|
|
کدخبر: ۱۶۲۳۱۲

عمل جراحی، هر نوع که باشد، رعایت چند نکته ضروری است. در کل آنچه عرف است ناشتا بودن و داشتن همراه است اما نکات دیگری نیز وجود دارد که به بررسی آن ها می پردازیم.

به گزارشافکارنیوز، عمل جراحی، هر نوع که باشد، رعایت چند نکته ضروری است. در کل آنچه عرف است ناشتا بودن و داشتن همراه است اما نکات دیگری نیز وجود دارد که به بررسی آن ها می پردازیم.


روز قبل از جراحی مصرف آب را افزایش دهید

خالی بودن معده از هر نوع مایعات یا موادغذایی هنگام بیهوشی ضروری است زیرا احتمال خفه شدن حین عمل وجود دارد، اما مصرف آب کافی یک روز قبل از جراحی باعثانبساط طبیعی رگ ها می شود در نتیجه به داروها بهتر جواب می دهد.

لاک ناخن پاک شود: برای کنترل میزان اکسیژن در هنگام بیهوشی، متخصص بیهوشی باید وضعیت انگشت های بیمار را بررسی کند. دستگاه اکسیژن سنج خون باید بتواند نور را از طریق نوک انگشتان ارسال و دریافت کند. از این رو در صورت لاک داشتن انگشتان، ماده اکریلیک مانع این کار می شود.

متوقف کردن مصرف مکمل های گیاهی: جراح یا پزشک باید از هر نوع مکملی که مصرف می کنید، آگاهی داشته باشد. تقریباً ۷۰ درصد بیمارانی که قرار است عمل شوند این موضوع را نمی دانند.

حتی مصرف مکمل یا ماده بی ضرری مانند روغن ماهی، می تواند خون ریزی را افزایش دهد و گیاهی مانند مخمر سنت جان، می تواند تأثیرگذاری ماده بی حسی را طولانی تر کند.

احتمال دارد ۲ هفته قبل از عمل، پزشک بخواهد مصرف هر نوع مکمل گیاهی را متوقف کنید.

عفونت ها را برطرف کنید: احتمال ایجاد زخم عفونی، همیشه از دغدغه های اصلی جراحان است؛ منبع عمده ایجاد کننده عفونت، پوست خود بیمار است. بنابراین شب قبل و روز جراحی با صابون ضد باکتریایی حمام کنید یا از بدن شوی های مخصوص از بین برنده میکروب استفاده کنید.

روز صبح عمل: به سوال های کادر پزشکی به دقت پاسخ دهید و در صورت نیاز، سابقه بیماری و داروهایی را که مصرف می کنید در ورقی یادداشت کنید تا چیزی از قلم نیفتد.

از سردردهای بر اثر مصرف نکردن کافئین پیشگیری کنید: برای بسیاری از بیماران بدترین قسمت جراحی، بیدار شدن با سردرد است. این حالت در صورتی که هر روز صبح خود را با مصرف چای یا قهوه آغاز می کنید، ۳ برابر افزایش پیدا می کند. پس از پزشک درباره مصرف کافئین سوال کنید.

خود را گرم نگه دارید: از پتوهایی که قبل از عمل به شما داده می شود، استفاده کنید. نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد، گرم نگه داشتن دمای بدن، احتمال خطر عفونت را کاهش می دهد. دمای پایین، جریان خون در پوست را کاهش می دهد، در نتیجه تعداد سلول های ایمنی موجود برای مقابله با عفونت نیز کاهش پیدا می کند.

قبل از عمل با استشمام رایحه مطبوع، استرس را از بین ببرید: طی تحقیقی در آمریکا، مشخص شد ۵۰ بیماری که قبل از عمل رایحه استوقودوس را استشمام کردند و قطره ای از آن را روی پوست خود ریختند، میزان اضطرابشان ۲۸درصد افت کرد و با استرس کمتری وارد اتاق عمل شدند. بیمارانی که دچار اضطراب بالا می شوند نیاز به داروی بیشتری پیدا می کنند که این امر می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

داروهای تجویز شده مصرف شود: در صورت مهار نشدن درد، بیمار ممکن است دچار حالت تهوع و استفراغ شود. از این رو لازم است قبل از مرخص شدن، این ناراحتی برطرف شود و مصرف مسکن قطع نشود.

وقت دندان پزشک را به تأخیر بیندازید: در ۶ هفته اول پس از جراحی، قبل از مراجعه به دندان پزشک با جراح خود مشورت کنید. بر حسب نوع جراحی شاید نیاز باشد وقت دندان پزشک را تغییر دهید یا این که برای پیشگیری از عفونت آنتی بیوتیک مصرف کنید.

مراقبت در منزل: بهتر است حداقل تا ۲۴ ساعت پس از عمل جراحی فردی کنارتان حضور داشته باشد. به علت بیهوشی کامل شاید در چند روز اول بعد از جراحی تمرکز کافی نداشته باشید و در کارهایی مانند مصرف غذا، دارو و… به کمک دیگران نیاز پیدا کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار