|
|
کدخبر: ۱۶۸۸۷۹

عضو ۱۵۰گرمی و لوبیاشکل کنار ستون فقرات بدن کار تصفیه خون از مواد زائد را انجام می دهد. سازمان جهانی بهداشت از ۲برابر شدن شیوع دیابت در جهان تا ۲۰سال آینده و افزایش بیماران کلیوی خبر داده است.

به گزارشافکارنیوز، به گفته آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت، ۸درصد از جمعیت کشور مبتلا به نوعی از نارسایی های کلیوی هستند و سالانه ۵هزار نفر به آمار بیماران نارسایی کلیه اضافه می شوند.

کارکرد کلیه:

کلیه ها ۲نقش مهم را در بدن دارند؛ یکی تصفیه مواد زائد مانند اوره، کراتین، فسفات، سولفات ها و اسید اوریک و دیگری تنظیم تولید سلول های قرمز خون. علاوه بر این دو، تنظیم تعادل آب توسط کلیه ها صورت می گیرد و نتیجه آن تولید ادرار در نفرون های کلیه است. همچنین کلیه ها فرم غیرفعال ویتامین D را که از طریق روده ها از غذا جذب شده، به فرم فعال آن تبدیل می کنند.

آزمایش سالانه

به طور کلی با گذشت یک دهه از سن افراد ۱۰سی سی از عملکرد کلیه ها کاسته می شود بنابراین افراد به ویژه افراد بالای ۵۰سال باید سالانه یک بار آزمایش های لازم برای کنترل عملکرد کلیه های خود را انجام دهند. با انجام یک آزمایش ساده ادرار و کراتین می توان از بروز نارسایی های کلیه و ابتلا به بیماری های حاد کلیوی پیشگیری کرد.

نشانه های هشدار دهنده

اگر یکی از بیماری ها و نشانه های زیر را دارید بیشتر به فکر کلیه تان باشید: فشار خون بالا، پیدایش خون با پروتئین در ادرار، آزمایش کراتین خون(بالاتر از ۱.۲میلی گرم در دسی لیتر در زنان و ۱.۴میلی گرم در دسی لیتر در مردان)، تکرار ادرار به ویژه در شب، مشکل در ادرار کردن یا ادرار دردآور، تورم در چشم ها، دست ها و پاها به ویژه در کودکان و درد در قسمت پهلوها و زیر دنده ها.

انسداد کلیوی

یک دسته از بیماری های کلیوی، بیماری هایی هستند که باعثانسداد می شوند و ممکن است بیمار را دچار نارسایی کلیوی کنند. انسدادها می توانند منشأ داخلی یا خارجی داشته باشند مانند سنگ، لخته خون، فشار توده های شکمی و یا تومورها. انسداد اگر حاد باشد بیمار درد دارد اما اگر مزمن شود کلیه ها تخریب و نکروز می شوند و با وجود این بیمار درد ندارد ولی در آزمایش ها علائم آن مشهود است.

اختلالات عروقی کلیه:

اختلالات عروقی شایع ترین علت بیماری مزمن کلیوی است که عمدتاً به دلیل افزایش دیابت و فشارخون به وجود می آید. عوامل افزایش خطر در این دسته از بیماران سن بالای ۶۰سال، سیگار، فشارخون بالا، دیابت شیرین، سابقه حملات ایسکمی گذرا(کاهش جریان خون یک اندام) است.

نارسایی حاد کلیه:

نارسایی کلیه به معنی کاهش شدید عملکرد کلیه است. نارسایی کلیوی ۲نوع دارد؛ مزمن و حاد. علل مختلفی می توانند موجب نارسایی حاد کلیه شوند که به ۳دسته علل پیش کلیوی(نرسیدن خون کافی به کلیه)، علل کلیوی(مانند گلومرولونفریت و نکروز توبولار حاد) و علل پس کلیوی(انسداد مجاری ادرار ناشی از سنگ کلیوی) تقسیم بندی می شوند. علائم اصلی این مشکل کاهش شدید حجم ادرار و افزایش سطح اوره و کراتین خون است.

مراقبت از کلیه:

حتما فعالیت بدنی داشته باشید و تناسب اندام خود را حفظ کنید. سطح قند خون و فشار خون را دائم کنترل کنید. از مصرف زیاد نمک که باعثافزایش فشار خون می شود، خودداری کنید. حتما از مایعات سالم به مقدار فراوان استفاده کنید. سیگار نکشید. به صورت خودسرانه و بی رویه از داروهای غیرنسخه ای استفاده نکنید. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی(مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم) می تواند موجب ناراحتی های کلیوی جدی شود. پس از ابتلا به بیماری های کلیوی از میوه های کم پتاسیم مانند سیب، نارنگی، لیمو، گریپ فروت، انگور، گیلاس، توت فرنگی، هلو، آناناس، هندوانه، تمشک و زغال اخته مصرف کنید و از میوه های پرپتاسیم مانند موز، خرما، پرتقال، کیوی، گلابی، آلو، شلیل، زردآلو، طالبی، گرمک، خربزه و میوه های خشک کمتر مصرف کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار