|
|
کدخبر: ۱۲۶۴۷۳

پرسش: خانمی ۱۸ ساله ام و شوهرم ۲۴ سال دارد. ۲ سال است ازدواج کرده ایم. با هم اختلاف و دعوا داریم با این که هر دو عاشق هم هستیم. لطفا راهنمایی ام کنید.

به گزارشامیدبه نقل از میگنا،
پرسش: خانمی ۱۸ ساله ام و شوهرم ۲۴ سال دارد. ۲ سال است ازدواج کرده ایم. با هم اختلاف و دعوا داریم با این که هر دو عاشق هم هستیم. لطفا راهنمایی ام کنید.
با توجه به این که هیچ زن و شوهری نیستند که بینشان اختلاف نظر به وجود نیاید اولین مهارتی که لازم است زوجین کسب کنند تا زندگی آرام و توأم با عشق داشته باشند مهارت گفت وگو است.

همسرانی که مهارت گفت وگو کردن با یکدیگر را ندارند بیشتر می خواهند با هم بحثکنند و نتیجه این است که یک مسئله کوچک را به یک مسئله بغرنج و پیچیده تبدیل می کنند.

تفاوت بحثکردن با گفت وگو
تفاوتی که بحثکردن با گفت وگو دارد این است که در بحثکردن فرد می خواهد بگوید حرف من درست است و به جای این که خوب بشنود می خواهد جواب بدهد و طرف مقابل را بکوبد و خودش را ثابت کند. در حالی که در گفت وگو هر دو نفر می خواهند به موضوع مشترکشان فکر کنند و به صورتی صحبت کنند که به نتیجه ای برسند و از یکدیگر چیزی یاد بگیرند.

چگونه باید گفت وگو کنیم؟
۱ - باید شنونده باشید. تا وقتی کسی یاد نگیرد خوب بشنود نمی تواند خوب مسئله را حل کند.

۲ - کنترل خشم و هیجان لازمه گفت وگو است. هر وقت عصبانی و ناراحت هستید درباره موضوعی با هم صحبت نکنید و زمانی با هم گفت وگو کنید که فضا آرام باشد. به همین دلیل وقت مناسب را برای گفت وگو با هم در نظر بگیرید. یعنی به مجردی که مشکلی پدید آمد درباره آن حرف نزنید بلکه زمان مناسب را تعیین کنید.

۳ - از موضع قدرت با هم حرف نزنید. از دستور دادن، باید و نباید کردن، توهین و تحقیر بپرهیزید.

۴ - هر وقت تصمیم گرفتید گفت وگو کنید فقط درباره یک موضوع حرف بزنید و چند مسئله را مطرح نکنید.

دکتر عباس رمضانی روان شناس و استاد دانشگاه

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار