|
|
کدخبر: ۱۵۲۴۲۲

در طب سنتی قاعده ای وجود دارد که براساس آن بدن انسان هر آنچه را که برایش مفید باشد جذب می کند و هر آنچه را که برایش مضر باشد دفع می کند.

به گزارشافکارنیوز، اقبال شیوه های درمانی طب مکمل و جایگزین در میان مردم کشورهای مختلف در جهان موجب شده تا بسیاری از مردم برای درمان چاقی و به دست آوردن تناسب اندامم نیز دست به دامن متخصصان و درمانگران طب های مکمل و جایگزین در سراسر جهان شوند. خوشبختانه این شیوه درمانی به جهت تاثیر درمانی موثر و ثباتی که دارد این روزها یکی از شیوه های درمانی پرطرفدار در سراسر جهان برای درمان چاقی و اضافه وزن محسوب می شود که حداقل عوارض جانبی را برای بیمار به همراه دارد. در شیوه درمانی طب سنتی، درمانگر با عنایب به شیوه زندگی و چگونگی تغذیه بیمار و همین طور با بررسی وضعیت جسمانی و روحی او برای درمان اقدام می کنند.

اگر بیش از اندازه غذا می خورید

در طب سنتی قاعده ای وجود دارد که براساس آن بدن انسان هر آنچه را که برایش مفید باشد جذب می کند و هر آنچه را که برایش مضر باشد دفع می کند.

در حقیقت بدن برای دفع این مواد مضر و زائد از روش های مختلفی استفاده می کند که ادرار و مدفوع از جمله آنهاست. اما اینها تنها راه دفع مواد زائد نیست. تعریق، تخلیه خون از بدن در دوران عادت ماهانه، استفراغ، تخلیه خلط هایی که در سیستم تنفسی و ریه وجود دارد از جمله روش هایی است که ما به کمک آنها مواد و اخلاط زائد را دفع می کنیم. در شرایطی که افراد شیوه زندگی نامناسبی داشته باشند به این ترتیب که در وعده های غذایی بیشتر از آنچه مورد نیازشان است مصرف کنند، این مسئله موجب می شود مشکلاتی را برای هاضمه خود به وجود بیاورند زیرا دستگاه هاضمه مجبور است مقدار بسیار زیادی غذا را هضم کند و در اختیار بدن قرار دهد که به دلیل ورود بسیار زیاد غذا این سیستم از کار می افتد. از طرفی سیستم پاکسازی بدن برای شرایط عادی در نظر گرفته شده و در این شرایط پاسخگو نیست و در این شرایط افرادی که به دلایل بیماری یا ابتلا به سوءمزاج ها پاکسازی و هاضمه شان مشکل دار باشد، خیلی دچار مشکل می شوند.

مهمترین اصل بروز چاقی تعادل حرکت و سکون

بدن باید به اندازه کافی سکون و حرکت داشته باشد و تعادل میان این دو حفظ شود. این موضوع یک اصل مهم از دیدگاه طب سنتی ایران است. به این ترتیب که سکون و حرکت هر فرد باید متعادل باشد. افراط و تفریط در این زمینه در بدن اختلال ایجاد می کند. افرادی که دوست دارند نخورند و لاغر شوند باید بدانند بدن مانند قلعه ای می ماند که که وقتی ورودی غذا را به آن کم کنید، شروع به جیره بندی منابع غذایی می کند و کمتر مصرف می کند چون بدن مکانیسم خودش را دارد و به شیوه شما کاری ندارد. بدن خودش را تنظیم می کند و مکانیسم تعادلی را پیش می گیرد به همین دلیل است که این افراد ۳ تا ۴ کیلو لاغر می شوند اما بعد به ثبات می رسند و از این روش نتیجه ای نمی گیرند. این افراد باید تغییرات اساسی در شیوه زندگی شان ایجاد کنند.

تدابیر طب سنتی در پیشگیری از اضافه وزن

یکی از مهمترین نکاتی که شاید افراد کمتری به آن توجه کنند این است که کم کردن حجم غذا و نخوردن مواد غذایی در طول روز به تنهایی نمی تواند موجب کاهش وزن شود. همان طور که در مکاتب مختلف درمان های طبیعی در سراسر جهان نیز به این نکته اشاره شده است که خوردن و نخوردن به تنهایی موجب چاقی یا لاغری نمی شود و برای رسیدن به این اهداف باید تمامی شیوه های زندگی اصلاح شده و تغییر کند. به این ترتیب آداب غذا خوردن، فاصله نوشیدن آب با غذا، پرهیز از نوشیدن آب حین خوردن غذا، فاصله وعده های غذایی، تنوع غذایی، انتخاب بهترین مواد غذایی زود هضم و کم کالری و نکته هایی از این دست که باید با مشاوره و بررسی توسط یک متخصص و درمانگر طب سنتی برای بیمار مشخص شود.

دیدگاه طب سنتی درباره روند چاقی

در طب سنتی به عوامل مختلفی به عنوان فاکتورهای موثر در افزایش وزن و ابتلا به چاقی اشاره شده که برخی از آنها را مرور می کنیم:

گاهی فردی متابولیسم و حرارت غریزی اش بالاست و بدنش به مصرف غذای بیشتر احتیاج دارد اما باید دقت کرد این افراد زیاد نیستند و نباید میزان مصرف مواد غذایی خودمان را با آنها مقایسه کنیم و به تقلید از آنها زیاد بخوریم.

در طب سنتی به سوء مزاج ها دقت زیادی می شود. به این معنا که گاهی ممکن است فرد دارای بیماری باشد که موجب بروز چاقی در او شود. امروزه نقش ژن را در این زمینه مهم می دانند، پس نقش ژن در کنار محیط افراد نیز مهم است.

عوامل فرهنگی نیز در بروز چاقی بسیار موثرند. بر اساس تحقیقی این نتیجه به دست آمده که در جوامع صنعتی زنان ضعیف چاق ترند و در جوامع توسعه یافته زنان سالم تر چاق ترند. در کشور ما مسئله چاقی بیشتر در افرادی است که سالم ترند و به دام چاقی می افتند.

رابطه کیفیت خواب و افزایش وزن

تنظیم میزان خواب و بیداری در تناسب اندام و وزن بسیار موثر است. تحقیقات زیادی در این زمینه به دست آمده که میزان خواب و بیداری در افزایش و کاهش وزن موثر است. علاوه بر این نباید فراموش کرد که عدم تنظیم ساعت خواب و بیداری خود می تواند عامل بروز بی خوابی و اختلال خواب در افراد باشد. افراد فوق العاده چاق بیشتر با این اختلال روبرو هستند. پرخوابی، خرخر کردن در خواب و مشکلات تنفسی از جمله این اختلالات است. اگر کسی خوابش دچار مشکل باشد باید منتظر اختلالات وزنی باشد که گاهی به صورت لاغری و گاهی چاقی است. دلیل اهمیت این موضوع این است که بخشی از هضم در خواب انجام می شود. وقتی فردی دیر می خوابد و تا ۱۰ صبح می خوابد عمل هضم را در بدن خود با اختلال روبرو می کند، یعنی هضم او کامل انجام نمی شود و آنچه مورد نیازش است در اختیار بدن قرار نمی گیرد. پس بدن دستور برای خوردن می دهد، افرادی که چاق هستند و سیری ناپذیر هستند به همین دلیل این حالت را دارند. این افراد بدن شان عطش به خوردن دارد و می خواهد مواد مغذی خود را تهیه کند و به همین دلیل دائم می خورند.

از ژنتیک غافل نشوید

مشکلات هیپوتالاموس و مشکلات جنسی ناشی از هورمون ها نیز تاثیر زیادی در بروز چاقی در افراد دارند که در طب سنتی از آن با عنوان سوء مزاج ها یاد می شود. افرادی که غدد فوق کلیه آنها نیز دچار مشکل است معمولاً نتیجه مطلوبی در درمان چای به دست نمی آورند. در کنار این گروه افرادی نیز هستند که از داروهای انسولین برای درمان استفاده می کنند. مقصود از این گروه بیمارانی به جز بیماران مبتلا به دیابت است که این افراد نیز کمتر به نتیجه مطلوب در کاهش وزن می رسند و عموماً تلاش آنها برای کاهش وزن و لاغری به نتیجه نمی رسد.

سیب سبز / شماره ۱۰۶ / نیمه اول بهمن ماه ۹۲ / صفحه ۱۱۶

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار