|
|
کدخبر: ۱۵۹۰۰۷

محققان در حال برنامه ریزی ربات هایی برای برقراری ارتباط با افراد با استفاده از زبان بدن انسان مانند و ایما و اشاره هستند.

به گزارشافکارنیوز، دانشمندان دانشگاه کلمبیای انگلستان از یک ربات دوست دار انسان به نام «چارلی» برای مطالعه دادن یک شی به یک شخص استفاده می کنند.

انسان ها چندین بار در روز اشیایی را به یکدیگر می دهند و چنانچه محققان بخواهند از ربات برای کارآمد بودن در تبادل اجسام در منازل یا محل کار استفاده کنند، محقق کردن این امر در روابط بین انسان و ربات بسیار مهم خواهد بود.

مطالعات پیشین نشان داده اند افراد در تعیین زمان درازکردن دست و گرفتن جسمی از یک ربات دچار مشکل هستند زیرا ربات ها در ارائه ایما و اشاره های غیرکلامی مناسب ناکام می مانند.

دانشمندان آنچه را که افراد هنگام تبادل بطری های آب به دیگران با سر، گردن و چشمانشان انجام می دهند، مطالعه کردند. آن ها سپس سه حالت متغیر از این تعامل را با چارلی و ۱۰۲ شرکت کننده تحت مطالعه آزمودند. در این میان، برنامه ریزی کردن ربات برای استفاده از زل زدن چشم به عنوان اشاره ای غیرکلامی این عمل را روان تر کرد.

محققان دریافتند افراد در سناریوهای انجام شده بطری آب را زودتر گرفتند، در حالی که ربات سرش را برای تماشای ناحیه ای که بطری آب را ارائه می دهد، حرکت داد یا این که به مکان تبادل و سپس به فرد برای تماس چشمی نگاه کرد.

دانشمندان به دنبال برقراری ارتباط ربات با استفاده از اشاره هایی هستند که افراد از پیش تشخیص می دهند؛ این موضوع برای تعامل با ربات در حالتی دوستانه و ایمن کلیدی است.

مقاله ارائه شده، بهترین مقاله در «نشست بین المللی تعامل ربات - انسان» در آلمان معرفی شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار