|
|
کدخبر: ۱۵۹۰۳۵

سلامت > عمومی - همشهری آنلاین: معاون بهداشتی وزیر بهداشت اعلام کرد سه استان سیستان، هرمزگان و جنوب کرمان هنوز با بیمار مالاریا مواجه هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر سیاری در همایش روز جهانی بهداشت با موضوع " گزش کوچک تهدید بزرگ " اعلام کرد: سه استان سیستان، هرمزگان و جنوب کرمان هنوز بابیماری مالاریامواجه هستند که خطر بزرگی است.

وی با بیان اینکه بیماری های منتقله از ناقلین ۵۰ درصد سلامت مردم دنیا را تهدید می کند، گفت: سالی یک میلیون نفر در اثر این بیماری فوت می کنند و این مسئله بزرگی است زیرا توسط ناقلین صورت می گیرد و دست ما نیستند مثلا ممکن است یک نیمه شب پشه ای فرد را نیش بزند و همین باعثانتقال مالاریا و سالک شود.

وی با اشاره به اینکه این بیماری ها واکسن ندارند و کنترل آنها ساده نیست به ارتباط شیوع این بیماری ها با توسعه اشاره کرد و گفت: در کنار سدسازی که در کشور ما رشد داشته است موش و پشه که ناقلین بیماری هستند نیز افزایش یافته است. پس می بینید در کنار توسعه، بیماری هم می آید.

وی همچنین با اشاره به ارتباط این بیماری ها با فقر و عقب ماندگی گفت: به صورت بالفعل فقط سه نوع از این بیماری ها کشور ما را تهدید می کند اما به صورت بالقوه تهدیدهای دیگری هم وجود دارد به طور مثال حمل و نقل و مسافرت ها می توانند تهدید کننده باشد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه مبارزه با ناقلین در درجه اول اهمیت است بر لزوم بهسازی محیط و حیوانات به خصوص در روستاها تاکید کرد و گفت: بهسازی محیط نیاز به همکاری بین بخشی دارد در کشاورزی و صنعت و توانمندسازی مردم باید اقدامات اساسی صورت بگیرد و سیستم مراقبت برای تشخیص درمان و اطلاع رسانی باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه توانسته ایم بیماری های ناقله را کنترل کنیم، گفت: با این حال خطرها بالقوه در کشور وجود دارد و باید هوشیار باشیم.

وی همچنین به مشاهده شدن یک مورد فلج اطفال در بغداد در ایام عید اشاره کرد و گفت: بعد از گزارش این مشاهده تمام افراد زیر ۱۵ سال که به عراق سفر کرده بودند علیه فلج اطفال واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه سیستم بهداشت و درمان پویا و زنده است، گفت: ما باید هوشیار باشیم وگرنه هر لحظه بیماری ها به ما حمله می کنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار