|
|
کدخبر: ۱۶۵۶۴۰

سلامت > عمومی - آرش نهاوندی: از گذشته های دور اصطلاح «عصبانی نشو سکته می کنی» همواره میان ما ایرانی ها کاربرد داشته و اغلب این اصطلاح را زمانی به کار می بردیم که فردی در اوج عصبانیت بود و ما تلاش داشتیم عصبانیت وی را فروبخوابانیم.

اما در سال های اخیر به طور علمی ثابت شده است که میان عصبانیت و سکته های مغزی و قلبی ارتباط مستقیمی وجود دارد. اخیرا محققان به این نتیجه رسیده اند که نه تنها عصبانیت آنی بلکه برخورداری از مزاج عصبی نیز می تواند خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد. گروهی از محققان دانشگاه هاروارد در آمریکا با بررسی مجموعه ای از تحقیقات پزشکی به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از کسانی که دچار سکته قلبی یا مغزی می شوند، درست پیش از بروز این مشکل، عصبانی و خشمگین بوده اند.

در پی بروز عصبانیت، خطر حمله قلبی وسکته مغزیدر یک پنجره زمانی دو ساعته افزایش می یابد. دکتر الیزابت موستوفسکی، سرپرست محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد مهم است که تأکید شود که این خطرات همراه با عصبانیت های انفجاری افزایش می یابند و اگر پزشکان متوجه غیرعادی بودن عصبانیت بیمارانشان شوند، باید در صدد روان درمانی یا دارودرمانی آنها برآیند. در کل، خطر بروز سکته در اثر بروز یک مورد عصبانیت انفجاری کم است اما این خطر به طور تدریجی افزایش می یابد و در میان کسانی که عصبی مزاج هستند بیشتر و بیشتر می شود.

به گفته دکتر عبدالعلی بانکی، متخصص مغز و اعصاب در مصاحبه با همشهری، استرس و عصبانیت تنها باعثبروز یک یا ۲ بیماری حاد نمی شود بلکه هر شکل و نوع استرسی که در انسان نهادینه شود زمینه بروز انواع و اقسام بیماری ها و عوارض مغزی و قلبی و گوارشی و کلیوی را فراهم می کند. در واقع استرس زمانی که تکرار شود باعثترشح موادی می شود که این مواد باعثدرگیرشدن بدن با بیماری های مختلف می شود. در شرایط استرس، تولید سلول های ایمنی نوع لنفویست T افزایش می یابد و مقدار زیادی سم در بدن انسان جمع می شود.

تولید هورمون آدرنالین در بدن نیز به دنبال قرار گرفتن در شرایط استرس زا افزایش می یابد. تولید بیشتر آدرنالین به بدن کمک می کند تا انرژی بیشتری برای مقابله با شرایط جدید داشته باشد. اما از طرف دیگر تولید آدرنالین، ذخایر مواد قندی را تخلیه می کند. افزایش ترشح بدن پاسخ طبیعی بدن ما به استرس است. به گفته دکتر بانکی عصبانیت آنی نیز می تواند باعثبروز سکته های قلبی و مغزی در فرد شود. به طور مثال فرد دارای فشار خون بالا یا تصلب شرایین هنگام عصبانیت آنی در معرض خطر سکته قرار می گیرد؛ به فرض اگر فشار خون این فرد ۱۷یا ۱۸ باشد در زمان عصبانیت شدید به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد و میزان آن به بالای ۲۱ می رسد که می تواند زمینه مرگ آنی وی را فراهم کند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار