|
|
کدخبر: ۱۵۱۱۶۶

سلامت > عمومی - همشهری آنلاین: بسیاری از افراد با وجود انبوهی از فرآورده های مراقبت از مو که در بازار در دسترس شان هستند، به سادگی در انتخاب های شان دچار سردرگمی می شوند.

برخی از این فرآورده ها وعده می دهند که نسبت به مو رفتار ملایمی دارندِ و بعضی دیگر ادعای ضخیم تر یا صاف کردن مو را دارند، اما همه ادعاها اساسی علمی ندارند.

در اینجا به چند نکته ساده اشاره می کنیم که به شما در انتخاب فرآورده ای که می خواهید بخرید، کمک می کند و در مورد برخی از اجزای این فراورده ها به شما آگاهی می دهد.

آیا شامپوهای بدون سولفات واقعا بهتر هستند؟

سدیم لورت سولفات و سدیم لوریل سولفات دو ترکیب رایج مورد استفاده در شامپوها هستند. این مواد شیمیایی باعثمی شوند شامپوها در زیر دوش کف غلیظی ایجاد کنند که کثیفی ها و مواد زائد را از موها می زداید.

اخیرا استفاده از سولفات ها در شامپوها مورد انتقاد قرار گرفته است زیرا این مواد اثر شدیدی بر موها می گذارند و با زدودن چربی های طبیعی آنها باعثوزوزی شدن و آسیب به موهای رنگ های شده می شوند. اکنون بسیاری از فراورده ها با برچسب «عاری از سولفات» به بازار آمده اند، و این محصولات معمولا گران قیمت تر از فراورده های سولفات دار هستند.

البته در حال حاضر شواهدی علمی وجود ندارد که ثابت کند این شامپوهایی عاری از سولفات نسبت به شامپوهای سولفات دار تاثیر ملایم تری بر موها دارند.

همچنین شواهد علمی در تایید ادعای بازاریابی در این باره که برخی از این شامپوهای عاری از سولفات دوام موهای رنگ شده یا کراتینه شده را بیشتر می کنند، وجود ندارد.

ممکن است برخی از افراد به خصوص افرادی که دچار بیماری پوستیاگزماهستندِ به سولفات ها حساس باشند. همچنین چند گزارش وجود دارد که سولفات لورت سدیم و لوریل سدیم را به درماتیت تماسی(التهاب پوست ناشی از تماس با مواد تحریک کننده) در برخی از افراد ارتباط می دهد. شامپوهای عاری از سولفات ممکن است برای این افراد مفید باشند.

آیا کراتینه کردن مو بی خطر است؟

استفاده از کراتین برای توانایی شان برای نرم و صاف کردن مو و تبدیل شدیدترین فرها به موهایی ابریشمین و تداوم این تاثیر که ممکن است تا ۵ ماه بینجامد، تبلیغ می شوند.

اما این فراورده ها علاوه بر کراتین، حاوی ماده شیمیایی خطرناک فرمالدئید هستند و در بسیاری موارد حد مجاز آن رعایت نمی شود. فرمالدئید می تواند باعثآسیب دیدن چشم ها، ریه ها و مجاری بینی شود. همچنین تصور می شود که این ماده شیمیاییسرطانزا باشد.

به علاوه داده ای وجود ندارد که نشان دهد کراتینه کردن مو باعثتقویت آن می شود. بر عکس اتوهای صاف کننده پرحرارتی که برای وارد کردن فرمالدئید به درون تنه مو به کار می روند، می تواند باعثآسیب درازمدت به مو شود.

آیا فراورده های ضخیم کننده مو ایمن هستند؟

فراورده هایی که به عنوان ضخیم کنننده مو بازاریابی می شوند به طور گذرا تنه مو را می پوشانند و باعثمی شوند که مو ضخیم تر به نظر آید، اما نمی توانند تراکم طبیعی مو را تغییری دهند. این تاثیر ضخیم کننده فقط تا هنگام شستشوی مو دوام خواهد آورد.

این فراورده ها کاملا بی خطر هستند و بهتر است به دنبال فراورده های ضخیم کننده ای باشید که حاوی کراتین هیدرولیز شده یا دای متیکون هستند که تنه مو را می پوشانند و باعثمی شود مو ضخیم تر به نظر آید.

برخی از فراورده های ضخیم کننده مو که در بازار موجودند همچنین حاوی داروی ماینوکسیدیل هستند که تراکم موهای نازک شده را بیشتر می کند و باعثایجاد موهای کاملا ضخیم تری می شود.

ماینوکسیدیل تنها داروی موضعی تایید شده بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) برای رشد مجدد مو و کاستن از ریزش مو تایید شده است.

آیا هنگام سشوار کشیدن باید از مواد محافظت کننده در برابر حرارت استفاده کرد؟

حرارت ناشی از سشوارها، اتوهای صاف کنننده مو یا اتوهای فر می توانند شدیدا به مو آسیب برسانندِ و باعثعارضه ای شوند که متخصصان پوست آن را موی حبابی(bubbel hair) می نامند؛ هنگامی که آب در مو داغ و تبدیل به بخار می شود و باعثشکل گیری حباب های درون تنه مو می شود. نتیجه شکننده شدن موها و وزوزی شدن انتهای مو است.

برای مقابله با این تاثیرات حرارت توصیه می شود که از مواد محافظت کننده در برابر حرارت استفاده شود. این فراورده ها روی موها مالیده یا افشانده می شوند و حاوی پلیمرهای محافظتی و سیلیکون هایی هستند که مو را در برابر حرارت عایق می کنند.

و همچنین بهتر است از کمترین درجه حرارت سشوار و در کمترین مقدار ضروری از حرارت و در کوتاه ترین زمان ممکن استفاده شود.

برای موهایی که از قبل به وسیله حرارت آسیب دیده اند، مرطوب کردن به طور منظم می تواند به کاهش ظهور آسیب های ناشی از حرارت کمک کند، اما نمی تواند مو را ترمیم کند. کوتاه کرن موهای آسیب دیده و اجازه دادن به رشد مجدد موی سالم می تواند ظاهر موهای تان را بهبود بخشد.

LiveScience

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار