|
|
کدخبر: ۱۵۸۲۶۵

سلامت > عمومی - گروه دانش و سلامت - زهرا رفیعی: به داستان های تخیلی طعنه می زند آنچه در بیمارستان های کشور در ایام تعطیلات رخ می دهد.

باور اینکه بیماران را به دانشجویان و انترن های تازه کار بسپارند و خود به تعطیلات دراز مدت بروند کار ساده ای نیست. در این روزها بیماران عذاب می کشند و بعضا جانشان را از دست می دهند چراکه بسیاری از پزشکان متخصص و مدیران مراکز درمانی معتقدند که ارائه خدمات در روزهای تعطیل با روزهای غیرتعطیل فرق می کند و لازم نیست ۲۰متخصص در ایام تعطیلی حضور داشته باشند.

این صحبت های حیدرعلی داوری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان است ولی بقیه پزشکان و مدیران حوزه درمان نیز اینچنین فکر و مدیریت می کنند. آنها شغل خود را با مشاغل دیگر مقایسه می کنند و می گویند پزشکان نیز مانند سایر اقشار جامعه ازجمله آموزش و پرورشی ها نیاز به تعطیلی دارند درصورتی که پزشکی ماهیتا با مشاغل دیگر فرق می کند و با جان آدم ها و بیماری هایی که بروز آن غیرقابل پیش بینی است، سر و کار دارد. بخشی از مشکلاتی که مدیران حوزه سلامت به عنوان دلایل نماندن پزشکان متخصص در بیمارستان در ایام تعطیلات اعلام می کنند، کم بودن دستمزد های پزشکان است.

به نظر می رسد که افزایش دستمز د ها اگرچه ضروری است اما با توجه به آنچه در سال های متمادی رخ داده، خیلی نمی توان امیدوار بود که این افزایش دستمزد منجر به افزایش کیفیت خدمات درمانی شود. روز گذشته معاون درمان وزیر بهداشت به فارس گفت که درصورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و انصراف گروه هایی از جامعه از دریافت یارانه حداقل ۴۸۰۰میلیارد تومان از این اعتبارات برای بهبود خدمات سلامت در اختیاروزارت بهداشتقرار می گیرد که با استفاده از این منابع ۸بسته خدماتی ویژه در حوزه درمان وزارت بهداشت اجرا می شود.

با توجه به گلایه مردم از نبود پزشک متخصص در بیمارستان دولتی به خصوص در ایام تعطیلات و ساعات عصر و شب یکی از بسته های خدمتی تعریف شده جدید، افزایش درآمد پزشکان متخصص درصورت ماندگاری آنها در این ساعات در بیمارستان های دولتی است. مسئولان وزارت بهداشت پیش از عید امسال نیز به مانند سال های قبل اعلام کرده بودند که به هیچ عنوان کاهش خدمات نخواهند داشت ولی مشاهدات خبرنگار همشهری نشان می دهد که دستورات و وعده ها تأثیری در شرایط نداشته است.

به طور مثال کودک خردسال ساکن در خوزستان به دلیل تشخیص اشتباه انترن ها و رزیدنت ها و نبودن پزشک متخصص جان خود را از دست داد و تلخی عید را برای همیشه در کام والدینش برجای گذاشت. مثال دیگر بیماری بود که از درد سنگ کلیه، بی امان از این بیمارستان دولتی به بیمارستان دیگر رفت و در نهایت مجبور شد به دلیل نبودن متخصص اورولوژی در بیمارستان تخصصی اورولوژی، روزهای آخر تعطیلات را با درد سپری و در نهایت به درمانگاه تخصصی که توسط بخش خصوصی اداره می شود مراجعه کند تا مورد جراحی قرار بگیرد. سیاست های ابلاغی جدید در حوزه سلامت امید ها را زنده کرده است. امید است که با توجه به این سیاست ها شرایط بیماران در بیمارستان ها در ایام تعطیلات که راحتی و آرامش را از مردم سلب کرده است بهبود یابد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار