی و هفت درصدی در دو گروه سنی متفاوت به این معنا است که این افراد مهارت خواندن و نوشتن را ندارند.

باقرزاده گفت: رهبر معظم انقلاب در جمع فرهنگیان شیرازی تاکید کرده باید قائله بی‌سوادی در کشور جمع شود و درباره ریشه‌کنی بی‌سوادی دو بار به صورت اختصاصی به وزرا طی نامه‌ای رسالت‌های مربوط به آموزش و پرورش را اعلام کرده‌اند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: معتقدم هر فعالیتی که در آموزش و پرورش طراحی و اجرا می‌شود اگر به ریشه‌کنی بی‌سوادی منجر نشود، تحول نیست. بنابراین همه بخش‌های آموزش و پرورش موظفند در طراحی‌ها به این روش‌ها توجه کنند.

به گفته باقرزاده، ۵۴ درصد بی‌سوادها حداقل یک دانش‌آموز در مدرسه دارند و امسال آموزش و پرورش با ثبت اطلاعات تحصیلی اولیای دانش‌آموزان مقرر شده برای احصاء و شناسایی والدین بی‌سواد به سازمان نهضت کمک کند.

باقرزاده با بیان اینکه فعالیت سازمان نهضت طی ۳۲ سال بدون دسترسی به اطلاعات اسمی صورت گرفته، گفت: کمیسیون تخصصی مجلس استعلام می‌گیرد که چرا طی ۳۳ سال مرکز آمار اطلاعات اسمی بی‌سوادان را در اختیار سازمان نهضت قرار نداده است و این سوال مطرح می‌شود که آیا این موضوع شامل حاکمیت می‌شود یا نه؟

وی در ادامه گفت: در دستورالعمل ساماندهی سال آینده به استان‌ها ابلاغ شده که به ازای هر ۷۵ نفر بی‌سوادی که تحت پوشش قرار می‌گیرد، یک مسئول سوادآموزی به مجتمع آنها داده شود و مجوز صدور فعالیت این افراد در بکفا آمده است.

باقرزاده با بیان اینکه در تمام دنیا معلمان ظرفیت اصلی سوادآموزی هستند، گفت: شرایطی فراهم شده که معلمان مجوز تدریس داشته باشند و حق‌الزحمه آنها پرداخت شود.

وی گفت: همچنین تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت بخش غیردولتی نیز استفاده کنیم، چرا که نمی‌خواهیم مدرک یا آمار صوری ارائه دهیم، بلکه به دنبال ریشه‌کنی بی‌سوادی به معنای واقعی هستیم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار