|
|
کدخبر: ۹۴۲۷۹

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اعلام اینکه سهم سلامت در بودجه سال آینده از ۱۱ درصد به ۱۵ درصد رسیده است، گفت: این افزایش کافی نیست و از محل هدفمندی یارانه ها نیز باید به حوزه سلامت کمک شود.

به گزارشامیدبه نقل از مهر، دکتر ایرج حریرچی افزود: طبق قانون در ایجاد سامانه جامع و همگانی سلامت علاوه بر مراقبتهای اولیه بهداشتی باید نظام ارجاع با محوریتپزشکخانواده، سطح بندی خدمات، خرید راهبردی خدمات، کاهش تصدی گری دولت و تاکید بر بر پرداخت مبتنی بر عملکرد با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته به ویژه روستاها و حاشیه شهرها باید اجرا شود.

وی گفت: در این زمینه باید سه کار انجام شود اول اینکه سلامت روستاییان و حاشیه نشینان تامین شود، دوم از بیمه کارآمد برخوردار شوند و پرداخت هزینه از جیب شان کم شود و سوم اینکه خدمات به گونه ای باشد که رضایت روستاییان و حاشیه نشینان شهرها را جلب کند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده و اعلام سازمان بهداشت جهانی هم اکنون هزینه های پرداختی درمان از جیب مردم به ۶۵ تا ۷۰ درصد رسیده است که با اقداماتی نظیر پشتیبانی بیمه ها و سایر اقدامات مدیریتی باید روند افزایشی آن را متوقف و سپس به سمت شیب دادن دان آن به ارقام کمتر حرکت کرد.

وی افزود: طبق بندهای ۲،۳، ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی و قوانین بالادستی کشور نظیر قانون چشم انداز ۲۰ ساله و قانون برنامه پنجم توسعه، وظیفه تأمین سلامت و تولیت این حوزه بر عهده وزارت بهداشت و در درجه بالاتر بر عهده دولت است.

حریرچی بیان داشت: هرچند کل منابعی که درحوزه سلامت هزینه می شود نسبتا پایین است ولی یکی از برنامه ها این است که کل گردش مالی بازار سلامت را در سال ۹۳ به ۷۰ هزار میلیارد تومان برسانیم.

وی با اشاره به اینکه طبق برآوردهای آماری و اعلام سازمان بهداشت جهانی ۶ درصد از تولید ناخالص ملی در ایران به بخش سلامت تعلق دارد، رقم مطلوب اختصاص درآمد ناخالص ملی به حوزه سلامت را ۷.۵ تا ۸ درصد اعلام کرد و گفت: طبق استانداردهای جهانی مردم باید حداکثر ۳۰ درصد هزینه های درمان را از جیب بپردازند و اگر بخواهیم این روند را اصلاح کنیم دولت و بیمه ها باید سهم پرداختی شان به حوزه سلامت را افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه سهم سلامت در بودجه ۹۳ از ۱۱ درصد به ۱۵ درصد رسیده است، بیان داشت: این افزایش قدم خوبی است ولی کافی نیست و از محل هدفمندی یارانه ها نیز باید به حوزه سلامت کمک بشود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت درباره یارانه هایداروییبیماران خاص گفت: دولت امسال حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان یارانه برای داروهای بیماران خاص و صعب العلاج پرداخت کرد که این رقم در سال آینده نیز پرداخت می شود تا قیمت داروها در سطح همان قیمتهای تابستان ۹۱ محفوط بماند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار