|
|
کدخبر: ۱۶۴۹۱۷

سلامت > بیماری - همشهری آنلاین: اوج گرفن موارد مرگ و میر ناشی از «نشانگان تنفسی خاورمیانه» یا مرس(MERS) به ۸۵ نفر ملک عبدالله، پادشاه سعودی، را واداشت روز پنجشنبه ۲۴ آوریل به بندر جده، کانون تجاری این کشور، برود تا به مردم اطمینان خاطر بدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در هفته های اخیر بیماری مرس در این شهر در کنار دریای سرخ در میان کارکنان بهداشتی شیوع یافته و این نگرانی را برانگیخته است کهکورناویروسعامل این بیماری طوری جهش یافته که قابلیت سرایت بیشتر از انسانی به انسانی دیگر را پیدا کرده باشد.

سازمان جهانی بهداشتروز چهارشنبه اعلام کرد پیشنهاد فرستادن گروهی از کارشناسان بین المللی را بهعربستان سعودیرا به دولت این کشور داده است تا به بررسی هر «خطر گسترش یابنده» ناشی از تغییر ظاهری الگوی سرایت بیماری بپردازند.

نگرانی عمومی با گزارش ها درباره استعفای دست کم چهار پزشک در بیمارستان ملک فهد در این شهر تشدید شده است که ظاهرا به علت ترس از عفونت با این کوروناویروس مرگبار از درمان بیماران خودداری کرده و استعفا کرده اند.

در آخرین بولتنی که وزارت بهداشت سعودی روز چهارشنبه منتشر کرد، آمده است که شمار موارد کل ابتلا به نشانگان تنفسی خاورمیانه در این کشور به ۲۸۷ نفر رسیده است و ۸۵ نفر از این بیماران درگذشته اند.

مقامات پادشاهی سعودی علیرغم این ارقام تاکید دارند که دلیلی برای نگرانی عمومی وجود ندارد.

شاهزاده مطاب، وزیر گارد ملی گفت که پدرشملک عبدالله به جده رفته است تا اطمینان مردم را جلب کند و ثابت کند که شایعات اغراق شده و دروغین درباره کوروناویروس حقیقت ندارد.

به نوشته نشریه سعودی گازت او خطاب به دانشجویان در جده گفت: «وضعیت مرس نگران کننده نیست و هنوز به حد همه گیری یا اپیدمی نرسیده است.»

با این وجود ملک عبدالله وزیر بهداشت عبدالله الربیعه را روز دوشنبه بدون هیچ توضیح رسمی برکنار کرد.

وزیر کار، عادل فاکیه که سرپرست وزارت بهداشت هم شده است روز سه شنبه روی توئیتر نوشت که از بیمارستان ملک فهد در جده بازدید کرده است.

او قول داد که «در این باره شفافیت ایجاد کند و به فوریت اطلاعات مورد نیاز رسانه ها و جامعه را در اختیارشان قرار دهد.»

پیشنهاد کمک سازمان جهانی بهداشت

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه اعلاکم کرد که خوشه اخیر موارد ابتلا به مرس در میان کارکنان بهداشتی مایه نگرانی است چرا که به طور آشکار نشان می دهد که این افراد ویروس را از یک انسان بیمار دریافت کرده اند، و نه مستقیما از یک حیوان میزبان بیماری.

سازمان جهانی بهداشت در اعلامیه اش گفت: «این سازمان در حال حاضر نمی داند که چه نوع خاصی از تماس در بیمارستان ها به انتقال ویروس به این کارکنان بهداشتی انجامیده است، اما در این مورد نگران است.»

این سازمان در این اعلامیه پیشنهاد کرده است که کارشناسان بین الملی به عربستان سعودی وامارات متحده عربیاعزام شوند تا به بررسی شیوع اخیر بپردازند تا زنجیره انتقال ویروس در این خوشه جدید بیماران مشخص شود و آیا الگوی سرایت کنونی ویروس خطری گستر ش یابنده است یا نه.

یک بررسی اخیر نشان داد که این ویروس دست کم برای ۲۰ سال گذشته در میان شترها» به شدت شایع بوده است» و ممکن است از این حیوانات به انسان ها انتقال یافته باشد و اکنون تحول پیدا کرده باشد.

از هنگام ظهور مرس در آوریل ۲۰۱۲ تا به حال شمار موارد ابتلا انسانی ثابت شده آزمایشگاهی بیماری گزارش شده به سازمان جهانی بهداشت از سراسر جهان به ۲۵۳ نفر رسیده است و از میان این بیماران ۹۳ نفر فوت کرده آند.

این ویروس جدید نسبت به ویروس خویشاوندش که عامل «نشانگان حاد شدید تنقسی» یا سارس(SARS) است، مرگبارتر است، اما قابلیت سرایت کمتری دارد. ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ در آسیا ظهور کرد و بیماری ۸۲۷۳ نفر انجامید که ۹ درصد آنان در نهایت درگذشتند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار