|
|
کدخبر: ۱۷۰۰۴۰

سلامت > عمومی - آرش نهاوندی: ویروس کرونا(Mers) چند سالی است در کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی شایع شده و منجر به لغو برخی از سفرهای حج یا اتخاذ تدابیر بهداشتی ویژه از سوی وزارتخانه های بهداشت برخی از کشورهای مسلمان جهت جلوگیری از شیوع این ویروس در میان زائران شده است.

شیوع این ویروس در کشور عربستان نگرانی مسئولان و مقامات بهداشتی کشورمان را نیز در پی داشته است. سالانه تعداد زیادی از زائران برای به جا آوردنحجتمتع و عمره به عربستان سفر می کنند. از همین رو مسئولان بهداشتی کشور ما تدابیری را جهت پیشگیری از ابتلای حجاج به ویروس کرونا درنظر گرفته اند. در همین چارچوب رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از ابلاغ توصیه های لازم درخصوص مقابله با ویروس کرونا به کادر درمانی و زائران ایرانی حج خبر داده است.

نماینده مرکز پزشکیحج و زیارتجمعیت هلال احمر در استان تهران نیز توصیه هایی را برای از بین بردن ویروس کرونا ارائه کرده است. به گفته دکتر حمیدرضا جنیدی، روش های انتقال این ویروس از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزاست؛ یعنی از طریق سرفه و عطسه منتقل می شود. مواد شوینده و ضد عفونی کننده ساده می توانند ویروس کرونا را نابود کنند. در ابتدا این ویروس کرونا نام گرفت اما از سال گذشته و پس از کسب اطلاعات بیشتر به آن ویروس عفونی مرس(Mers) گفته شد که مخفف بیماری تنفسی خاورمیانه ای است.

این نام به این دلیل بر ویروس کرونا گذاشته شده که اغلب افرادی که به این ویروس مبتلا شدند، مسافرانی بودند که از خاورمیانه و به طور اخص از کشورهای عربی به سایر نقاط جهان سفر کرده بودند. به گفته دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی در مصاحبه با همشهری عفونت کرونا تا کنون ناشناخته بوده و اخیرا بتاکرونا نوعی از این ویروس شیوع پیدا کرده است. ویروس بتا کرونا با ویروس معمولی کرونا که دومین علت شایع سرماخوردگی محسوب می شود تفاوت هایی دارد؛ از همین رو آن را سندروم تنفسی خاورمیانه ای می نامند.

در این بیماری ویروس از طریق ریزقطره های آلوده وارد دستگاه تنفسی می شود و فرد را مبتلا می کند. این ویروس سریعا به قسمت تحتانی دستگاه تنفس نفوذ می کند و وارد ریه ها شده و باعثسینه پهلوی حاد می شود که نارسایی تنفسی را نیز در پی دارد. این بیماری باعثفوت بیش از ۵۰درصد از مبتلایان می شود. افراد دارای سن بالای ۶۵سال که به ویژه مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی مزمن هستند بهتر است که سفر خود را تا سال بعد به تأخیر اندازند. توصیه می شود افراد مبتلا به نارسایی کلیه نیز تا زمان برطرف شدن خطر احتمال ابتلا به کرونا بهعربستان سعودینروند. افرادی نیز که به حج می روند باید بهداشت فردی را رعایت کنند. زائران باید از حضور در تجمعاتی که افراد دارای علائم سرماخوردگی در آن هستند خودداری کنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار