|
|
کدخبر: ۱۴۸۷۰۷

اختلالات دستگاه گوارش از جمله شایعترین مشکلات بهداشتی است طوری که روزانه هفت درصداز افرادجامعه سوزش سر دل را تجربه می کنند.

خبرگزاری ایرنا: بیماری ریفلاکس معده به مری یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی است و زمانی روی می دهد که محتویات اسید معده به مری پس می زند. ریفلاکس(برگشت) محتویات معده به مری، در افراد سالم نیز گاهی رخ می دهد.

این محتویات اسیدی، مری را تحریک می کنند و باعثالتهاب و درد(سوزش سر دل) می شوند. اگر وضعیت باقی بماند، می تواند این بیماری دایمی شود. علل اصلی ریفلاکس معده افزایش فشار شکمی به علت چاقی و بارداری است.

غزاله اسلامیان کارشناس ارشد تغذیه درخصوص کاهش ریفلاکس معده به خبرنگار علمی ایرنا گفت: راه های اصلی درمان ریفلاکس معده را می توان کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن و پرهیز از مصرف غذاهای چرب، شکلات و قهوه نام برد.

وی اظهار داشت: دراز نکشیدن پس از صرف عذا، اجتناب از خوردن غذا دو تا سه ساعت قبل از خواب، خوردن و عده های کم حجم به تعداد بیشتر می تواند مقدار برگشت محتوای معده را کاهش دهد.

اسلامیان افزود: افرادی که این مشکل را تجربه می کنند غذاها را بایدکامل جویده و آهسته میل کنند و از مصرف غذا هنگام تماشای تلویزیون یا مطالعه پرهیز کنند، زیرا این امر سبب کاهش تمرکز در هنگام غذا خوردن و در نتیجه مصرف بیش از حد مواد غذایی می شود.

به گفته وی از مصرف چربی گوشت ها، پوست مرغ و ماهی، سس های چرب، کره، خامه، شیرینی های خامه ای، غذاهای چرب و غذاهای سرخ شده در روغن باید پرهیز کرده و تا حد امکان، غذاها به صورت آب پز، بخار پز یا کبابی میل شود.

اسلامیان ادامه داد: از مصرف زیاد آب میوه های ترش مانند(آب مرکبات و آب گوجه فرنگی)، چاشنی های اسیدی(سرکه، آبلیمو)، مواد غذایی ادویه دار(فلفل سیاه و قرمز) و همچنین گیاهان ضد نفخ(نعناع و پونه) تا حد امکان پرهیز کرده و از نوشیدن زیاد نوشابه های گازدار، چای پر رنگ، قهوه، شکلات، کاکائو، سیر پیاز و جویدن آدامس پرهیز شود.

کارشناس ارشد تغذیه اضافه کرد: میوه ها، سبزی ها و غلات سبوس دار باید به میزان کافی دریافت شود تا از ایجاد یبوست که می تواند منجر به تشدید ریفلاکس شود، پیشگیری گردد.

وی همچنین توصیه کرد: چنین افرادی باید از پوشیدن لباس های تنگ، به ویژه پس از مصرف غذا پرهیز کرده و در صورت داشتن اضافه وزن، وزن خود را کاهش داده و ضمن رعایت رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی در محدوده طبیعی وزن داشته باشند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار