|
|
کدخبر: ۱۵۳۰۳۰

برخلاف نتایج بدست آمده در مطالعات قبلی، محققان آمریکایی دریافته اند که بینی انسان قادر به تشخیص یک تریلیون رایحه مختلف است.

به گزارشافکارنیوز، چشم انسان از سه گیرنده نوری برای مشاهده ۱۰ میلیون رنگ مختلف استفاده می کند و گوش نیز قادر به شنیدن ۵۰۰ هزار نوا یا صوت مختلف است.

بر اساس مطالعه صورت گرفته در سال ۱۹۲۷ میلادی، بینی با استفاده از ۴۰۰ گیرنده بویایی تنها قادر به استشمام ۱۰ هزار رایحه است.

اما محققان دانشگاه راکفلر با هدف بررسی این فرضیه، توانایی افراد در تمایز قائل شدن بین رایحه ۱۲۸ مولکول مختلف را مورد بررسی قرار دادند؛ این مولکول ها بصورت تصادفی در گروه های ۱۰،۲۰ یا ۳۰ عددی مخلوط شدند تا بوهای ناآشنایی تولید شوند.

از ۲۶ داوطلب برای شناسایی سه نمونه رایحه – دو رایحه مشابه و یک رایحه متفاوت استفاده شد.

نتایج بدست آمده توسط نشان می دهد که بینی انسان در میزان تعداد محرک های قابل تمایز، از چشم و گوش پیشی گرفته و قادر به استشمام یک تریلیون رایحه مختلف است که این توانایی بخش کوچکی از قدرت بویایی انسان را تشکیل می دهد.

به گفته دکتر «لسلی ووشال» یکی از نویسندگان این مطالعه، این نخستین آزمایش واقعی در خصوص قدرت بویایی انسان محسوب می شود؛ اگرچه قدرت بویایی حیوانات دو تا سه برابر انسان است، اما قدرت بویایی انسان نیز بسیار قابل توجه است.

نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار