|
|
کدخبر: ۱۶۷۸۸۶

جاری شدن سیلابهای اخیر ناشی از بارندگیهای مناسب در جنوب شرق کشور باعثآبگیری قسمتهایی از دریاچه هامون شد و حیاتی دوباره به این تالاب بین المللی بعد از حدود ۱۵ سال خشکسالی بخشید.

خبرگزاری ایرنا: مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این باره گفت: با وارد شدن آب به بستر هامون بعد از یک دوره خشکسالی ۱۵ ساله، زندگی و حیات به منطقه سیستان برگشته است.

خسرو افسری افزود: همکاری مردم منطقه سیستان با اداره کل حفاظت محیط زیست در خصوص احیاء تالاب هامون ستودنی است، به عنوان مثال آنها با ساخت آب بندهایی در اطراف کوه خواجه به هدایت و مدیریت منابع آب کمک می کنند.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی همکاری کشور همسایه افغانستان می تواند روند احیاء تالاب هامون را به صورت جهشی شتاب بخشد و در صورتی که حق آبه ایران از رود هیرمند بر اساس قراردادهای دوجانبه که مورد تاکید سازمان ملل است داده شود، می توان به احیاء هامون امیدوار بود.

او گفت: این موضوع از آنجا حائز اهمیت بیشتر است که بارندگیهای امسال در ارتفاعات مجاور ایران در داخل خاک افغانستان مناسب بوده لذا از آن کشور دوست و همسایه انتظار داریم مطابق قراردادهای منعقده حق آبه هامون و هیرمند را رعایت کند.

مدیرکل اداره محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: همانطور که نماینده سازمان ملل در سفر چندی پیش به منطقه سیستان تاکید کرد احیاء تالاب هامون به دلیل اثرات مثبت فرامنطقه ای باید مورد توجه تمام کشورهای منطقه قرار گیرد زیرا آثار سوء زیست محیطی آن فراتر از ایران بوده است.

افسری ابراز امیدواری کرد آبگیری هامون به کاهش آثار مخرب زیست محیطی از جمله کمتر شدن غبار و ریزگردها در منطقه منجر شود.

بر اساس برآورد کارشناسان طی هفته جاری کمتر از ۱۰ درصد پهنه ۵۶۰ هزار هکتاری هامون آبگیری شده که حدود ۴۰۰ هزار هکتار آن داخل خاک ایران قرار دارد.

هامون یکی از تالابهای مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که مشترک بین ایران و افغانستان است.

هامون دارای سه بخش هامون پوزک، هامون صابوری(شاپوری) و هامون هیرمند است که در مجموع تالاب بین المللی هامون را تشکیل می دهند.

این تالاب در سیستان و بلوچستان و در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال زاهدان مرکز این استان در حوره آبریز پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیم روز واقع شده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار