|
|
کدخبر: ۱۶۳۲۲۰

آنچه پیش روی شماست برخی از نسخه های طبیعی است که با سین های هفت سین می توانید در آشپزخانه تهیه کنید.

به گزارشافکارنیوز، نیمه اسفند ماه که از راه می رسد بسیاری از خانواده ها برای فرا رسیدن نوروز، عید ملی ایرانیان و تدارک دیدن سفره هفت سین آماده می شوند؛ سفره ای گسترده و رنگین که با انواع خوراکی های خوش آب و رنگ زینت داده می شود که هر کدام نماد و سمبلی از زندگی، تندرستی، نشاط و سلامت جسم و روح است. در باور ایرانیان کهن و درمانگران طب سنتی و شیوه های طبیعی درمان هر یک از سین هایی که در سفره هفت سین ما ایرانی ها قرار می گیرند سمبل سلامت و درمان است. ما در سفره هفت سین مان سیر، سرکه، سنجد، سماق، سمنو، سنگک، سیب و سبزی سین های دیگری داریم که گنجاندن هر یک از آنها به برنامه و سبد غذایی خانواده می تواند علاوه بر پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها به تسریع روند درمان و بهبود بیماری کمک کند. آنچه پیش روی شماست برخی از نسخه های طبیعی است که با سین های هفت سین می توانید در آشپزخانه تهیه کنید.

سین طول عمر؛ سیب سرخ

سیب سرخ یکی از اجزایی است که ایرانی ها روی سفره هفت سین قرار می دهند. برخی آن را درون کاسه ای پر از آب می گذراند و برخی ظرفی پر از سیب های سرخ و سبز را در زمان تحویل سال در سفره هفت سین می گذراند و بر این باورند که خوردن سیب در زمان تحویل سال می تواند سلامت و طول عمر برای اعضای خانواده به همراه داشته باشد.

نسخه یک
دمنوشی برای تقویت اعصاب شما

یکی از باورهایی که میان مردم وجود دارد خاصیت آرامش بخشی سیب است که از زمان های دور میان مردم وجود داشته. به گفته درمانگران درمان به شیوه شیوه های طبیعی نوشیدن دمنوشی که از میوه سیب تهیه می شود می تواند بهترین داروی طبیعی برای تقویت اعصاب، افزایش آرامش و تسکین فشارها و تنش های عصبی باشد. برای تهیه این دمنوش کافی است یک عدد سیب را به خوبی بشویید و آن را پوست بکنید و با پوست سیب دمنوش تهیه کنید. می توانید این دمنوش را از پوست تازه سیب یا پوست خشک شده آن تهیه کنید. کافی است ۲ تا ۳ قاشق پوست سیب را به ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید و آن را روی حرارت اندک بگذارید.

سین سلامت؛ سرکه

یکی دیگر از سین های هفت سین ایرانی سرکه است. شاید بسیاری از ما ندانیم چرا سرکه به عنوان یکی از سین هایی است که در لحظه تحویل سال باید روی سفره هفت سین باشد. درمانگران شیوه های طبیعی درمان علت آن را خاصیت ضدعفونی کننده و ضد باکتری سرکه می دانند. آنها در این باره می گویند که سرکه از جمله مواد به دست آمده از طبیعت است که می تواند بهترین سمبل سلامت و شیوه های طبیعی درمان در لحظه سال نو همراه ما باشد.

نسخه ۲
درمانی برای گرفتگی گلو

یکی از نسخه های طبیعی برای تسکین درد گلو و گرفتگی آن تهیه لوسیون طبیعی با استفاده از سرکه است. برای تهیه این لوسیون که با قرقره آن می توانید علاوه بر تسکین گلودرد، گرفتگی آن را نیز برطرف کنید، کافی است نصف فنجان سرکه را با نصف فنجان آب نیمه ولرم ترکیب کنید و به آن یک قاشق چایخوری نمک اضافه کنید. این ترکیب را روزی ۳ بار قرقره کنید تا از خواص درمانی آن برای درمان گرفتگی گلو بهرمند شوید.

سین قدرت و باروری؛ سمنو

در باور بسیاری از مردم سرزمین های شرقی مثل چین و هند و ایران سمنو نشانه ای برای افزایش قوای جسمی، قدرت و باروری است. برای همین منظور بسیاری از این مردم مصرف سمنوی تهیه شده از آرد گندم را مقوی ترین و پرخاصیت ترین غذا می دانند و معتقدند که مصرف این غذای مغذی می تواند به افزایش توان باروری در مردان و زنان کمک کند، به همین دلیل بسیاری از خانواده ها در ماه اسفند دست به کار پختن سمنو می شوند و این سمنو را در زمان تحویل سال به عنوان سمبل باروری در هفت سین شان قرار می دهند.

نسخه ۳
اگر کم خونی دارید…

یکی از مهمترین رژین ها و برنامه های غذایی که می تواند به درمان کم خونی شما کمک کند رعایت رژیم سمنو در تعطیلات نوروز است. به گفته درمانگران شیوه های طبیعی درمان سمنو یکی از بهترین مواد غذایی است که به دلیل داشتن تمام ویتامین های گروه B، فسفر، سلنیوم، آهن و مس در گروه غذاهای بسیار مفید و مغذی قرار می گیرد که می تواند انرژی مورد نیاز بدن را به ویژه در شرایطی که بدن فعالیت سخت و سنگین دارد تامین کند. ضمن آنکه خوردن ۲ تا ۳ قاشق سمنو در طول روز به درمان کم خونی کمک می کند.

سین تقویت حافظه؛ سنجد

اگر در گروه دانش آموزان و دانشجویانی قرار دارید که قرار است بعد از تعطیلات عید برای امتحانات میان ترم خود را آماده کنید پیشنهاد می کنیم سنجد را به برنامه غذایی خود در این ۱۵ روز اضافه کنید. سنجد از جمله خوراکی هایی است که از زمان های دور به عنوان سمبل دانش و فرزانگی در میان مردم معروف بوده است. در برخی از متون طب سنتی اشاره شده که مصرف خوراکی سنجد به تقویت حافظه، تقویت سلول های مغزی و افزایش میزان یادگیری کمک می کند.
نسخه ۴
اگر درد مفصل دارید…

یکی از نسخه های طبیعی که برخی از درمانگران برای سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های مفصلی و استخوانی توصیه می کنند استفاده خوراکی و موضعی از میوه سنجد است. برای تهیه این ترکیب یک فنجان پودر میوه سنجد با هسته را با یک فنجان دانه سویای بو داده و شیر مخلوط کرده و میل کنید. شما می توانید هر روی یک لیوان شیر را با ۲ تا ۳ قاشق از این پودر ترکیب کنید. علاوه بر این نسخه می توانید برگ های خشک سنجد را درون ۲ لیوان آب بریزید و جوشانده به دست آمده از آن را پس از سرد شدن روی مفصل متورم کمپرس کنید.

سین لاغری؛ سماق

یکی دیگر از سین های سفره هفت سین که در متون ادبی و قدیمی به عنوان نماد صبر و استقامت معروف شده، سماق است. به همین دلیل مردم ایران از زمان های دور سماق این دانه های سرخ رنگ را همزمان با فرا رسیدن سال نو در سفره های هفت سین خود قرار می دادند تا نشانه ای باشد برای یادآوری این نکته که در سال پیش رو قوی و صبور و بردبار باشند اما در کنار این مسئله خواص درمانی کم نظیر سماق در بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز از جمله دلایلی است که توجه درمانگران را به سوی این دانه های خوش آب و رنگ جلب می کند.

نسخه ۵
بی اشتهایی دارید، این دانه را بخورید

اگر در گروه افرادی هستید که مدتی است دچار بی اشتهایی شده اید بد نیست سماق را به برنامه غذایی خود اضافه کنید و به سبک مردمی که در گذشته از مواد غذایی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها استفاده می کردند زندگی کنید. یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید اضافه کردن سماق به عنوان یک چاشنی دارویی به وعده های غذایی به ویژه وعده هایی است که در آنها انواع گوشت قرمز وجود دارد. سماق به بهبود هضم و جذب خوراکی ها کمک می کند.

سین تنظیم فشارخون؛ سیر

سیر خام تاثیر زیادی در کنترل فشارخون و پایین آوردن آن در افراد مبتلا به پرفشاری خون دارد. درمانگران طب سنتی مصرف روزانه یک حبه سیر را به بیماران شان توصیه می کنند. از طرفی در متون طب سنتی به این نکته بارها اشاره شده که مصرف مداوم سیر موجب درمان رعشه در بدن می شود و افرادی که یک حبه از این گیاه پرخاصیت را هر روز به صورت خام در سبد غذایی خود داشته باشند می توانند با خاطری آسوده از ابتلا به بیماری های مختلف مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا در امان باشند.

نسخه ۶
سلامت قلب تان را تضمین کنید


یکی از ویژگی های مصرف سیر خام بهبود جریان گردش خون در بدن است، به همین دلیل بسیاری از درمانگران طب سنتی مصرف سیر خام را بهترین روش برای تنظیم عملکرد دستگاه قلب و کنترل فشارخون می دانند. البته این درمانگران به مراجعان خود توصیه می کنند که با مشورت متخصص طب سنتی و با توجه به نوع طبع و مزاج شان سیر را در برنامه غذایی خود بگنجانند تا بتوانند با کمک آن علاوه بر تقویت عضلات قلب و بهبود جریان گردش خون به کاهش میزان کلسترول خون کمک می کنند.

سین افزایش رشد مو؛ سنگک

بسیاری از ایرانی ها از نان برای افزایش برکت و رحمت خداوند استفاده می کنند. نان سنگک از آنجا که نامش با سین آغاز می شود یکی از خوش شانس ترین نان هایی است که در جشن بزرگی چون جشن نوروز محل توجه قرار می گیرد اما این خوش شانسی تنها به دلیل سین سنگک نیست. خواص درمانی این نان که یکی از سنتی ترین نان های ایران است و از آرد سبوس دار تهیه می شود، چندان بی تاثیر نیست.

نسخه ۷
نان سنگک


این نان به این دلیل که از آرد سبوس دار تهیه می شود بعد از پخت و قرار گرفتن در مقابل حرارت بیشترین ویتامین ها و املاح معدنی خود را حفظ می کند بنابراین از جمله مغذی ترین نان هایی است که در سبد غذایی هر خانواده ای می تواند وجود داشته باشد. مصرف این نان به عنوان نان روزمره خانواده به بهبود رویش موها و افزایش رشد آنها کمک می کند. ویتامین B موجود در نان سنگک در کنار بیوتین موجود در آن یکی از مهمترین فاکتورهایی است که به کاهش ریزش مو و تقویت ریشه و ساقه مو کمک می کند.

سیب سبز / شماره ۱۰۹ / ویژه نوروز ۹۳ / اندیشه رحیمی / صفحه ۱۳۸

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار