|
|
کدخبر: ۱۴۹۰۹۵

سال ۹۲ با دستاوردهای علمی و پزشکی مهمی در جهان همراه بود این تحولات در علوم مختلف به ویژه فناوری درحوزه پزشکی بازخوردهای گسترده ای در رسانه های جهان داشت.

خبرگزاری ایرنا: چکیده برخی از رویدادهای مهم خبری در این زمینه در سال گذشته که در وب سایت های مهم علمی داخلی و بین المللی منتشر شد، به شرح ذیل است:



**** ارایه سربند ضد میگرن در جهان

سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) در اطلاعیه ای، برای اولین بار استفاده از هدبند(سربند) ضد میگرن را تایید کرد. این اولین بار است که محصولی برای کاهش سردرد افراد مبتلا به میگرن توسط این سازمان تایید شده است.

این دستگاه که Cefaly نام دارد و شبیه تاج است، روی پیشانی بیمار قرار می گیرد و جریان الکتریکی بسیار خفیفی تولید می کند. افرادی که از این سربند استفاده کرده اند می گویند که استفاده از این سربند، احساس سوزن سوزن شدن بسیار خفیف در ناحیه پیشانی بوجود می آورد و هیچ عارضه ای در پی ندارد.

آزمایش های انجام شده روی این محصول پزشکی نشان می دهد که شدت حملات میگرنی کاربرانی که از این محصول استفاده کرده اند حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

****ساخت فیلتر بینی برای مقابله با آلرژی

محققان دانمارکی موفق به ساخت یک فیلتر کوچک به اندازه لنز تماسی شدند که می تواند علایم آلرژی را از بین ببرد.

این محققان در دانمارک نوعی مینی فیلتر جدید به نام Rhinix طراحی کردند که در درمان بالینی، از دارونمای بدون فیلتر کارآمدتر است.

به گفته محققان وارد کردن این فیلتر به دو حفره بینی اثرات موثری دارد. این سیستم بسته به تراکم فیلتر، راه ورود ذرات موجود در هوا مانند گرده گیاهان را مسدود می کند. گرده گیاهان یکی از عوامل شایع بروز حساسیت به حساب می آید.



****جراحی کم سابقه قلب جنین

پزشکان روسی عمل جراحی قلب جنین را در رحم مادر انجام دادند که این جنین مبتلا به بیماری قلبی و شانس تولدش بسیار کم بود. جراحی قلب جنین برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ در آمریکا انجام شد.

عمل جراحی در رحم مادر روی قلبی به اندازه یک سکه انجام شد. با سوزن ویژه ای شکم مادر سوراخ شد و با کمک نازک ترین لوله توانستند وارد قلب کودک شوند.

پزشک در لحظه معینی با بالون مینیاتوری منفذ بین دو بطن را باز کرد و بعد مجبور شد مدتی صبر کند تا کودک برگردد و بتوان عمل را به پایان رساند.

****کشف پروتئین دخیل در بروز نارسایی قلبی

محققان موفق به کشف پروتئینی شدند که تغییر مکان آن به نارسایی قلبی منجر می شود.

افزایش تجمع فیبرهای درون سلول های قلبی(میکروتوبول ها) به افزایش خطر بروز نارسایی قلبی منجر می شود.

محققان دانشگاه آیوا در آمریکا با انجام مطالعه ای متوجه شده اند که بروز تغییرات در میکروتوبول ها باعثایجاد روند نارسایی قلبی می شود.



****اختراع دستگاه روحیه سنج بیمارهای سیستم عصبی

دانشجوی روسی دستگاه روحیه سنج را اختراع کرده است که با کمک این دستگاه می توان حالت روانی – عاطفی شخص و بیماری های سیستم عصبی را تشخیص داد.

دانشجوی روس دستگاه روحیه سنج ˈ پسیخوفیزیومترˈ را اختراع کرده است. این دستگاه در روسیه بی نظیر است. با کمک این دستگاه می توان حالت روانی – عاطفی شخص و بیماریهای سیستم عصبی را تشخیص داد.

این دستگاه به کامپیوتر وصل می شود و گیرنده های ویژه ای علایمی مانند، فشار خون، ترکیب بیوشیمیایی خون و وضعیت عضلات و عرق کردن و مردمک چشم و غیره را تعیین می کند.

****تهیه نخستین تصویر اشعه ایکس از سلول زنده

محققان برای نخستین بار از یک سلول زنده با استفاده از اشعه ایکس تصویر برداری کنند.

پیش از این دانشمندان مجبور بودند برای مشاهده نزدیک تر سلول های زنده آنها را در مواد شیمیایی نگه دارنده غوطه ور کنند و پس از کشتن، ساختار داخلی آنها را رویت کنند.

به گفته محققان این موفقیت به دانشمندان این امکان را می دهد که جزییات سلول های سرطانی را به دقت مطالعه کنند.

این روش جدید همچنین تفاوت های واضح در ساختار داخلی سلول بین سلول های زنده و مرده را مشخص می کند.

****ساخت ابزاری برای کمک به نابینایان

محققان آمریکا موفق به ساخت حلقه ای شدند که به محض اشاره روی کلمات با صدای بلند آنها را می خواند و حتی می تواند به ترجمه کتاب نیز کمک کند.

این حلقه که فینگر ریدر(FingerReader) نام دارد، می تواند به افرادی که مشکلات بینایی دارند و یا کسانی که قصد یادگیری زبان های جدید دارند، کمک کند.

به گفته محققان در جهانی که روز به روز فناوری های نوینی در عرصه ارتباطات عرضه می شود، اختلالات بینایی می تواند یک نقطه ضعف بزرگ باشد.



** **تشخیص هویت از طریق موم گوش

محققان در آمریکا می گویند موم گوش هر فرد مانند بوی زیر بغل می تواند اطلاعات شخصی وی را ارایه دهد. همچنین بررسی موم گوش نشان می دهد فرد چه غذایی مصرف کرده است و کجا بوده است.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که بوی زیر بغل می تواند اطلاعات فراوانی در مورد یک فرد، از جمله هویت شخصی، جنسیت و وضعیت سلامت فرد به ما بدهد. تحقیقات جدید نشان می دهد موم گوش نیز همین خصوصیت را دارد.



****ترکیب ژن های انسان و حیوان

دانشمندان برخی از کشورهای جهان اقدام به ترکیب ژن های انسان ها و حیوانات با یکدیکر نموده اند. این موضوع بسیاری از مردم دنیا را به شدت نگران کرده است.

دانشمندان موفق شدند موش هایی با کروموزوم مصنوعی مغز انسان خلق کنند. اهمیت و شهرت این مسئله بدان خاطر است که این موضوع می تواند قدمی برای یافتن درمان برای بسیاری از بیماری ها باشد.

دانشمندان موفقیت هایی چشمگیری در رابطه با پیوند سلول های رویان جنین انسان در مغز موش ها دست یافته اند.

****ساخت روبات دوست انسان در جهان

دانشمندان انگلیسی یک ˈروبات عاطفیˈ(friendly robot) ساخته اند که به محققان کمک می کند چگونگی ایجاد ارتباط و وابستگی انسان به روبات ها را بررسی کنند.

این روبات که اروین(Erwin) نام دارد(روبات عاطفی با شبکه هوشمند)، می تواند به ساخت اسباب بازی های هوشمند برای کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکانی که از سندرم اسپرگر(Asperger) رنج می برد، منجر شود.

این روبات بر اساس تعاملات و روابط انسانی طراحی شده است و رابطه انسان و روبات در آن بر اساس چگونگی روابط بلند مدت انسان ها با یکدیگر تهیه شده است.



****ساخت عینک هوشمند برای مشاهده سلول های سرطانی

محققان نوعی عینک هوشمند ساخته اند که به جراحان کمک می کند سلول های سرطانی را به خوبی از دیگر سلول ها تشخیص دهند. این فناوری پوشیدنی جدید با درخشان کردن سلول های سرطانی آنها را برای جراح قابل مشاهده می کند.

سلول های سرطانی در حالت طبیعی و حتی با استفاده از بزرگ نمایی های زیاد به آسانی قابل مشاهده نیستند.

به گفته محققان این عینک امکان تمایز سلول های سرطانی از سلول های طبیعی را برای جراحان فراهم کرده و به آنها کمک می کند پس از عمل هیچ سلول سرطانی باقی نماند.

این فناوری برای نخستین بار در یک عمل جراحی در هفته جاری مورد استفاده قرار گرفت و آزمایش های بعدی نیز قرار است درماه جاری میلادی به انجام برسد.



***تشخیص سرطان لوزالمعده در چند دقیقه

محققان و مهندسان دانشگاه واشنگتن در آمریکا موفق به ساخت دستگاهی شدند که با تجزیه و تحلیل نمونه برداری از پانکراس امکان تشخیص بیماری را تنها در چند دقیقه ممکن می سازد.

این دستگاه اندازه ای برابر با کارت اعتباری داشته و روش تشخیص سرطان با استفاده از آن بسیار کم هزینه و سریع است.

این دستگاه به صورت خودکار بوده و به پزشک اجازه می دهد روند زمان بر آزمایشگاه پاتولوژی برای تشخیص سرطان کاهش یابد.

****ساخت آزمایشگاهی برای اعضای بدن انسان

آزمایشگاهی برای تولید سلول های بدن انسان در روسیه راه اندازی شد. محققان در این آزمایشگاه قصد دارند تمام اعضای بدن از پوست برای پیوند در سوختگی های شدید تا دیگر اعضای حیاتی بدن را بسازند.

در این آزمایشگاه تمام طرح ها و پروژه های تحقیقاتی متخصصان بیولوژی روسیه بررسی می شود. همچنین در این آزمایشگاه دستاوردهای متخصصان جهانی در این زمینه مورد

****تولید سلول های بنیادی با استفاده از اسید

دانشمندان ژاپنی به شیوه جدیدی برای تولید سلول های بنیادی دست یافتند. در این شیوه با فرو بردن سلول های خون درون اسید، سلول های بنیادی به دست می آید.

سلول های بنیادی می توانند به هر نوع بافت تبدیل شوند و در حال حاضر برای درمان چشم، قلب و مغز از این سلول ها استفاده می شود.

اما تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می دهد فناوری تولید این سلول ها می تواند ارزان تر، سریع تر و امن تر باشد.

به گفته محققان بدن انسان از سلول ها با نقش های خاص و ثابت مانند سلول های عصبی، سلول های کبد و سلول های عضلانی ساخته شده است.

****اندازه گیری سطح قند خون در اشک چشم

یک شرکت اینترنتی می گوید در حال آزمایش یک لنز تماسی هوشمند است که به افراد دیابتی اجازه می دهد سطح قند خون خود را در اشک چشم اندازه بگیرند.

این لنز تماسی از یک تراشه بسیار نازک بی سیم و حسگر گلوکز ساخته شده است که در میان دو لایه نرم ماده لنزهای تماسی جا سازی شده است.

نمونه اولیه این لنزهای تماسی امکان شمارش گلوکز را در هر ثانیه ارائه می دهند.

با این که این فناوری روزهای اولیه خود را سپری می کند اما محققان با تکمیل چند مطالعه بالینی توانسته اند هزینه لازم برای ساخت نمونه اولیه این لنزها را فراهم آورند.

محققان امیدوارند استفاده از این لنزها روش جدیدی برای کمک به بیماران دیابتی در مدیریت بیماری آنها باشد.



****ساخت نخستین کلیه قابل پیوند در جهان

محققان بیمارستان عمومی ماساچوست با استفاده از مهندسی زیستی، موفق به ساخت نخستین کلیه قابل پیوند شدند.

محققان ماساچوستی با استفاده از روش مهندسی زیستی، یک کلیه قابل پیوند تولید کرده اند که عملکرد آن مشابه کلیه طبیعی است. نمونه اولیه این کلیه برای پیوند به موش ساخته شده و به بدن آن پیوند شده است.

کلیه پیوندشده به بدن موش تولید ادرار کرده است که به معنای موفقیت پروژه قلمداد می شود.

****تشخیص سرطان پوست با مول اسکوپ

یک متخصص رایانه ایرانی که در کانادا زندگی می کند مول اسکوپ ساخته است. مول اسکوپ میکروسکوپی به اندازه انگشت شست دست است که با دوربین تلفن هوشمند کار و به تشخیص سرطان های احتمالی پوست کمک می کند.

ˈمول اسکوپˈ توسط مریم صادقی محقق شرکت ˈمتا اوپتیماˈ در ونکوور کانادا ساخته شده است به انسان اجازه می دهد تا تصاویر خال های مشکوک را جمع آوری کند و در صورت لزوم این تصاویر را برای آزمایش و یا گرفتن درمان های لازم به متخصص ارسال کند.

**** ساخت گوش مصنوعی از بافت حیوانات

دانشمندان توانستند از بافت حیوانات گوشی شبیه به گوش انسان رشد دهند.

محققان در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون می گویند که این گوش انعطاف پذیری گوش انسان را دارد.

به گفته محققان این تکنیک ممکن است روزی در آینده به جایگزین کردن گوشی که از بین رفته یا آسیب شدید دیده کمک کند.

این مطالعه نشان داد که از لحاظ نظری امکان رشد سلول ها به اندازه کافی برای تولید یک گوش کامل وجود دارد. به علاوه محققان گفتند که انتظار دارند تا پنج سال دیگر بتوانند آزمایش های انسانی را شروع کنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار