|
|
کدخبر: ۱۴۵۹۱۲

اطباء از آرد و هسته میوه سنجد با هم آسیاب شود مصرف خوراکی آن بیماری آرتروز را درمان می کند. مصرف سنجد برای درمان و جلوگیری از عوارضی مثل زخم روده، سرفه های حاد گرم، سردرد و اثر رطوبت نافع است.

این میوه در طب سنتی به عنوان تانن قابض است و در معالجه بیماریهای دندان، لثه در درمان زخم معده موثر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نام علمی سنجد(Elaeagnusan gastifolial) است و رویشگاه این درخت بدلیل سازگاری آن با محیط های مختلف در اغلب نقاط کره زمین از جمله آمریکای شمالی، اروپای شرقی و غربی، آسیای مرکزی و شمالی و… است.

در قسمت درون سنجد ۱۷ نوع آمینواسید و مقداری پروتئین وجود دارد که هر یک از این آمینواسیدها خواص دارویی بسیار مفیدی دارند بطوری که می توان گفت میوه سنجد یک میوه دارویی است.

سنجد دارای ۳ قسمت برون بر(پوست قهوه ای رنگ)، میان بر(آردی شکل) و درون بر(هسته چوبی و سفت آن) است که قسمت میان بر و درون بر آن دارای ارزش غذایی فراوان است. در قسمت میان بر ۲ نوع قند گلوکز و فروکتوز، ۷ نوع چربی اشباع شده و اشباع نشده وجود دارد.

به گفته محققان این میوه در طب سنتی به عنوان تانن قابض است و در معالجه بیماریهای دندان، لثه و اسهال و در درمان زخم معده موثر است.

اطباء از آرد و هسته میوه سنجد با هم آسیاب شود مصرف خوراکی آن بیماری آرتروز را درمان می کند. مصرف سنجد برای درمان و جلوگیری از عوارضی مثل زخم روده، سرفه های حاد گرم، سردرد و اثر رطوبت نافع است.

یکی از دانشمندان گفته است میوه سنجد گوشت بر استخوان می رویاند و انسان را فربه می کند. پوست را تقویت کرده و کلیه ها را گرم نگه داشته و مانع از تکرر ادرار می شود. در هند از روغن هسته آن لعوق یا شربت غلیظی درست می کنند که در التهاب غشاهای مخاطی همراه با ترشح همانند انواع زکام و نیز در موارد عفونتهای برونشها مصرف می نمایند.

پژوهش های محققان ایرانی نشان داد که عصاره سنجد به درمان آرتروز و التهاب مفاصل کمک می کند.

آرتروز نوعی بیماری التهابی مفصل است و در ۷۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال مشاهده می شود.

در این مطالعه ۱۲۰ بیمار مبتلا به آرتروز زانو با درد متوسط تا شدید به مدت ۷ هفته مورد بررسی قرار گرفتند و اثر عصاره سنجد و استامینوفن در تسکین درد این بیماران مورد مقایسه قرار گرفت.

نتایج نشان داد که برای کاهش و بهبود درد ناشی از آرتروز، عصاره گیاه سنجد موثرتر از داروی مسکن استامینوفن عمل می کند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار