|
|
کدخبر: ۱۶۱۷۷۳

سلامت > تحقیقات - همشهری آنلاین: زیست شناسان فناوری جدیدی را برای از بین بردن سرطان با استفاده از سلول های ایمنی خود بیمار عرضه کرده اند.

به گزارش مهر، در این شیوه سلول های انسانی به گونه ای تغییر داده می شوند که می تواند با سفر به سراسر بدن به طور گزینشی سلول های سرطانی را هدف قرار داده و بدون آسیب رساندن به سلول های سالم،سرطانرا از بین ببرد.

این دستگاه یک زیست حسگر پروتئینی است که می تواند برای حس کردن فاکتورهای خارجی خاص برنامه ریزی شود. این حسگر بر روی سطح سلول می نشیند.

این دستگاه پس از شناسایی این فاکتورها، سیگنالی را به هسته سلول های مهندسی شده برای فعال سازی برنامه بیان ژن ارسال می کند.

جاشوا لئونارد، استادیار دانشکده مهندسی و علوم کاربردی مک کورمیک دانشگاه نورت وسترن و مجری این طرح گفت: تا به امروز هیچ راهی وجود نداشت که در آن سلول های مهندسی شده بتوانند تکه های مهمی از اطلاعات را درباره محیط خود حس کرده و نشان دهند آیا این سلول های مهندسی در بافت سالم هستند یا در کنار تومور.

به عنوان مثال سلول های مهندسی شده می توانند مولکول های پروتئینی بزرگ و حل شدنی را که نشان می دهد وجود تومورها در نزدیکی این سلول ها است تشخیص دهند.

چنین راهبردی قادر است عوارض جانبی درمان سرطان را کاهش داده و همچنین فواید درمانی را بهبود بخشد.

پلتفورم این حسگر به گونه ای است که می توان زیست حسگرها را به طور سفارشی ساخت تا بر اساس نیازهای بیماران مختلف عوامل بیماری زا را تشخیص داده و از بین برد.

در این حالت، می توان درمان های برپایه سلول را برنامه ریزی کرد تا مشخص کند چه سلولی باید کشته شود.

پزشکان می توانند به طور بالقوه ای سلول های ایمنی را از بدن جمع آوری کنند و بیماری آنها را با پلتفورم زیست حسگر، مهندسی کرده و دوباره به بدن بازگردانند.

در این حالت، سلول ها می توانند سرطان و یا بیماری را که برای تشخیص آن برنامه ریزی شده اند، شناسایی کنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار