|
|
کدخبر: ۱۵۷۶۸۳

«آناهیتا اسماعیل خانی» ضمن حمایت از حرف های مادرش این کار او را شجاعانه توصیف کرد. باقی حرف ها را از زبان خودشان بخوانید.

به گزارشافکارنیوز، آلودگی هوا مدت هاست که از مشکل خارج شده و به یک معضل بدل گشته و بسیاری از اهالی پایتخت ها، اهالی شهرهای بزرگ، هر روز با مشکلات حاصل از آلودگی هوا مواجه هستند، مدتی پیش گوهر خیراندیش در مراسم درگذشت ژیلا مهرجویی در تایید صحبت های داریوش مهرجویی پیرامون مشکلات آلودگی هوا و تاثیر آن روی سلامتی افراد گفت: «این مشکلات برای همه ما ملموس است و ما در حال از دست دادن عزیزان مان هستیم. دختر جوانم ۸۰ درصد از ریه هایش را از دست داده و در حال مرگ است» وقتی به این بهانه به سراغ او و آناهیتا اسماعیل خانی دخترش رفتیم و از آنها خواستیم برای ما از این موضوع صحبت کنند گوهر خیراندیش هم در مورد اظهار نظرش در آن مراسم گفت: بعد از مراسم برخی به من انتقاد کردند که روی دخترت عیب گذاشتی اما اشکالی ندارد اگر با بیان این حرفه به عده ای تلنگر زده شد، «آناهیتا اسماعیل خانی» هم ضمن حمایت از حرف های مادرش این کار او را شجاعانه توصیف کرد. باقی حرف ها را از زبان خودشان بخوانید.

نمی توان در مورد آلودگی هوا سکوت کرد

گوهر خیراندیش: وقتی پای سلامتی افراد به میان می آید چیزی نیست که بتوان در مورد آن سکوت کرد و یا از کنارش به سادگی عبور کنیم، بحثآلودگی هوا معضلی است که ما مدت هاست با آن درگیریم اما ظاهراً هیچ کس قصد ندارد در مورد این موضوع کاری انجام دهد و تنها با تعطیلی مدارس سعی در حل این مشکل دارند در حالی که این موضوع دیگر حتی به عنوان مُسکن هم عمل نمی کند و ما باید این مسئله را از ریشه حل کنیم و به فکر کارخانه ها و بنزین های حاوی سرب مان باشیم، متاسفانه هر روز از گوشه کنار می شنویم فلان عزیزی در اثر آلودگی هوا از دست رفته است و در این میان ما شاهد به خطر افتادن سلامتی بزرگان عرصه هنر نظیر استاد انتظامی، مشایخی و… از دست رفتن نازنین هایی مانند ژیلا مهرجویی هستیم.

حس مادر بودن جریحه دار شد

گوهر خیراندیش: دختر آناهیتا مدتی پیش به خاطر ادامه تحصیل به آمریکا سفر کرد اما به خاطر شرایط نامناسب اقتصادی به ایران بازگشت و از آنجایی که دانشگاهش در یکی از آلوده ترین نقاط تهران یعنی حوالی میدان آزادی است متاسفانه در اثر آلودگی هوا دچار بیماری حاد ریه شد. من یک مادر هستم و مانند هر مادری سلامتی فرزندم برایم در درجه اول اهمیت قرار دارد، وقتی متوجه شدم او در جوانی ریه اش تا این حد مشکل پیدا کرده، واقعاً متاثر شدم نمی دانستم چه کار باید بکنم چون مشکل آلودگی هوا چیزی نیست که بخواهم به تنهایی حل کنم و از طرفی دیگر، در این شرایط قرار گرفتن برای من کار ساده ای نیست.

زندگی در تهران و در حسرت آسمون آبی

آناهیتا اسماعیل خانی: همان طور که مادرم توضیح داد چند سال قبل به خاطر ادامه تحصیل در رشته مهندسی تکنولوژیک به آمریکا سفر کردم. خوشبختانه با وجود پیشرفتی که در زمینه تحصیلی داشتم اما یک ترم مانده به فارغ التحصیل شدنم مجبور شدم به خاطر مشکلات مالی به ایران بازگردم چون مادرم نمی توانست با دلار ۴ هزار تومانی از پس هزینه های من برآید، وقتی به ایران آمدم هنوز مدتی نگذشته بود که حس کردم هر روز به تعداد سرفه هایم اضافه می شود گاه آنقدر این میزان زیاد می شد که رنگم سیاه می شد، مادرم که وضعیت من را دید به اتفاق هم به پزشک مراجعه کردیم… تازه آنجا بود که به وخامت حالم پی بردم. دکتر راه حل را در رفتن از تهران می دید اما از آنجایی که من مجبور بودم پایان نامه ام را تحویل دهم نمی توانستم قید تحصیلم را بزنم، در هر حال ما تهرانی ها با زندگی در پایتخت همواره در حسرت آسمون آبی هستیم.

روی دخترم عیب گذاشتم تا به جامعه تلنگر بزنم

گوهر خیراندیش: وقتی در مراسم ژیلا مهرجویی در تایید صحبت های داریوش مهرجویی از مشکلات دخترم گفتم عده زیادی به من نقد کردند که نباید آن حرف ها را در جمع بیان می کردم چون با انجام این کار بیماری دخترم را به شکل عمومی مطرح کردم و ضمن اینکه روی او عیب گذاشتم، باعثشدم که او روحیه اش را از دست بدهد، اما راستش را بخواهید من فکر می کنم کار خوبی انجام دادم که این موضوع را مطرح کردم چرا که ما نمی توانیم با سکوت کردن و پنهان کاری نسبت به این موضوع اجتماعی بی تفاوت باشیم. بالاخره یک نفر باید جوری این موضوع را اطلاع رسانی کند.

اول از حرف مادرم ناراحت شدم اما بعد درکش کردم

آناهیتا اسماعیل خانی در مورد مطرح کردن موضوع بیماری اش توسط مادرش گفت: وقتی این حرف ها را از زبان مادرم شنیدم ابتدا خیلی تعجب کردم، یک جورایی بههم برخورد، با خودم گفتم این موضوع یک چیز درون خانوادگی است و بهتر بود که بین خودمان می ماند، اما پس از مدتی با خودم گفتم مادرم یک چهره شناخته شده و یک زن هنرمند است و حرف های او در جامعه بازتاب زیادی خواهد داشت، شاید با مطرح کردن این موضوع من ناراحت شوم، اما ممکن است چند نفر به خودشان بیایند و کاری انجام دهند تا از این طریق جان عده کمتری به خطر بیفتد.

نسخه ای برای آلودگی هوا

گوهر خیراندیش: بعضی ها این موضوع را می کردند که افراد زیادی در تهران زندگی می کنند چرا شما مشکل بیماری دخترتان را در آلودگی هوا می دانید واقعیت این است که دوری طولانی از تهران ریه شما را از هوای بد پاک می کند و زمانی که شما با ریه های تمیز وارد تهران می شوید آلودگی زودتر روی شما اثر می گذارد.

آناهیتا اسماعیل خانی: این موضوعی نیست که ما خودمان به این نتیجه رسیده باشیم، بلکه پزشک در همان بدو معالجه من چنین، تشخیصی داد و به همین خاطر، نسخه ای بلند بالا برای درمانم نوشت که در راس آن کمتر خارج شدن از خانه، گرم و مرطوب نگه داشتن هوای پیرامونم و پرهیز از سرخ کردنی، عطر تند و دود سیگار است.

ابراز محبت ها من رو شوکه کرد

آناهیتا اسماعیل خانی: وقتی این موضوع از جانب مادرم مطرح شد موجی از ابراز احساسات به سمتم سرازیر شد، بسیاری با من تماس گرفتند و یا به بیمارستان برای عیادتم آمدند و با ابراز لطف شان حالم را بهتر کردند، حتی مسئولان بیمارستان از من خواستند که اگر حالم خوش نیست، در کلاس ها شرکت نکنم. در هر حال، گرفتن این همه موج مثبت برای من بسیار امیدوارکننده بود و انرژی زیادی را به من منتقل می کرد.

به لطف ها دلگرمم، اما هنوز حالم خوب نشده

آناهیتا اسماعیل خانی: با وجود دلگرمی و با ابراز لطف ها اما تا زمانی که آلودگی هوا بهتر نشود حال من هم بهبود چندانی پیدا نمی کند، تصمیم دارم مدتی به خاطر از کشور سفر کنم تا از این طریق به خودم و ریه هایم استراحت بدهم تا بلکه دور ماندن از آلودگی باعثشود سلامتی ام را باز پیدا کنم.

اگر سیگاری بودی تا به حال می مردی

آناهیتا اسماعیل خانی: اولین علائمی که در من حاصل شد سرفه های مکرر بود وقتی به دکتر مراجعه کردم به من گفت که ۸۰ درصد از ریه هایم را به خاطر آلودگی هوا از دست دادم و اگر سیگار می کشیدم تا به حال مرده بودم و دوری از دخانیات باعثشد که دوام بیاورم، در هر حال افرادی که در تهران زندگی می کنند واقعاً باید از سیگار و قلیان دوری کنند چون آلودگی هوا به اندازه کافی دود به خورد ما می دهد.

حال خودم را به خاطر آناهیتا فراموش کردم

گوهر خیراندیش: متاسفانه من خودم هم از مشکل ریوی رنج می برم، به غیر از این مشکلاتی که در اثر تصادف برایم رخ داده و هنوز خوب نشدم، اما حال دخترم مانع از آن می شود که به خودم فکر کنم… چون او هنوز جوان هست. امیدوارم ما دست از شعار دادن برداریم و فکری به حال آلودگی هوا کنیم.

آرمانی / شماره ۱۵۹ و ۱۶۰ / صفحه ۱۸

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار