|
|
کدخبر: ۱۵۲۱۹۲

سلامت > عمومی - همشهری آنلاین: یک گزارش جدید حاکی از آن است که مرگ و میر ناشی از سکته مغزی ایسکمیک(IS) بر اثر مصرف دخانیات در چین، هند و روسیه در مجموع از میزان کلی تمامی کشورهای جهان بیشتر است.

در این پژوهش که به سرپرستی دانشگاه اکسفورد انگلیس انجام شده است، دکتر محمدحسین فروزانفر، دکتر مجید عزتی و دکتر محسن نقوی پژوهشگران ایرانی نیز حضور داشته اند.

به گزارش مهر، این تحقیق به نتایج مطالعات مرتبط با(IS) بررسی بار جهانی بیماری که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است پرداخته و همچنین تجزیه و تحلیل های بیشتری را در مورد تاثیرات مصرف دخانیات فراهم می آورد.

در این گزارش آمده است طی سال های ۱۹۹۰ و ۲۰۱۰ سه کشور چین، هند و روسیه در صدر کشورهایی قرار داشته اند که بالاترین میزان مرگ و میر ناشی ازسکته مغزیایسکمیک مرتبط با سیگار را دارند.

دکتر «درک بنت» سرپرست این تحقیقات از دانشگاه آکسفورد گفت: سیاست های کنترل مصرف دخانیات که شروع مصرف سیگار و ترک آن را هدف قرار می دهد می تواند نقش مهمی را در پیشگیری سکته مغزی ایسکمیک ایفا کند.

به گفته وی در چین، روسیه و هند حتی کمترین کاهش در تعداد سیگاری ها می تواند جان میلیون ها نفر را از خطر IS نجات دهد.
در این گزارش تمامی مرگ و میر ناشی از سکته مغزی ایسکمیک مرتبط با مصرف سیگار در ۱۸۷ کشور حاضر در مطالعه GBD ۲۰۱۰ بررسی شد. در این بررسی آمده است در سال ۱۹۹۰، چین ۲۶ درصد، روسیه ۱۰ درصد، هند ۷ درصد، آمریکا ۵ درصد و ژاپن چهار درصد این مرگ ها را به خود اختصاص داده اند.

در سال ۲۰۱۰ این کشورها همچنان بالاترین میزان مرگ و میر مرتبط با مصرف سیگار نه تنها حفظ کرده بلکه این میزان را افزایش داده اند به طوریکه این مرگ ها در چین ۲۹ درصد، روسیه ۱۲ درصد، هند ۱۱ درصد بوده است. این درحالی است که بقیه کشورهای جهان در مجموع ۴۸.۵ درصد از تمامی مرگ و میر IS مرتبط با سیگار را به خود اختصاص داده اند.

به گفته بنت، نکته نگران کننده این گزارش اینجاست که مرگ و میر سکته مغزی ایسکمیک مرتبط با مصرف دخانیات در چین، روسیه و هند طی این ۲۰ سال افزایش یافته است.

وی افزود: حتی با وجود آنکه آمریکا و ژاپن بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ وضعیت بهتری پیدا کرده اند، هنوز با ۲.۶ درصد و ۳.۴ درصد از تمامی مرگ و میرهای سکته مغزی ایسکمیک مرتبط با مصرف دخانیات در رتبه ششم و پنجم در سال ۲۰۱۰ قرار دارند.

بر اساس این بررسی تقریبا ۱۱ میلیون و ۵۶۹ هزار سکته مغزی ایسکمیک(۶۳ درصد) در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط و تقریبا دو میلیون ۸۳۵ هزار مرگ و میر ناشی از سکته ایسکمیک(۵۷ درصد) در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط روی داده است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Global Heart که نشریه فدراسیون جهانی قلب است منتشر شده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار