|
|
کدخبر: ۱۵۶۴۴۵

بهتر زندگی کن… بهتر باش… بهتر فکر کن

به گزارشافکارنیوز، از این دست پیشنهادات اول سالی را می توان ۵ تا به ۵۰ تا رساند. با این همه اگر واقعاً بخواهی در زندگی خودت تغییری ایجاد کنی می توانی از این ۵ تا تغییر ساده آغاز کنی. نه هزینه ای دارد و نه دشواری خاصی. ۵ تغییر ساده برای اینکه زندگی را بیشتر دوست داشته باشی و در زندگی هم بیشستر مورد محبت قرار بگیری.

اول: پیش سلام باش

سلام سلامتی می آورد و شادمانی… این شعار بزرگترهای ما بوده و هست. یک عمر معنای این جمله ساده را درست درک نکردیم و در زندگی عقب افتادیم. سلام اولین کلمه و اولین مواجهه ما با آدم های دیگر است. سلام کردن در هر فرهنگ و دین و کشور و آیینی معنای غیر از احترام ندارد. در حقیقت سلام اولین مرحله از آشنایی و غربت زدایی ماست. تمام رابطه های موفق و ناموفق با سلام آغاز می شوند. در سلام پیش قدم باشیم و گشاده رو. خلوصی که در نیت مان داریم را به سلام مان انتقال دهیم. کاری کنیم و طوری باشیم که درباره مان بگویند گرم ترین سلام ها را دارد… پیش سلام باشیم. به بزرگترها و کوچکتر ها سلام کنیم. با لبخند و روی گشاده… هزینه ای ندارد. فقط کافی است که کمی تمرین کنیم.

دوم: آینده نگر باش

در سال جدید، کمی بیشتر آینده نگر باش و به این فکر کن که با انجام دادن هر کاری به آینده ای که دوست داری نزدیکتر شوی. متاسفانه بسیاری از ما چنان غرق در روزمرگی شده ایم که اصلاً نمی دانیم دور و برمان چه خبر است و زندگی چطور می گذرد. غرق شده ایم در یک بعد و ابعاد دیگر را کاملاً از یاد برده ایم. باید در سال جدید دفترچه اهداف داشته باشیم و برای زندگی خود نقشه و مبنای مشخصی تهیه کنیم که ما را به سمتی ببرد که می خواهیم. آینده را باید خودمان بسازیم. برای ساختنش باید بدانیم دقیقاً از آن چه می خواهیم و چطور می خواهیم به آن برسیم. این نکته کلیدی آینده نگری ماست. فرض کنیم می خواهیم موبایل گران قیمتی بخریم یا اتومبیلی تهیه کنیم. اینکه بخواهید بنز بخرید یا پراید در نحوه برنامه ریزی تان تاثیر دارد. باید برای خرید این ماشین مبلغ مشخصی پول داشته باشید. بخشی از این پول را دارید. بخشی را باید در طول مدت مشخصی پس انداز کنید و بخش دیگر را باید وام بگیرید. چقدر باید کنار بگذارید در ماه؟ از کجا باید وام بگیرید؟ برای وام گرفتن به چه نیاز دارید؟ آینده نگری یعنی جواب دادن به چنین سوالاتی…

سوم: قبل از هر تصمیمی فکر کن

قدیمی ترها می گویند: صد بار متر کن و یک بار ببر. این شاید بهترین مثال برای فکر کردن قبل از هر تصمیم است. به تمام تصمیمات مهم زندگی که تا به امروز گرفته ای فکر کن. هر تصمیم از تحصیل و انتخاب رشته تا ازدواج. تا خرید خانه و ماشین یا رفتن به سفر یا قبول شراکت با کسی… اگر در تصمیمت موفق بوده ای حتماً قبلش حسابی به آن فکر کرده ای… سنجیده ای… خطرات را محاسبه کرده ای… اگر هم موفق نبودی به خاطر این بوده که بی مطالعه داخلش شدی… تصمیم را گرفته ای بی آنکه قبلش به آن خوب فکر کنی… هر چه بیشتر دو دو تا چهار تا کنی، هر چه بیشتر درباره تصمیمات و رویکردهایت فکر کنی تصمیم سنجیده تری خواهی گرفت. قبل از هر تصمیم فکر کن و مشورت بگیر.

چهارم: پس انداز کن

این شاید مهمترین تصمیم سال جدیدت باشد. پس انداز کن… پس انداز اساس زندگی هدفمند است… هر چیزی را که می توانی پس انداز کن. با دوستی طرفدار خوانند یا نویسنده مشترک شو. همین خریدن آلبوم ها و کتاب ها و مجلات مختلف و هر آنچه بتوان با دوستی به اشتراک گذاشت را در نظر بگیر. مجسم کن چقدر می توانی صرفه جویی کنی. پس انداز کن… هر چیزی را پس انداز کن. فقط پول نیست که می توان نگهش داشت. بانکداری الکترونیک را یاد بگیر و در وقت و پولت صرفه جویی و پس انداز کن… از طریق مترو با قیمت مناسب و به سرعت در سطح شهر جا بجا شو و وقت و پولت را نگه دار… پس انداز نعمتی است که کار آدم ها را در لحظات بحرانی راه می اندازد… سال ۹۳ برایت سال پس انداز باشد.

پنجم: نه گفتن را یاد بگیر

یاد بگیر که بگویی نه. دوستت می خواهد با تو بیرون برود اما تو نمی خواهی، بگو نه. پیشنهاد می شود که بروید بیرون نهار فست فوت بخورید. تو اضافه وزن داری، بگو نه. کسی از تو قرض می خواهد. خودت به پولت بیشتر نیاز داری، بگو نه. از نه گفتن نترس. از اینکه کاری را که به زغم خودت غلط است، انجام ندهی نترس. تعارف کردن را بگذار کنار. ما در پس همین تعارف کردن ها یادمان رفته چطور باید از حق خود دفاع کنیم. صاف توی چشم طرف نگاه کن و بگو نه. بگذار ناراحت شود. بگذار فکر کند داری به او بی احترامی می کنی. آدم هایی که تنها تو را وقتی می خواهند که با آنها موافقت کنی به کارت نمی خورند. دنبال آدم هایی باش که وقتی به آنها می گویی نه ترکت نکنند. بگو نه به هر چیزی که فکر می کنی اشتباه است. آدم های معتاد یا دزد یا قاتل اگر از همان ابتدا می گفتند نه! حالا نه معتاد بودند، نه دزد و نه قاتل.

خانواده سبز / شماره ۴۰۱ و ۴۰۲ / فروردین ماه ۹۳ / میترا زمانی / صفحه ۵۳

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار