|
|
کدخبر: ۱۶۷۱۳۵

سلامت > آموزش - فتانه انفرادی: بازدید سرزده وزیر بهداشت دولت یازدهم از ۲بیمارستان آموزشی سینا و امیراعلم را می توان به فال نیک گرفت و امیدوار بود که سرانجام دولتی در ایران مصمم شده تا مشکلات بیمارستان های آموزشی و دانشگاهی را یک بار برای همیشه حل کند واقعیت آن است که بیمارستان های آموزشی در ایران به رغم اهمیتی که دارند همچنان با مشکلات متعددی مواجه هستند و دلیل این امر نادیده گرفتن و بی توجهی به اهمیت فوق العاده این بیمارستان ها در ایران برخلاف بسیاری از کشورهای دنیاست.

بیمارستان های آموزشی پزشک و متخصص تربیت و وارد عرصه تشخیص و درمان کشور می کنند، بنابراین، قطعا باید دانشجویان پزشکی در این بیمارستان ها در رشته ها و تخصص های مختلف بتوانند از دانش به روز استادان خود در این بیمارستان ها بهره لازم را ببرند و آنچنان آموزش های حرفه ای ببینند که بتوانند در موارد اضطرار، بحران و درصورت لزوم در مواجهه با بیمار اورژانسی، عکس العمل مناسب و بموقع نشان دهند، او را از مرگ نجات داده و به او زندگی بخشند.

این مهم میسر نخواهد شد مگر آنکه همه چیز برای آموزش خوب و بعد درمان مناسب در این نوع بیمارستا ن ها فراهم باشد. اما آیا استادان و اعضای هیأت علمی در بیمارستان های آموزشی برای آموزش دانشجویان خود وقت کافی می گذارند و حضور فیزیکی فعال در بیمارستان دارند؟ آیا تجهیزات پزشکی و درمانی، به حد کفایت برای آموزش و بعد درمان وجود دارد؟ آیا وقتی بیماری به این بیمارستان ها مراجعه می کند از نتیجه درمان مطمئن است؟

به سخن بهتر، آیا هرگونه مداخله ای که رزیدنت ها و انترن ها برای بیمار در درمانگا ها و اورژانس های بیمارستان های آموزشی انجام می دهند با حضور فعال اعضای هیأت علمی و استادان ا ست. آیا در تمام این بیمارستا ن ها مولفه های اعتبار بخشی از قبیل راه اندازی مراکز توسعه تحقیقات بالینی و دفاتر توسعه آموزش علوم پزشکی و کیفیت خوب درمان اجرا شده است؟ آیا میزان خطاهای پزشکی در این بیمارستان ها کاهش یافته است؟ آیا کیفیت آموزش در بیمارستان های دانشگاهی افزایش یافته و تربیت دانشجوی پزشکی و نظیر آن به نسبت نیاز جامعه طراحی شده است؟

متأسفانه اگربرحسب حادثه یا اتفاق سری به این بیمارستان ها بزنید متوجه می شوید هم اعضای هیأت علمی از وضعیت موجود به دلیل کمبود بودجه و تجهیزات ناراضی هستند، دانشجویان از امکانات آموزشی گله دارند و مردم هم از کیفیت خدمات درمانی شاکی هستند. اگر قرار است در بیمارستان های دانشگاهی خدمات درمانی به مردم ارائه شود نباید با جان مردم بازی شود. آقای وزیر، قطعا شما بهتر از همه مشکلات مردم، دانشجویان، استادان و کادر درمانی در بیمارستان های دانشگاهی را می دانید و لمس می کنید و بازدید تان از این بیمارستان ها، اظهار خسته نباشید به کادر موجود و ابراز همدلی با بیماران این بیمارستان ها بوده است اما آقای وزیر، بازنگری در عملکرد بیمارستان های آموزشی و دانشگاهی ضروری است و این مهم مدیریت جهادی شما و همکاران شما را می طلبد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار