|
|
کدخبر: ۱۵۹۹۸۷

از مهمترین شیوه های مدیریت در خانه، حرکت و تلاش برای صرفه جویی در مصرف است.

خبرگزاری ایسنا:از مهمترین شیوه های مدیریت در خانه، حرکت و تلاش برای صرفه جویی در مصرف است. در این بخش زنان با استفاده از شیوه های مرسوم همچنین تدابیر وخلاقیت و ایجاد شیوه های نوین و متناسب با سطح زندگی خانواده می توانند کمک مهمی در تصحیح مصرف خانواده و آموزش مصرف صحیح به فرزندان داشته باشند.

صرفه جویی در مصرف انواع انرژی های برق، گاز و استفاده زیاد نکردن از لامپ های برق به خصوص در ساعات اوج مصرف، استفاده از لامپ های کم مصرف، روشن نکردن دستگاه های سرمایشی و گرمایشی با اندک گرمی و سردی هوا، بالا نبودن درجه حرارتی وسایل گرماساز در زمستان(به گونه ای که افراد خانواده لباس تابستانی استفاده کنند)، کم کردن درجه حرارت وسایل گرمایی هنگام خواب، به کار بردن درزگیر برای درها و پنجره ها و…



صرفه جویی در مصرف آب

مثل استفاده کمتر از آب هنگام شستشوی ظرف ها، موقع استحمام بچه ها شیر آب را کمتر باز کرده تا جریان آب کمتر شود و یا استفاده از سر دوشهای مخصوص که با زیاد کردن فشار آب، مقدار آب مصرفی را کاهش می دهند و یا تا حد امکان نشستن حیاط و ماشین با آب تصفیه شده.

صرفه جویی در مصرف غذا

مثل خودداری از خرید بیش از اندازه نیاز مواد غذایی، نگهداری صحیح مواد غذایی و جلوگیری از فساد آن ها، پرهیز از خرید مواد غیر ضروری، نگهداری صحیح نان و خرید به موقع آن، تبدیل میوه های اضافی به لواشک یا کمپوت یا رب، تبدیل پلوی زیادی به غذای دیگر مثل عدس پلو، دلمه، یا تبدیل ماست ترش به دوغ.

صرفه جویی در پوشاک


مثل نگهداری صحیح از لباسها، نگهداری لباس تمیز و سالم بچه های بزرگتر برای کوچکترها، آموختن طرز صحیح استفاده از کفش و لباس به بچه ها، تبدیل برخی لباسها به ملافه یا بالش یا دستگیره.

صرفه جویی برای خرید هدیه

مثل آموختن شیوه های کاردستی و هنرهای دستی و تزئینی که علاوه بر پر کردن وقت فراغت، به جای خرید کالاهای گران قیمت می توان از آنها برای هدیه دادن استفاده کرد، پیش بینی هدایای لازم و خرید زودتر آن از نمایشگاه هایی که با تخفیف، فروش فصلی می کنند.

صرفه جویی در وسایل مدرسه بچه ها

مثل آموزش نحوه استفاده صحیح از کیف و کتاب و قلم و دفتر و روپوش به فرزندان تا مدت طولانی تری از آنها استفاده شود و حتی برای بچه های بعدی نگه داشته شود. در مورد استفاده از کاغذ به بچه ها باید توضیح و آموزش داد که بابت تهیه کاغذ سالانه چه هزینه هنگفتی ارز از کشور خارج می شود و یا چه تعداد درختان که در واقع ریه های زمین هستند نابود می شوند تا کاغذ مورد نیاز تهیه شود.

صرفه جویی در دارو

امروزه قسمتی از یخچال های خانگی به انباری از داروهای باقیمانده از دوران بیماری افراد خانواده اختصاص یافته است. گرچه رعایت بخشی از این امر مربوط به پزشکان است که داروی کمتری را برای بیمار تجویز کنند ولی می توان قبل از آن که تاریخ مصرف داروها سپری شود آ نها را به مراکز خیریه درمانی و… تحویل داد تا هم از هدر رفتن آنها جلوگیری شود و هم کسانی که به این داروها(که ممکن است برخی از آنها کمیاب هم باشد) نیازمندند از آن استفاده کنند.

صرفه جویی برای استفاده صحیح از وسایل خانه


معمولا هنگام خرید وسایل خانه مثل تلویزیون، بخاری و… دفترچه های راهنما همراه این وسایل است، خواندن دقیق این دفترچه ها و عمل به دستورالعمل های آن کمک خوبی برای استفاده بهتر و بیشتر و پرهیز از تعمیر مجدد این وسایل است. همچنین خرید لوازم منزل به صورت نقدی.(می توان برای تهیه وسیله ای با پس انداز، طی مدتی خرید کرد نه به صورت اقساطی)

صرفه جویی در مسکن

می توان با گذشت و بردباری و توجه به حقوق یکدیگر، حداقل برای مدتی از منزل پدرشوهر یا پدرزن استفاده کرد(که این مورد برای تسریع در ازدواج جوانان بسیار موثر است). همچنین با استفاده صحیح از خانه وملزومات آن مثل درها و پنجره ها و کمدها و تعمیر قسمتهای مختلف آن مثل خرابی پشت بام یا لوله های آب با هزینه کمتر می توان از خرابی های بیشتر و تحمیل مخارج سنگین تر جلوگیری کرد. این امور را در خانه های اجاره ای باید با دقت بیشتری اعمال کرد، زیرا که مال دیگری در اختیار انسان است و باید احساس امانت داری را در وجود خود و فرزندان حفظ و تقویت کرد.

صرفه جویی در زمان

با برنامه ریزی و پرهیز از بی نظمی باید مدیریت زمان را برعهده گرفت. مثلا به جای خریدهای مکرر و روزانه سعی کرد خرید به صورت هفتگی و یا ماهانه انجام شود و حتی در مواردی که امکان دارد. مهمانی های غیر ضروری، خریدهای حساب نشده، سرگرم شدن بیش از اندازه به برنامه های تلویزیونی و رایانه ای، صحبتهای بیش از حد ضرورت با تلفن، مجادلات و بگومگوهای بی فایده و… هم از موارد اتلاف وقت است.

همچنین می توان در مورد انجام کارهای اداری با تلفن و یا مراجعه به کتاب شهر و یا نقشه های شهری، آدرس و ساعات کاری، حضور مسئول مربوط و لزوم حضور در اداره را جویا شد و یا در مورد مراجعه به بانکها و پرداختن قبوض از شیوه های اینترنتی و یا پستی استفاده کرد و از سفرهای غیر ضروری در سطح شهر خودداری کرد.

در پایان این مطلب که در کتاب اقتصاد در خانواده آمده به صرفه جویی در تولید زباله اشاره شده است و با تفکیک زباله ها از خانه می توان بخشی از زباله ها به خصوص روزنامه های باطله، دفاتر غیرلازم و.. در خانه را به چرخه بازیافت برگرداند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار