|
|
کدخبر: ۱۶۳۲۷۵

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: منابع آبی کشور ۵۰۰ میلیارد مترمکعب بود که تا به امروز بیش از ۸۰ میلیارد مترمکعب آن مصرف شده است.

خبرگزاری ایسنا: منطقه اصفهان، محمدحسین شاملی در مراسم کلنگ زنی طرح پخش سیلاب شهر جندق با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح کنترل سیلاب و جلوگیری از فرسایش خاک و تغذیه سفره های زیرزمینی است، اظهار کرد: اگر استفاده بی رویه از منابع آبی کشور هم چنان ادامه داشته باشد طی ۴۲ سال آینده تمام منابع آبی را از دست خواهیم داد.

وی با اشاره به اهمیت آب، خاک و کشاورزی، مدیریت عرصه های ملی کشور را مهم دانست و افزود: طبق پیش بینی های کارشناسان، اگر استفاده از منابع به این شکل ادامه یابد قطعا در قرن ۲۱ دچار بحران شدید نبود منابع خواهیم شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه از مجموع ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار وسعت استان اصفهان بیش از ۹ میلیون هکتارآن عرصه های منابع طبیعی است، تصریح کرد: هم اکنون شش میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع در استان اصفهان وجود دارد که سهم شهرستان خوروبیابانک ۴۲۷ هزار هکتار است.

شاملی ادامه داد: خوشبختانه به دلیل اهمیت کویر نشینان به حفظ منابع طبیعی، این شهرستان حدود ۱۰۰ هزار هکتار جنگل های ایرانی تورانی دارد و بیش از ۴۵ هزار هکتار از منابع طبیعی خوروبیابانک به صورت جنگل های دست کاشت است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته از حدود ۵۰ هزار هکتار رویشگاه های آنغوزه شهرستان حدود پنج تن شیره آنغوزه برداشت شده که بیش از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال درآمد برای بهره برداران داشته است.

مدیر کل منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته از مراتع خوروبیابانک حدود ۱۱ هزارتن علوفه تولید شده است، ادامه داد: ارزش ریالی این میزان تولید علوفه در سطح ۴۲۷ هزار هکتار مرتع حدود ۵۰ میلیارد ریال بوده است. هم چنین دامداران این شهرستان در سال گذشته بیش از ۴۶۵ تن گوشت به ارزش ۹۰ میلیارد ریال تولید کرده اند.

هم چنین فرماندارخوروبیابانک نیز در این مراسم با اشاره به پتانسیل های بالقوه در بخش منابع طبیعی شهرستان گفت: شرایط اقتصادی و صنعتی اگر چه در اولویت برنامه ها قرار دارد، اما این نباید به عنوان یک حربه مورد استفاده قرار گیرد و شاهد تخریب محیط زیست و از دست دادن منابع طبیعی و آبی و خاکی باشیم.

علی استوار خواستار توجه جدی به حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب این منابع در شهرستان شد و افزود: خوروبیابانک به عنوان یکی از شهرستان های معدنی در استان اصفهان بیشترین معدن سنگ را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، این طرح به طول ۷۰۰ متر و با ارتفاع ۵ متر با حجم آبگیری ۲۵۰ هزار متر مکعب با اعتباری افزون بر هفت میلیارد ریال در جنوب شهر جندق اجرایی می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار