|
|
کدخبر: ۱۶۴۸۵۴

سلامت > عمومی - همشهری آنلاین: دانشمندان آمریکایی با بررسی سلول های خون پیرزن ۱۱۵ ساله به کشفیاتی دست یافته اند که به گفته آنها می تواند سرنخ های چشمگیری در زمینه طول عمر انسان ارائه کند.

به گزارش ایسنا، جهش های ژنتیکی معمولا به دلیل ارتباط آنها با بیماریهایی مانندسرطانمطالعه می شوند اما اطلاعات کمی در مورد جهش هایی که در انسان های سالم رخ می دهد، وجود دارد.

محققانی از نیویورک با بررسی سلوله ای خون سالم یک زن ۱۱۵ ساله با بیش از ۴۰۰ جهش ژنتیکی روبرو شدند که در نهایت تعجب آنها، بدن این زن توانسته بود آنها را تحمل کند.

مفاهیم: ژن چیست؟

این امر بدان معنی است که این جهش ها منجر به بیماری نشده و می توانند سرنخ هایی در مورد افزایش طول عمر انسان ارائه کنند.

خونمکررا با آنچهسلول های بنیادیخون ساز نامیده شده و در مغز انسان قرار دارند، بازسازی می شود. این سلول ها برای تولید انواع مختلف سلوله ای خون از جمله سلوله ای سفید خون تکثیر می شوند.

اگرچه تکثیر سلولی مستعد خطا بوده و سلولایی که مانند خون تکثیر بیشتری دارند، بیشتر احتمال بروز جهش در آنها هست.

صدها جهش در بیماران مبتلا به سرطان خون مانند لوسمی میلوئیدی حاد دیده شده اما هنوز مشخص نیست که آیا سلول های سفید خون هم محل جهش هستند یا خیر.

محققان آزمایشگاه Cold Spring Harbor از کل توالی ژنوم سلول های سفید خون این زن برای بررسی امکان تجمع جهش ها در سلول های سالم سفید خون وی در طولانی مدت استفاده کردند.

آنها بیش از ۴۰۰ جهش ژنی را در سلول های سفید خون شناسایی کردند که در مغز وی وجود نداشتند. معمولا پس از تولد بسیار بندرت در مغز تکثیر مولکولی صورت می گیرد.

این جهش ها که «جهش های سوماتیک» خوانده می شوند، در بدن زن مورد مطالعه تحمل شده و به بیماری منجر نشده اند.

در عوض این جهش ها بیشتر در مناطقی از ژنوم قرار داشتند که پیش از این با بیماری مرتبط شناخته نشده بودند.

محققان با بررسی این سلول های سفید خون حاوی جهش، به کشف بزرگی نائل آمدند که ممکن است اشاره ای به محدودیت های طول عمر انسان داشته باشد.

آنها دریافتند که در زمان مرگ این زن، خون محیطی از تنها دو سلول بنیادی خون ساز فعال در مقایسه با حدود ۱۳۰۰ سلول بنیادی فعال همزمان، مشتق شده بود که به یکدیگر مرتبط بودند.

محققان همچنین اندازه تلومرازها را سنجیدند. تلومرازها پس از تولد با هر تکثیر سلولی، کوتاهتر می شوند.

تلومرازهای سلول سفید خون بسیار کوتاهتر از تلومرازهای مغز بودند.

به ظن محققان، از آنجایی که این سلول ها از تلومرازهایی بسیار کوتاهتری برخوردار بودند، بیشتر سلول های بنیادی خون ساز احتمالا در اثر «فرسودگی سلول بنیادی» از بین رفته و به بالاترین حد تکثیر سلول بنیادی رسیده بودند.

اگرچه اینکه فرسودگی سلول های بنیادی منجر به مرگ در افراد با سنین بالا می شود یا خیر را باید با پژوهشهای بیشتر دریافت.

سلولهای سفید خون مورد استفاده در این پژوهش توسط یک زن ۱۱۵ ساله اهدا شده بود که در سال ۲۰۰۵ درگذشت و در آن زمان پیرترین فرد جهان بود.

نتایج این پژوهش در مجله Genome Research منتشر شده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار