|
|
کدخبر: ۱۶۹۴۳۸

با ما همراه باشید تا به برخی از مهمترین این موارد بپردازیم.

به گزارشافکارنیوز، این روزها برای خرید هر نوع کالایی با بازاری پر از تنوع و رقابت روبرو هستیم. بازاری که دایره انتخاب گسترده ای را پیش روی شما قرار خواهد داد. پدیده ای که اگرچه می تواند هر سلیقه ای را راضی کند، اما تردید و سردرگمی نیز جزء لاینفک آن خواهد بود. سردرگمی که گاه به پشیمانی منجر خواهد شد. به خصوص که همیشه انتخاب برای کودکان از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار است. چرا که عموماً وسایل مربوط به کودکان با سلامتی و حتی شکل گیری شخصیت آنها در آینده مرتبط است. در همین راستان در ارتباط با خرید لباس برای این گروه سنی نیز نکاتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. با ما همراه باشید تا به برخی از مهمترین این موارد بپردازیم.

۱. قدرت انتخاب

همیشه به فرزندان تان فرصت بدهید تا اظهار نظر کنند. به خصوص در مواردی که به خودشان مربوط است. طبیعی است که آنها، باید لباسی که می پوشند را بپسندند. علاوه بر این که جویا شدن نظر کودکان به آنها احساس تشخص هم می دهد. البته که گاه انتخاب کودکان به خصوص در سنین پایین تر می تواند بسیار نامناسب باشد، برای حل این مشکل، می توانید دلبند خود را در انتخاب بین چند گزینه که خود مناسب می دانید، مختار بگذارید و آنها را برای انتخاب بهتر راهنمایی کنید. فراموش نکنید که کودکان مشورت را در خلال همین رفتارهای به ظاهر ساده می آموزند. دقت کنید که پس از انتخاب، هرگز کودک خود را دچار تردید نکنید. در این صورت باید تا پایان عمر برای کوچکترین تصمیم گیری ها در کنار او باشید. چرا که ناخودآگاه به او آموخته اید که برای انتخاب به اندازه کافی توانمند نیست.

۲. جنس لباس

لباس هایی که از جنس مواد پلی استر و یا مواد نایلونی تهیه می شوند باعثتعریق و بالا رفتن دمای بدن می شود و از آنجا که پوست بدن کودکان نازک و لطیف است، این نوع لباس ها برای کودکان مناسب نیست. این دست از لباس ها مانع گردش مناسب هوا می شوند که این خود به رشد باکتری ها و ایجاد آلرژی کمک می کند. لباس هایی که از الیاف نخی و پنبه ای تهیه شده به خصوص برای این گروه سنی از افراد مناسب تر است. از آنجا که کودکان بیشتر در معرض حساسیت های پوستی و تنفسی هستند، خرید لباس هایی با الیاف طبیعی برای آنان مناسب تر است. دقت کنید وجود درزها، زیپ ها و حتی تکه دوزی ها در لباس کودکان و به خصوص نوازادان باید بررسی شود تا پوست حساس کودکان را آزرده نکند. به یاد داشته باشید همیشه بین لباس زیبا و راحت، لباسی را انتخاب کنید که کودک شما در آن احساس آرامش و راحتی بیشتری را دارد.

۳. اندازه

انتخاب لباس های بزرگ تر برای کودکان از اشتباه های رایج والدین است. شاید شما هم جز آن دسته از افراد باشید که این کار را رفتاری در جهت کمک به اقتصاد خانواده می دانید و برای توجیه این انتخاب، رشد سریع کودکان را بهانه می کنید. اما با اندکی تامل متوجه خواهید شد که لباس هایی با تاهای سر آستین و لبه های شلوار اصلاً زیبا به نظر نخواهد رسید و حتی ممکن است موجب تمسخر فرزند شما نیز بشود. از طرف دیگر، این لباس ها وقتی اندازه کودک شما خواهد شد که رنگ و رو رفته و کهنه شده. با همین استدلال ساده می توان دریافت که در هیچ کدام از این شرایط دلبند شما لباسی مناسب و برازنده نخواهد پوشید. از همه مهمتر لباس های گشاد آزادی عمل و راحتی را از کودکان می گیرد و مانع از فعالیت های سالم و طبیعی آنها خواهد شد. از طرفی لباس های تنگ هم به اندازه لباس های گشاد می تواند کودک شما را کلافه و آزرده کند. بنابراین همیشه برای اندازه فعلی کودک خود لباس تهیه کنید.

۴. جنسیت

در خرید لباس کودکان، توجه به جنسیت بسیار اهمیت دارد. هرگز به تن پسرتان لباس دخترانه و به تن دخترتان لباس پسرانه نکنید. این کار، اگرچه ممکن است باعثشوخی و خنده شما برای لحظاتی شود، اما در آینده شما و فرزندتان را دچار مشکلات جدی خواهد کرد. این رفتار در شناخت کودک شما از خود، موثر خواهد افتاد و همین مسئله می تواند تغییر نگرش او به دنیای اطراف را باعثشود. مثلاً تایید کودک شما در لباس جنس مخالف می تواند موجب تشویق او برای تقلید رفتارهای دیگر این گروه نیز شود. تقلیدی، که گاه برای افراد بسیار جدی می شود و مسیر زندگی آنان را برای همیشه تغییر خواهد داد.

۵. رنگ

انتخاب رنگ هم باید در خرید لباس مورد توجه قرار گیرد. انتخاب رنگ های تیره برای لباس، اگرچه معمولاً وسوسه برانگیز است، اما حقیقتاً انتخابی اصولی نیست. چرا که علم روانشناسی رنگ ها، ثابت کرده که ممکن است استفاده زیاد از این رنگ ها باعثکسالت در روحیه دلبندان مان شود. و البته این بدان معنی نیست که خرید لباس هایی که رنگ های شاد همیشه انتخاب مناسبی است. مثلاً انتخاب رنگ قرمز برای کودکان ناآرام که گاه رفتارهای پرخاشگرانه ای دارند می تواند محرک باشد. تمیز کردن لباس های سفید کار مشکلی است. از طرفی رنگ آبی و سبز آرامش بخش است. رنگ نارنجی زود دیده می شود و باعثمی شود که کودک شما چون یک ستاره بدرخشد. در نهایت همیشه لباسی را بخرید که برای کودک شما برازنده باشد. مثلاً رنگ های بسیار روشن ممکن است برای کودکانی با پوست های خیلی روشن مناسب نباشد.

۶. افراط و تفریط در شیک پوشی

اگرچه در خرید لباس کودکان، نباید زیاد به قیمت آن اهمیت داد و همیشه باید سلامتی آنان را در الویت قرار داد، اما اگر کودک شما در سنی است که می تواند مسائل را تحلیل کند، بهتر است با او در مورد شرایط خانواده صحبت کنید و از او بخواهید که موقعیت خانواده را درک کند.

پوشیدن لباس مناسب در ایجاد شخصیت محکم و اعتماد به نفس کمک می کند. برخلاف تصور، اکثریت افراد که فکر می کنند نوع پوشش کودکان در مقایسه با لباس بزرگسالان از اهمیت کمتری برخوردار است، اما لباس بچه ها می تواند برای آنان سرنوشت ساز باشد. اگر آنها بازخورد مثبتی از اطرافیان در ارتباط با نوع پوش شان دریافت نکنند، در آینده مدام در تعامل با افراد، دچار تردید و سردرگمی خواهند شد و به سختی می توانند حس مثبتی نسبت به خوش پوشی خود پیدا کنند. از طرف دیگر اهمیت دادن زیاد به این مسئله، باعثمی شود که کودک شما کم کم به تایید دیگران وابسته شود. در انتخاب های خود دچار وسواس شود. پر توقع تربیت شود و یا با کوچکترین انتقادی برنجد و از مسیر عادی زندگی خود خارج شود. بنابراین سعی کنید همیشه تعادل را رعایت کنید.

خانواده سبز / شماره ۴۰۳ و ۴۰۴ / اردیبهشت ماه ۹۳ / حبیبه محمد یوسفی / صفحه ۸۸

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار