|
|
کدخبر: ۱۵۶۳۷۲

این الگوبرداری چه تاثیری در چهره کلی زنان ایرانی گذاشته است؟ در این مقاله به بخش هایی از این پرسش پاسخ دادیم.

به گزارشافکارنیوز، اکثر آنهایی که به مطب پزشکان زیبایی مراجعه می کنند، یک چهره خاص و ویژه را برای تغییر شکل دادن، در ذهن دارند. آنها همه می خواهند زیباتر شوند و شبیه یک بازیگر معروف…

اما این الگوبرداری چه تاثیری در چهره کلی زنان ایرانی گذاشته است؟ در این مقاله به بخش هایی از این پرسش پاسخ دادیم.

همه خانم ها یک شکل شدند


امروزه شاهدیم که چهره اکثر ایرانیان به خصوص خانم ها شبیه به هم شده است، زیرا آنها به پیروی از یک الگوی خاص علاقمند هستند. اگر این مسئله ریشه یابی شود متوجه می شویم که این شباهت ناشی از یک سری اقدامات زیبایی است که این روزها به راحتی در دسترس مردم قرار گرفته است.
در یک مقطعی از زمان عمل جراحی زیبایی بینی، مد شده بود و از آنجایی که ایرانیان پیرو مد هستند خیلی زود جراحی بینی همه گیر شد. در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا مدهای زیبایی فقط به قشر خاصی مثل سوپراستارها و خواننده ها تعلق دارد.

همیشه جراحی، زیباتر نمی کند


همان طور که گفتیم کافی است یک نوع جراحی زیبایی مد شود. دختر خانمی بینی اش را عمل می کند، همه دوستان و همکلاسی ها به تقلید از او اقدام به جراحی می کنند، در حالی که در بسیاری از موارد عمل های زیبایی از لحاظ زیبایی شناختی عملکرد مناسبی ندارد و حتی ممکن است چهره فرد به مراتب بدتر از چهره اولیه و واقعی اش شود و چهره اولیه زیباتر باشد. به هر حال در ایران مد اهمیت بسیاری دارد. زمانی بینی سربالا مد می شود، زمانی دیگر بینی طبیعی و افراد به راحتی خود را به دست جراحان می سپارند تا به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنند.

صورت باید هارمونی داشته باشد


زیبایی یک چهره بیش از آنکه به تک تک اعضا مربوط باشد به هارمونی ای که اعضا با یکدیگر دارند، ارتباط پیدا می کند. سایز لب، بینی، فرم چانه و… همه وقتی یک صورت را زیبا می کنند که با هم هماهنگی داشته باشند. اما متاسفانه گاهی افراد با انتخاب های اشتباه، زیبایی خود را تخریب می کنند. فردی که صورت ظریفی دارد، لب های درشت برایش مناسب نیست. شاید لب درشت به تنهایی زیبا باشد اما با یک صورت ظریف هماهنگی ندارد بنابراین تناسب اعضا اهمیت فوق العاده ای دارد.

صورت های جذاب مردانه و زنانه


دانشمندان با بررسی چهره سوپراستارهایی مثل آنجلینا جولی و… که اکثر مردم به زیبایی آنها معتقد هستند، توسط نرم افزارهای پیشرفته متوجه شدند، به طور کلی خانم هایی زیباتر و جذاب تر هستند که چهره مردانه تری دارند و مردانی جذابیت بیشتری دارند که ته چهره آنها زنانه تر است.
چهره مردانه تر در خانم ها به چهره مثلثی شکل و عضلانی که گونه های برجسته تر و مردانه تر دارد، گفته می شود. در آقایان چهره زنانه تر به معنای چهره ملایم تر و شاید گاهی ظریف تر گفته می شود.

فرزند کمتر!


در گذشته خانم ها به دنبال زایمان های متعدد چاق تر بودند و این باور برای همه پذیرفته شده بود که زنی که زایمان کرده و کمی پا به سن گذاشته، باید چاق تر از زمان ازدواج باشد. قید و بند لاغری نیز وجود نداشت. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و الگوسازی، خانم ها حتی حاضرند فرزندان کمتری داشته باشند اما لاغر باقی بمانند و تناسب اندام آنها دستخوش تغییر نشود.

پیروی از یک الگوی واحد


یکی از دلایل اصلی شبیه شدن افراد به یکدیگر چهره های سینمایی هستند که به عنوان یک فرد زیبا در تلویزیون و ماهواره ها به نمایش گذاشته می شوند. افراد برای اینکه مورد توجه واقع شوند، سعی می کنند خود را شبیه این چهره ها در بیاورند، بنابراین وقتی به پزشکان زیبایی و جراحان مراجعه می کنند با الگو قرار دادن آن فرد دوست دارند ساختار چهره خود را به سمت همان الگو ببرند.

دومین دلیل شباهت افراد، تزریق بوتاکس است. امروزه تزریق بوتاکس نه تنها در خانم ها بلکه در آقایان نیز رواج پیدا کرده است. در میان کشورهای دنیا ایران و برزیل بیشترین آمار این تزریق را به خود اختصاص می دهند. اکثر خانم ها هنگام تزریق علاقمند هستند که کناره های ابروهایشان نیز به سمت بالا برود و همین امر باعثمی شود تا نیمه فوقانی چهره اکثر خانم ها به هم شبیه شود، اما به سختی می شود انتظار داشت چهره یک خانم ۶۰ ساله با تزریق بوتاکس شبیه به چهره یک خانم ۳۵ ساله بشود، گرچه عمل های زیبایی به هر حال تاثیرات خود را دارد.

چهره ها مصنوعی است


با افزایش سن به خصوص بعد از دوران یائسگی چربی های صورت اکثر خانم ها رو به تحلی می رود اما ژل ها، چربی ها و تزریق ها اصلاحاتی در صورت انجام می دهند که مانع از بروز تغییرات ناشی از سن می شود. لیزر درمانی و لیفتینگ ها را هم که به آنها اضافه کنید، می بینید که همه چیز دست به دست هم می دهد تا بشر به آ زوی دیرینه خود که همان جوان ماندن است، دست پیدا کند و آثار پیری در چهره او نمایان نشود.
در دهه های گذشته، پدربزرگ و مادربزرگ های ما با چین و چروک های صورت شان قابل قبول و زیبا بودند و هیچگاه از پیری فرار نمی کردند. اما در سال های اخیر با وجود بوتاکس و پرکننده های مختلف همه به جنگ پیری می روند. ولی تزریق بوتاکس باعثشده تا چهره ها حالت مصنوعی پیدا کند. اتفاقاً در بسیاری از مواقع این تزریق ها کوچکترین کمکی به زیبایی نمی کنند.

زیبایی چیست؟
چهره استاندارد وجود ندارد

هر فردی با چهره ای منحصر به فرد متولد می شود که حتی ممکن است دارای مشکلاتی باشد. ممکن است فردی بسیار زیبا به نظر برسد اما به طور ژنتیکی یا در اثر تصادف یا حادثه ای، بینی نامتناسبی داشته باشد. در این صورت با یک اصلاح و دستکاری متناسب می توان چهره را زیباتر کرد. اما به طور کلی چهره زیبا استاندارد خاصی ندارد و هر فرد با توجه به قد، وزن، روحیات و ویژگی های منحصر به فرد خودش، زیبایی را می سازد.

اما همان طور که گفتم گاهی با یک دستکاری کوچک می توان چهره را زیباتر کرد و این وظیفه پزشکان متخصص پوست و زیبایی و جراحان است. البته باید در مورد این زیباتر شدن اتفاق نظر واقعی وجود داشته باشد و فقط برای گرفتن دستمزد یا پیروی از مد نباشد. حقیقت این است که تعریف زیبایی با جذابیت بسیار متفاوت است. هر کسی می تواند جذاب باشد، اما لزوماً نباید زیبا باشد.

زندگی ایرانی / شماره ۵۳ / اسفند ماه ۹۲ / دکتر بهروز باریک بین / صفحه ۷۶

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار