|
|
کدخبر: ۱۵۰۴۲۷
به گزارشافکارنیوز، به هر طرف که نگاه می کنید صفحه های دیجیتال را می بینید، انگار در محاصره لپ تاپ ها، مانیتورها، تبلت ها، تلویزیون ها و تلفن های هوشمند قرار گرفته اند. این تکنولوژی ها قطعاً زندگی شما را راحت تر کرده، اما باید بدانید مشکلات زیادی را هم وارد زندگی شما کرده است. براساس نتایج تحقیقات دانشمندان حالا بیشتر از ۷۰ درصد افرادی که از این وسایل دیجیتال استفاده می کنند دچار مشکلات چشمی هستند که به اصطلاح آن را «درد چشم دیجیتالی» با «پیچ خوردگی چشم» می نامند.

خطر جدی است

کسانی که دچار مشکل درد چشم دیجیتالی می شوند در چشم شان دچار مشکلاتی مثل خشکی چشم، تاری دید، خستگی چشم و البته اسپاسم و گرفتگی عضلات گردن و شانه می شوند. نتیجه تحقیقات انجمن ملی چشم پزشکان انگلستان نشان داده که جدا از این ناراحتی ها در دراز مدت این حالت می تواند عوارض جدی ای مثل دژنراسیون ماکولای چشم(که می تواند حتی باعثکوری هم شود) و آب مروارید را به همراه داشته باشد.

لطفاً بیشتر پلک بزنید

دکتر جاشوا دونایف، پروفسور چشم پزشکی در دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: مشکل عمده ما با تکنولوژی های دیجیتالی این است که در مقابل آنها کم پلک می زنیم. در استفاده از این صفحه های دیجیتال رفلکس پلک زدن ما بلوک می شود و در نتیجه میزان پلک زدن ما و میزان ترشح اشک در چشم پایین می آید و به دنبال آن دچار مشکل خشکی چشم و سایر عوارض می شویم.

دکتر دونایف می گوید برای حل این مشکل باید هر ۱۰ ثانیه یک بار پلک بزنیم. اگر یک بار وقتی به صفحه های دیجیتال خیره هستید حالت طبیعی خود را حفظ کنید و میزان پلک زدن خودتان را بشمارید متوجه می شوید که هر ۱۵ تا ۲۰ ثانیه یک بار پلک می زنید. البته انجمن ملی چشم پزشکان ایالات متحده راه حل دیگری را پیشنهاد داده است. در گردهمایی اخیر این انجمن از نوعی لنز چشمی رونمایی شد که مخصوص کار با دستگاه های دیجیتال و مانیتورهاست. افرادی که می خواهند چند ساعت به مانیتور خیره شوند، این لنزها را داخل چشمان خود می گذارند و پس از پایان کارشان آنها را خارج می کنند اما مشخص است که استفاده از چنین لنزهایی کار ساده ای نیست.

این آسیب به چشم شما طبیعی نیست

نتایج بررسی اخیر روی ۷ هزار و ۱۶۰ نوجوان و جوان و میانسال نشان داد که حدود ۶۰ درصد از این افراد روزانه حداقل ۶ ساعت به صفحه های دیجیتالی نگاه می کنند. ۲۸ درصد از افراد مورد بررسی هم روزانه بیشتر از ۱۰ ساعت به صفحه های دیجیتالی مانیتورها، تلفن های همراه و تلویزیون ها نگاه می کنند. در کل بیشتر از ۷۰ درصد افراد مورد بررسی اظهار کردند که دچار مشکلات چشمی و ناراحتی های چشمی هستند. دکتر جاستین بازان، متخصص چشم پزشکی در بروکلین که در این پژوهش از پزشکان ارشد بود، می گوید: «آنچه ناراحت کننده است این است که همه افرادی که دچار مشکل چشمی می شوند فکر می کنند که چنین حالتی نتیجه طبیعی کار کردن با دستگاه های دیجتال است و هیچ کدام آنها نمی دانستند که می توانند اقداماتی انجام دهند تا از بروز این مشکلات پیشگیری کنند.»

توصیه هایی برای چشمان شما

از اقدامات دیگری که می توانید برای جلوگیری از این حالت انجام دهید این است که صفحات دیجیتال را به گونه ای قرار دهید که در فاصله حداکثر یک بازو با صورت شما فاصله داشته باشد و در حالتی به آن نگاه کنید که گردن تان به سمت پایین یا بالا خم نشود(بهترین حالت این است که صفحه مانیتور کمی پایین تر از چشمان شما در حالی که مستقیم به روبرو نگاه می کنید باشد) در ضمن هر ۲۰ دقیقه یک بار به چشمان تان استراحت بدهید یعنی آنها را از صفحه مانیتور بردارید و به یک نقطه دور برای چند دقیقه نگاه کنید. البته قطعاً می دانید که بهترین کار این است که از روی صندلی بلند شوید و راه بروید و حین راه رفتن به نقطه ای دور نگاه کنید. مطالعات دراز مدت نشان داده است که در معرض طولانی نورهای موسوم به طیف آبی قرار گرفتن هم می تواند مشکلات جدی چشمی مثل آب مروارید و تخریب بافت ماکولای چشم را باعثشود که در دراز مدت حتی می تواند باعثنابینایی یک یا هر دو چشم شود. البته برخی چشم پزشکان معتقدند که هنوز یافته ها برای اثبات این موضوع کافی نیست. دکتر بازان در این مورد می گوید: «مطالعات ۲۰ تا ۳۰ ساله ای که روی چشم ماهی گیران و اسکی بازها انجام گرفته نشان داده در طولانی مدت اگر در معرض انعکاس نور قرار بگیرید به چشم تان آسیب های جدی وارد می شود. اما در مورد نور مانیتورها و صفحه های دیجیتال هنوز این بررسی های طولانی مدت انجام نگرفته است تا بتوان حکم کلی در این مورد ارائه داد اما در نهایت می توان گفت برای پیشگیری از خطرات احتمالی بد نیست چشمان تان را با نورهای صفحه دیجیتال از بین نبرید.

شما باید این عینک های آفتابی را بخرید

دکتر دونایف می گوید: «صفحه های ایمنی در بازار وجود دارند که می توانند نور آبی صفحه های مانیتور را فیلتر کنند. کسانی که مدت های طولانی از این مانیتورها استفاده می کنند بد نیست این صفحه ها را به کار ببرند. یک توصیه دیگر من هم این است که نور صفحات را تا جایی که می توانید کم کنید البته کم کردن نور نباید به حدی باشد که در دیدن مانیتور یا صفحه تلویزیون دچار مشکل شوید، باید کم کردن نور به حدی باشد که راحت بتوانید مطالب را ببینید. در ضمن آخرین توصیه دکتر دونایف هم در نوع خود جالب است: افرادی که ساعت های طولانی به مانیتور یا تلویزیون نگاه می کنند باید در استفاده از عینک های آفتابی بیشتر از دیگران دقت کنند. حساسیت چشمی این افراد بیشتر از سایرین است و آنها باید در تمام مواقعی که در معرض نور خورشید هستند از عینک های آفتابی استاندارد که لنزهایی با سایه خاکستری یا قهوه ای دارند، استفاده کنند.

سیب سبز / شماره ۱۰۸ / نیمه اول اسفند ماه ۹۲ / منبع: nbcnews / ترجمه: سیما هاشمی / صفحه ۹۲

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار