|
|
کدخبر: ۱۵۰۳۷۲

چگونه می توان اعتیاد به تایید طلبی را از بین برد؟

به گزارشافکارنیوز، غمگین ترین افراد در این دنیا کسانی هستند که به آنچه دیگران در موردشان فکر می کنند، بیش از اندازه اهمیت می دهند.

هرگز نمی توانیم کسی را وادار کنیم به ما احترام بگذارد، اما همواره می توانیم انسانی فوق العاده و لایق احترام باشیم، افکار بقیه به خودشان مربوط است و لازم نیست خودمان را درگیر افکار و احساساتی کنیم که دیگران راجع به ما دارند. اهمیت ندارد چقدر به مردم توجه و محبت می کنید. گاهی ممکن است آنان آن طور که توقع دارید قدردان محبت های شما نباشند. اما بدانید که این پایان دنیا نیست.

به راستی چگونه می توان اعتیاد به تایید طلبی را از بین برد؟ اگر شما اکنون در چنین موقعیتی قرار دارید، یعنی اینکه جلب رضایت دیگران در زندگی تان برای شما اهمیتی ویژه دارد و برای هر کار کوچکی که انجام می دهید مدام به دنبال تایید این و آن هستید، این مقاله را تا آخر بخوانید و امروز تغییری بزرگ در زندگی تان به وجود بیاورید.

۱. قضاوت دیگران در موردتان به خودشان مربوط است، نه به شما.

شاید کسی از شما خوشش بیاید، شاید هم نباید. شاید شما از خاطرشان گذشته و روابط خوب یا بدی را تداعی می کنید که با فرد خاصی داشته اند، بنابراین افکار و عقاید دیگران اصلاً مشکل شما نیست. این جمله را بارها با خود تکرار کنید، «این زندگی من است، انتخاب من است، اشتباه من است، تجربه من است. تا جایی که موجب آزردگی و رنجش خاطر کسی نشود، لازم نیست نگران قضاوت دیگران در مورد خودم باشم.» واقعاً چند بار برایتان پیش آمده که در همان دیدار اول، زود درباره کسی قضاوت کنید؟ بی تردید ظواهر همواره فریبنده اند. اگر دیگران تنها براساس ظاهر شما رفتار می کنند، پس این مشکل آنهاست و خودشان باید این عقاید را براساس نگاهی بی طرفانه اصلاح کنند. هر چه کمتر نگران این مورد باشید، زندگی ساده و آرام تری پیش رو خواهید داشت.

۲. ممکن است اغلب مردم اصلاً در مورد شما هیچ قضاوتی نداشته باشند؛ جداً این را باور کنید!

این فکر وسواس گونه که دیگران مدام همه حرکات شما را زیر ذره بین گرفته و انتقاد می کنند، در بسیاری از مواقع تنها زاییده خیال خودتان است. این ترس ها و ناامنی های درون خودتان هستند که به این توهمات دامن می زنند. علت همه اینها نداشتن باور و اعتمادی عمیق به خودتان است.

۳. از خودتان بپرسید، «آنچه همه در موردم فکر می کنند، حقیقتاً اهمیت دارد؟»

مردم، اغلب همان گونه فکر می کنند که خودشان می خواهند. مهم نیست چقدر در انتخاب کلمات و طرز بیان تان دقت کنید، همیشه این احتمال وجود دارد که آنها کلام شما را به اشتباه تفسیر کنند. آیا این برداشت های غلط در رویه زندگی شما تاثیر زیادی خواهد داشت؟ نه، مسلماً این گونه نخواهد بود. مهم نیست مردم چطور شما را می بینند، اما باور شما نسبت به خودتان یک دنیا می ارزد. همیشه حین تصمیم گیری های بزرگ زندگی تان به یاد داشته باشید که طرز فکر شما راجع به خودتان و زندگی تان به مراتب مهمتر از آن چیزی است که دیگران در موردتان می اندیشند. با خودتان صادق باشید و هرگز از انجام کاری که احساس می کنید درست است، شرمنده نباشید.

۴. هرگز زیبایی نهفته در متفاوت بودن تان با دیگران را نادیده نگیرید، شما موجودی فوق العاده ارزشمند هستید.

تمایل به تقلید از دیگران طبیعت انسان است. به ویژه وقتی در موقعیت خود احساس ناامنی می کنیم. هرگز خودتان را پشت تصمیماتی که دیگران برای زندگی تان می گیرند، پنهاان نکنید. اجازه ندهید کسی به شما بگوید چه چیزی باید بخواهید یا چه چیزی برای شما بهتر است. بهترین شخصی باشید که تا به حال می شناسید و اجازه ندهید بی اعتنایی، نفرت، هیجانات و نگرش منفی اطرافیان تان جلو پیشرفت شما را بگیرد. حرکات و رفتار نسنجیده اطرافیان تان را با کلامی نامهربانانه پاسخ ندهید، بلکه آنها را نادیده بگیرید، به راه تان ادامه دهید و از کلام تان تنها برای خوبی ها، الهام بخشی، تشویق، نشان دادن همدردی و درک عمیق دیگران بهره بگیرید. بیشتر اوقات همان آدم هایی که پشت سر شما بدگویی می کنند، آرزو می کنند مانند شما زندگی کنند. رهایشان کنید و بگذارید سرگرم کار خود باشند. فراموش نکنید این شما هستید که بر زندگی آنها تاثیر گذاشته اید، پس نباید رفتار آنها در زندگی شما تغییری به وجود بیاورد. به پاس متفاوت بودن تان از دیگران جشن بگیرید.

۵. همیشه با واقعیت و درستی زندگی کنید.

حتی اگر صدایتان هم بلرزد اهمیت ندارد، همیشه ماهیت واقعی خود را به نمایش بگذارید. تظاهر چرا؟ در نهایت، آفتاب حقیقت به گونه ای نمایان خواهد شد. به یاد داشته باشید، اگر زندگی تان سراسر دروغ باشد، آن روز تنها خواهید ماند. شاید کسی به شما بگوید، «خیلی تغییر کرده ای!» گاه این حرف به این معنی ست که تصمیم گرفته اید دیگر آن گونه که آنها می خواهند رفتار نکنید. بنابراین، این تغییری مثبت در رویه زندگی شماست و نباید به خاطرش احساس شرمندگی کنید. در عوض همواره گشاده رو و بی ریا باشید، احساس تان را بیان کنید و آنچه را از ته قلب به آن باور دارید، انجام دهید. هویت اصلی خود و آنچه را هستید، انکار نکنید. همان باشید که هستید و به آن افتخار کنید.

بیایید از همین امروز به خود عادت دهیم، بدون ترس از قضاوتی که ممکن است دیگران در آینده درباره مان داشته باشند، در زمان حال زندگی کنیم. دیگر افسوس روزهایی را نخوریم که به خاطر عقاید اطرافیان مان نسبت به خود احساس بدی پیدا کرده بودیم. یک پزشک حین نجات جان بیماری که فقط در چند قدمی مرگ قرار دارد، صددرصد حواسش را جمع می کند و در زمان حال قرار دارد، اصلاً اهمیتی هم نمی دهد که دیگر ناظران درباره حالت موهایش، نوع لباس و رفتارش چه قضاوتی می کنند. خود این ثابت می کند که اهمیت دادن به آنچه دیگران درباره ما می اندیشند، تنها و تنها انتخاب خود ماست.

راز / شماره ۴۲ / نیمه اول اسفند ماه ۹۲ / مترجم: فیروزه جمشیدی آسیابر / صفحه ۷۸

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار