|
|
کدخبر: ۱۵۴۳۰۵

پسر کو، ندارد نشان از پدر؟

به گزارشافکارنیوز، از قدیم گفته اند، پسر پیشه و شغلش را از پدر به ارثمی برد. قد و بالا و هنرش را هم، حتی صدا و گفتار و رفتارش را برای همین هم هست که همه جای دنیا، پدری که سیاستمدار است فرزندش به سیاست علاقمند می شود و پدری که اهل هنرست، پسرش به سمت هنر کشیده می شود. در سینما و موسیقی ایران هم پسران زیادی هستند که، هنر پدر را به ارثبرده اند و حالا برای خودشان اسم و رسمی ساخته اند از زیر سایه پدر بیرون آمده اند. البته این موضوع فقط خاص پسرها نیست، دخترهای افراد مشهور هم راه پدر یا مادر را ادامه داده اند و چهره شده اند.

مسعود کیمیایی و پولاد کیمیایی

بیشتر بازیگران ایرانی آرزو دارند حتی یک سکانس در فیلم این کارگردان مشهور و مولف بازی کنند، اما فرش قرمز همیشه برای تنها پسر مسعود کیمیایی پهن است. پولاد کیمیایی فرزند پدری است که در کارنامه اش فیلم هایی مثل قیصر، گوزن ها، سرب، تجارت، ضیافت، رئیس، دندان مار، اعتراض، فریاد، سربازی های جمعه، محاکمه در خیابان، جرم و… دیده می شود. پولاد کیمیایی در ۷ سالگی بازیگر فیلم های پدرش شد با نقشی در فیلم تحسین شده «سرب». پولاد البته به غیر از فیلم های پدرش در فیلم هایی مثل صحنه جرم، ورود ممنوع، شمعی در باد، گشت ارشاد و سریال های مرگ تدریجی یک رویا و ماتادور و… هم حضور داشته است. پولاد مدت هاست می خواهد خودش را از زیر سایه نام بزرگ پدرش بیرون بکشد و به نظر خیلی از منتقدها هم موفق شده است.

محمدرضا شجریان و همایون شجریان

همایون شجریان پسر استاد آواز ایران هم یکی دیگر از فرزندان چهره مشهور است که مقام بزرگ و مهمی در موسیقی سنتی ایران دارد. همایون که از ۱۰ سالگی نزد پدرش آواز را شروع کرد، ساز تخصصی اش کمانچه است. سال ۱۳۷۰ هم با پدرش در کنسرتی همخوانی کرد. اولین آلبوم همایون «نیم وصل» است همایون یکی از اعضای تیم فوتبال هنرمندان هم هست. همایون شجریان شاید نه اندازه پدرش اما طرفداران زیادی دارد که نشان دهنده علاقه مردم به نوع صدا و آوازش است. محمدرضا شجریان همیشه از صدای پسرش به نیکی یاد کرده و این یعنی استاد از پسرش راضی است.

جمشید مشایخی و نادر مشایخی

جمشید مشایخی، دایی معروف فیلم قیصر هم پسر شناخته شده ای دارد. نادر مشایخی هم مثل پدرش هنرمند است، اما بازی نمی کند، ساز می زند و رهبری می کند. نادر مشایخی رهبر ارکستر سمفونیک تهران است. پسری که پدر همیشه از داشتنش با افتخار یاد کرده. رضا خوشنویس هزاردستان کارنامه ای پر از افتخار دارد؛ بازی در فیلم هایی مثل سوته دلان، قیصر، جرم، گل های داودی، سرب، سایه های غم، تحفه ها، آلما، بی قرار، کاغذ بی خط، شمعی در باد، یک بوس کوچولو و…

عزت الله انتظامی و مجید انتظامی

چهره ماندگار موسیقی سال ۸۹ پسر عزت الله انتظامی عزت سینمای ایران است. مجید انتظامی با اینکه مثل پدرش بازیگر نشد، اما به طور ویژه در این صنعت شناخته و معروف شد، او آهنگساز فیلم های معروف ابراهیم حاتمی کیاست. از کرخه تا راین و بوی پیراهن یوسف را که یادتان هست. عزت الله انتظامی را با فیلم هایی مثل گاو، اجاره نشین ها، روسری آبی، حکم، خانه ای روی آب، ناصرالدین شاه آکتور سینما، هامون، چهل سالگی و سریال تحسین شده هزاردستان و کمی فیلم دیگر به یاد می آورید. انتظامی هیچ وقت از پسرش نخواسته راه پدر را ادامه دهد او از اول آزاد بوده تا به دنبال آرزویش برود. مجید انتظامی حالا موسیقی دان و آهنگساز و رهبر ارکستر است. او چندی پیش سمفونی ایثار را به روی صحنه برد. شبی پدر به تماشای هنرنمایی پسرش رفت و به احترام او ایستاد.

مظاهر مصفا و علی مصفا

علی مصفا بازیگر و کارگردان شناخته شده سینما فرزند پدری ادیب و شاعر و مادری فرهیخته است. علی مصفا فرزند مظاهر مصفا شاعر و ادیب و استاد دانشگاه است. او یکی از برجسته ترین قصیده سرایان معاصر ایران بعد از ملک الشعرای بهار است. مادر علی مصفا هم بانو امیری فیروزکوهی استاد دانشگاه و ادیب است. علی مصفا بازیگری را با فیلم پری در نقش داداشی شروع کرد و با «لیلا» شناخته شد. او نقش های به یاد ماندنی در پارتی، برج مینو، جایی دیگر، چه کسی امیر را کشت، آسمان محبوب، چیزهایی هست که نمی دانی، گذشته، پله آخر و… بازی کرده. او همسر لیلای سینمای ایران، لیلا حاتمی هم هست. کیف انگلیسی و پسری رفت هم سریال هایی است که با بازی او از تلویزیون ایران پخش شده. او این اواخر به کارگردانی علاقمند شده، سینمای زنی از دور دست اولین فیلم و آخرین فیلم او به نام پله آخر با بازی خودش، لیلا حاتمی و حامد بهداد اکران شد.

عباس کیارستمی و بهمن کیارستمی

بهمن کیارستمی پسر عباس کیارستمی راه پدرش را پیش گرفته. او کارگردان، مستندساز، تدوین گر و تهیه کننده است. او حدود ۷ فیلم مستند ساخته که مورد تحسین منتقدان هم قرار گرفته، بهمن از ۱۵ سالگی کارش را به عنوان فیلمبردار شروع کرد. عباس کیارستمی معروف ترین و شناخته شده ترین فیلمساز ایرانی در عرصه جهانی است. او بعد از موفقیت فیلم هایی مثل خانه دوست کجاست، زیر درختان زیتون و طعم گیلاس و بادها را خواهد برد، دو فیلم هم در خارج از ایران ساخت، «کپی برابر اصل» با بازی ژولیت بینوش که در جشنواره کن ۲۰۱۰ برای این فیلم جایزه نخل طلا گرفت و فیلم «مثل یک عاشق» در ژاپن. عباس کیارستمی که کارش را با نقاشی و طراحی پوستر فیلم شروع کرده، نویسنده و مولف هم هست. او دو کتاب به نام های «حافظ به روایت عباس کیارستمی» و «سعدی از دست خویشتن فریاد» هم دارد. عباس کیارستمی کلی جایزه بین المللی هم دارد که معروف ترین آنها، نخل طلایی کن در سال ۹۷، شیر نقره ای در سال ۹۹ و یوزپلنگ برنزی است. روزنامه گاردین در سال ۲۰۰۳ عباس کیارستمی را به عنوان ۱۰ کارگردان برتر معاصر دنیا در رتبه ششم معرفی کرد.

شهرام ناظری و حافظ ناظری

شاید کسی باورش نشود حافظ ناظری از سه سالگی با ساز آشنا شد. پسر شهرام ناظری از سه سالگی سه تار و دف را شناخت و حالا هم سازی با الهام از سه تار ساخته به نام حافظ. حافظ برای پدرش آهنگسازی هم می کند و برای آهنگسازی آلبوم شور رومی کاندید جایزه گرمی شده است. حافظ در آمریکا موسیقی خوانده و حتی رهبری ارکستر هم انجام داده است. بیشتر کارهای او مربوط به آهنگسازی و کارهای کنسرت پدر را حافظ انجام می دهد. استاد ناظری هم از کار فرزند راضی است همین که همه کارهایش را به پسرش می سپارد یعنی اعتماد کامل به او و هنرش دارد.

انوشیروان ارجمند و برزو ارجمند

بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما و تلویزیون، پسرش را از بچگی با خود به روی صحنه تئاتر برده و به همین دلیل هم هست که پسر تصمیم می گیرد مثل پدرش بازیگر معروفی شود. برزو ارجمند پسر انوشیروان ارجمند از سه، چهار سالگی همراه با پدرش به روی صحنه رفته و او مثل بقیه اعضای خانواده اش اهل موسیقی و ساز هم هست و تمبک و تار و گیتار هم می نوازد. او در سریال هایی مثل زیر آسمان شهر، شب های برره، صاحبدلان، ساعت شنی و فیلم های سینمایی جایی دیگر، انتخاب، پروانه ای در مه، روز سوم، محیا، تهران تهران و… بازی کرده است. انوشیروان ارجمند هم که امسال در جشنواره تئاتر فجر از او تقدیر شد، بازیگر بیشتر سریال های تاریخی مثل امام علی و مختارنامه است.

حسین خواجه امیری و احسان خواجه امیری

«پسر کو ندارد نشان از پدر» احسان خواجه امیری فرزند ایرج(حسین خواجه امیری) حالا یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین خواننده های پاپ است. پسر پدری که خودش پدری داشت که در زمان ناصرالدین شاه می خواند و ردیف را به خوبی می دانست. حسین خواجه امیری نزد پدرش تعلیم آواز گرفت و بعد از تحصیلات ابتدایی به مکتب ابوالحسن صبا رفت و بعد از راه یافتن به رادیو ایران، پله های موفقیت را یکی یکی بالا رفت. پسرش، احسان هم مثل پدر از کودکی به خواندن و آواز علاقمند شد. از ۵ سالگی نشان داد می خواهد موسیقی یاد بگیرد و از ۷ سالگی سنتور و ویولون و پیانو را انتخاب کرد. در ۱۷ سالگی آلبومی ساخت به نام «من و بابا» و در ۱۹ سالگی با ترانه معروف «هر چی آرزوی خوبه مال تو» نظرها را به خود جلب کرد. حالا احسان خواجه امیری نام شناخته شده ای در موسیقی ایران است. خواننده ای که با آلبوم های پرفروشش ثابت کرد شاگرد اولی کلاس های پدرش حقش بود. او همیشه موفقیت هایش را مدیون پدر و درس های او می داند.

سعید سهیلی و ساعد سهیلی

ساعد سهیلی پسر سعید سهیلی فیلمساز هم از کودکی وارد سینما شده. ساعد از ۱۴ سالگی و در نقش کوتاه در «شب برهنه» بازی کرد. ساعد که در فیلم گشت ارشاد در کنار پولاد کیمیایی و حمید فرخ نژاد خودش را نشان داد قبل از آن در فیلم های چارچنگولی و میان ماندن و رفتن و قفسی برای پرواز بازی کرده بود او امسال نقش ویژه و متفاوتی در فیلم «همه چیز برای فروش» داشت. او که لیسانس گرافیک دارد می خواهد به طور جدی وارد دنیای فیلمسازی و کارگردانی شود.

داریوش ارجمند و امیریل ارجمند

امیریل فرزند ارشد داریوش ارجمند است. ناخدا خورشید سینمای ایران هم پسری هنرمند دارد که علاوه بر مدرک لیسانس تئاتر، لیسانس مکانیک هم دارد و در موسیقی هم تحصیل می کند. امیریل هم مثل پسر عمویش برزو ارجمند با تئاتر و معروف ترین آنها «دندون طلا» داود میرباقری وارد دنیای بازیگری شد. اخراجی های ۲ و سریال تبریز در مه از معروف ترین کارهای امیریل است. داریوش ارجمند هم احتیاجی به معرفی ندارد. بازی در نقش متفاوت در «آدم برفی» مالک اشتر در امام علی و ناخدا خورشید و اعتراض و رئیس او را بازیگری خلاق و صاحب سبک معرفی کرده است. ارجمند علاقه زیادی به ورزش و کشتی و ورزش های باستانی و پهلوانی هم دارد. او چندی پیش مشاور محمد طالقانی در فدراسیون ورزش های رزمی و باستانی هم بود.

زندگی ایرانی / شماره ۵۳ / اسفند ماه ۹۲ / اکرم احمدی / صفحه ۳۰

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار