|
|
کدخبر: ۱۶۹۳۰۷

سلامت > عمومی - زهرا رفیعی: هر روز حداقل ۲ نفر بر اثر حوادثرانندگی در تهران کشته می شوند که دست کم یک نفر از آنها را عابران پیاده تشکیل می دهند و در کل کشور ۲۵ درصد کشته های حوادثرانندگی عابران هستند.

آمار عابران پیاده کشته شده در تصادفات از میانگین جهانی نیز جلوتر است. با ثبت آمار ۲۸درصدی کشته های تصادفات رانندگی در کشور این آمار از آمار ۲۲ درصدی جهان هم بیشتر است. اگر از زاویه ای دیگر به ماجرا نگاه کنیم اینگونه است که مردن بر اثر تصادف هشتمین عامل مرگ در دنیاست ولی در ایران دومین عامل مرگ.

معاون اجرایی دیات یک شرکت بیمه به فارس گفت: این بیمه در سال ۹۲ بابت حوادثرانندگی و تصادفات خونین استان تهران، ۲۸۲ میلیارد و ۶۵۵ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان، دیه جرح و فوت به ذینفعان و زیان دیدگان پرداخت کرده است. این آمار نگران کننده است نه فقط به دلیل هزینه های مالی آن، بلکه هزینه های جانی و روانی که به بازماندگان از تصادفات سنگین و خانواده هایشان وارد می شود.

رقم این هزینه ها قابل ارزیابی نیست. آمار مرگ ومیر ناشی از تصادفات به خودی خود تکان دهنده است. اما چندی پیشپزشکی قانونینیز اعلام کرد که میزان مجروحان در تصادفات جاده ای ۱۵برابر کشته های آن است؛ یعنی اگر ما سالانه ۲۰هزار کشته در تصادفات داشته باشیم، حدود ۳۰۰هزار نفر مجروح داریم. البته همه این مجروحیت ها به معلولیت ختم نمی شود ولی اگر حداقل ۴۰درصد این افراد مجروح، معلول شوند چیزی حدود ۱۲۰ هزار نفر در سال معلول می شوند.

مجروح و معلول شدن بخشی از افراد جامعه به نظام سلامت و سیستم بیمه کشور نیز بار مالی فراوانی تحمیل می کند. اگرچه ارائه خدمات به این افراد از وظایف دولت هاست اما تعداد زیاد و بیشتر از استانداردهای جهانی آنها باید مسئولان را بیش از همیشه به مسئله پیشگیری سوق دهد. اصولا سرمایه گذاری در حوزه سلامت موضوعی فراتر از حوزه بهداشت و درمان است. به عبارت دیگر دولت ها برای تحقق سلامت در جامعه باید چند گام از آنچه آمار نشان می دهد جلوتر باشند.

رقم هایی که مسئولان در مورد تصادفات ارائه می کنند لزوم برنامه ریزی در همه بخش های مرتبط به خصوص وزارت بهداشت را پررنگ تر می کند. با توجه به بند دوم از سیاست های ابلاغی اخیر که مبتنی بر اولویت پیشگیری بر درمان است، وزارت بهداشت بایستی در حوزه هایی که تا پیش از این دخالتی در آن نمی کرد ورود پیدا کند. به عبارت بهتر وزارت بهداشت برای کاهش تلفات جاده ای باید با خودروسازان وارد مذاکره شده و مانع از ورود خودروهای با نقص فنی به جاده های درون و برون شهری شود. همچنین باید بخشی از مسئولیت فرهنگ سازی در مورد هر آنچه باعثارتقای سطح سلامت افراد در جامعه می شود را بر عهده بگیرد؛ حال می خواهد این در مورد مضرات فشار و قند خون باشد یا نحوه تردد عابران پیاده. صرف درصد کمی از هزینه های درمان مصدومان تصادفات و بیمه آنها برای پیشگیری، جلوی بسیاری از هزینه های آتی را خواهد گرفت.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار