|
|
کدخبر: ۱۶۸۴۸۲

تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران آمریکایی نشان می دهد، حضور افراد بیشتر در فرآیند تصمیم گیری، خطر اتخاذ یک تصمیم نادرست را افزایش می دهد.

به گزارشافکارنیوز، محققان دانشگاه پرینستون دریافته اند که ضرب المثل «آشپز که دوتا شد، آش یا شور می شود یا بی نمک» واقعیت داشته و گروه های کوچک تر، تصمیمات به مراتب دقیق تری اتخاذ می کنند.

برخلاف باورهای قبلی، خرد جمعی چندان موثر نبوده و زمانیکه افراد بیشتری در فرآیند تصمیم گیری دخالت داشته باشند، شانس بروز خطا و اتخاذ تصمیم نادرست نیز افزایش پیدا می کند.

در این مطالعه، تصمیم گیری در شرایط واقعی و پیچیده مورد بررسی قرار گرفت و محققان از شبیه سازی برای بررسی چگونگی استفاده از توانایی هر فرد در زمان اتخاذ تصمیم استفاده کردند.

نتایج بدست آمده نشان می دهد، هرچه میزان افراد حاضر در فرآیند تصمیم گیری بیشتر باشد، درصد خطا نیز افزایش پیدا می کند و برعکس گروه های کوچک تر، تصمیمات بهتری اتخاذ می کنند.

به گفته پروفسور «ایان کوزین» سرپرست تیم تحقیقاتی، تصمیم گیری دقیق با تعداد افراد حاضر در این فرآیند در ارتباط است و هرچه گروه بزرگ تر باشد، احتمال بروز خطای ناشی از اتکا به اطلاعات متعدد افزایش پیدا می کند.

نتایج این مطالعه Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار