|
|
کدخبر: ۱۶۶۴۳۷

فناوری جدید دانشمندان، تلفن های همراه را به اندازه ای کوچک، کارآمد و انعطاف پذیر می کند که می توان آن ها را روی لباس چاپ کرد.

به گزارشافکارنیوز، محققان دانشگاه موناش استرالیا در حال بررسی نسخه جدید فناوری اسپیزر(spaser) هستند که امکان چاپ ریز را محقق می کند. آن ها نخستین اسپیزر تمام کربنی جهان را مدلبندی کردند. یک اسپیزر در اصل، یک نانولیزر است که پرتو نور را از طریق ارتعاش الکترون های آزاد و نه فرآیند انتشار موج الکترومغناطیسی مصرف کننده فضا در یک لیزر سنتی منتشر می کند.

«چاناکا روپاسینگه»، محقق ارشد این مطالعه، معتقد است طرح اسپیزر مدلبندی شده با استفاده از کربن دارای مزایای فراوانی است.

وی در این باره گفت: دیگر اسپیزرهای طراحی شده تا به امروز از نانوذرات طلا یا نقره و نقاط کوانتومی نیمه رسانا ساخته شده اند در حالی که ابزار ما کاملا از گرافن و یک عنصر نانوتیوب کربنی ساخته شده است. استفاده از کربن بدین معناست که اسپیزر ما قوی تر و ارتجاع پذیرتر است، در دماهای بالا عمل می کند و دوست دار محیط زیست است. به دلیل این ویژگی ها، این احتمال وجود دارد که در آینده تلفن همراه بی نهایت نازکی را بتوان روی لباس چاپ کرد.

ابزار اسپیزر - محور را می توان به عنوان جایگزینی برای سیستم های فرستنده محور کنونی مانند میکروپردازنده ها، مموری و نمایشگرها برای غلبه بر کوچک بودن و محدودیت های پهنای باند کنونی به کار برد.

دانشمندان حاضر در این مطالعه اسپیزر را با استفاده از گرافن و نانوتیوب های کربن تولید کردند؛ این نانولوله ها صد برابر قوی تر از فولاد هستند و می توانند گرما و الکتریسیته را بهتر از مس هدایت کنند؛ آن ها همچنین قادر به تحمل دماهای بالا هستند.

این مطالعه برای نخستین بار نشان داد گرافن و نانولوله های کربنی می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و انرژی را از طریق نور به یکدیگر منتقل کنند. این تعامل های نوری بسیار سریع و از لحاظ انرژی کارآمد بوده و بنابراین برای ساخت ابزاری مانند تراشه های رایانه ای مناسب هستند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله ACS Nano منتشر شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار