|
|
کدخبر: ۱۵۶۷۴۷

یک هواپیمای قدیمی دیگر ایران ایر، حکم بازنشستگی خود را دریافت کرده و از ناوگان هواپیمایی کشور خارج شد.

سایت صبحانه: دی ماه سال گذشته بود که خبر خداحافظی آخرین ۷۴۷ سری ۱۰۰ ساخته شده در دنیا با بیشترین سن پروازی در سری خود که در اختیار ناوگان هوایی ایران ایر قرار داشت، منتشر شد تا این هواگرد سالخورده پس از سال ها پرواز موفق، برای همیشه خاموش شود.

این هواپیما با شماره رجیستری EP - IAM در آن زمان آخرین پرواز خود را از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) انجام داد و پس از قریب ۳۵ سال حضور موفق در آسمان ها و انتقال صدها هزار مسافر، حکم بازنشستگی خود را دریافت کرد.

اما اکنون نیز یک هواپیمای قدیمی دیگر ایران ایر، حکم بازنشستگی خود را دریافت کرده و آماده استراحت مطلق است. ایرباس مدل ۳۰۰ هما با نام " براوو ویکتور یا دلفین " یکی از ایرباس هایی محسوب می شود که از روز اول عملیاتی شدن تنها برای ایران ایر پرواز کرده است.

این هواپیما در سال ۱۹۸۲ تحویل داده شد یعنی حدودا یک ماه کمتر از ۳۳ سال، برای هما پرواز کرده است و خاطرات خوشی برای هزاران ایرانی به جا گذاشته است و قطعا بسیاری آن را با رجیستری EP - IBV به یاد دارند اما اکنون این هواپیما به کنار رمپ کارگو فرودگاه امام(ره) منتقل شده تا در نزدیکی همکار دیگرش یعنی بویینگ ۷۴۷ - ۱۰۰ هما به خواب برود.

اما اتفاق جالب درباره این هواپیما که در ذهن اهالی رسانه و سیاست در اواخر دهه ۷۰ مانده است، گم شدن عجیب این ایرباس در آسمان و در نهایت پیدا شدنش در پاکستان است چراکه این هواپیما در پرواز از کرمان به تهران، در مسیر اشتباهی راه کراچی پاکستان را در پیش گرفت و پس از فرود در آنجا و با خوش شانسی تمام بدون هیچ خطری مجددا به تهران برگشت زیرا ممکن بود به عنوان هواپیمای بیگانه با پاسخ نیروهای پدافندی پاکستان مواجه شود.

مرعشی رئیس سازمان میراثفرهنگی در دولت هشتم که از جمله مسافران این پرواز بوده در سال ۸۷ به تشریح این ماجرای جالب پرداخته است. وی در بخشی از این خاطره می نویسد: «من با تصور اینکه به دلیل ترافیک فرودگاه مهرآباد، بر اساس روال معمول برج به هواپیما هلد داده، به فرد کناری خودم که از افراد فنی ایران ایر بود گفتم برو به خلبان بگو با مسافران حرف بزند و آنان را از نگرانی بیرون بیاورد. او رفت و برای مدت ۱۵ دقیقه برگشت در حالی که آنقدر دستمال کاغذی برای خشک کردن عرق پیشانی خود مصرف کرده بود که تمام پیشانی آن مملو از ذرات دستمال شده بود. با برگشت او، خانم حساس همجوار من نگران تر شد و فریاد زد گفتم وضع خرابه، ببینید این چه حالی داره! البته من هم کمی نگران شدم و فکر کردم چرخ های هواپیما باز نشده و هواپیما منتظر آماده شدن باند برای فرود اضطراری و بدون چرخ است. از همکار هما پرسیدم چه خبره؟ چرخ ها باز نمی شه؟ او گفت وضع از این حرف ها خطرناک تره، طاقت داری که فریاد نزنی؟ گفتم مشکلی ندارم بگو. گفت گم شدیم. با شنیدن این جمله خیلی جا خوردم. به هرحال یک معجزه جان من و همه مسافران را نجات داد و با همکاری مرکز کنترل هوایی ایران و دقت مرکز کنترل پاکستان، هواپیما پس از حدود سه ساعت پرواز آماده نشستن روی باند فرودگاه کراچی شد.»

با توجه به اینکه شامگاه سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۷۸، درست ۲ روز پس از اتفاق تروریستی خیابان بهشت تهران(ترور سعید حجاریان) در خبرها اعلام شده بود که هواپیمای ایرباس ۳۰۰ هما از مسیر کرمان - تهران منحرف شده و در کراچی فرود آمده است، شایعات مختلفی توسط گروه های ضد انقلاب منتشر شد که در نهایت با درایت مسئولان وقت و توضیحات مسافران پرواز و خدمه آن، این شایعات بی اثر شد اما نام و شماره این هواپیما همواره در ذهن مدیران وقت هما و مسئولان دولتی و سازمان هواپیمایی نقش بسته است.»

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار