|
|
کدخبر: ۱۷۰۷۲۶

سلامت > تحقیقات - همشهری آنلاین: دانشمندان سلول های مغزی مسئول تمایل به خشونت و جفت گیری را کشف کردند.

به گزارش ایسنا، محققان از مدت ها پیش می دانستند رفتارهای اجتماعی درونی مانند جفت گیری و خشونت با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند، اما این نخستین باری است که آنها عصب های ویژه ای در مغز یافته اند که چنین رفتارهایی را برمی انگیزد.

دانشمندان طی مطالشات شان دریافتند تغییردادن رفتار یک موش از حالت تمایل به جفت گیری به حمله کردن از طریق افزایش میزان تحریک شدن عصب های موردمطالعه ممکن است.

دیوید جی اندرسون زیست شناس، رهبر تیم علمی در موسسه فناوری کالیفرنیا است که عصب های کنترل کننده رفتار خشونت آمیز در هیپوتالاموس موش را از لحاظ ژنتیکی شناسایی کردند؛ هیپوتالاموس ساختاری است که در عمقمغزوجود دارد.

آنها این بخش را با استفاده از پالس های نوری و با هدف تحریک کردن عصب ها در موش در شیو ه ای موسوم به optogenetics مدیریت کردند؛ این شیوه از نور ساطع شده از ال ای دی های نصب شده در جمجمه(یا جرقه های نوری عمیقا کاشته شده) برای کنترل عصب هایی استفاده می کند که از لحاظ ژنتیکی به نور حساس هستند.

دانشمندان دریافتند زمانی که عصب های مزبور با قدرت توسط پالس های نوری فعال شدند، یک موش نر به موش نر یا ماده دیگری حمله کرد. با این حال، فعال سازی ضعیف تر همان عصب ها رفتارهای جفت گیری را موجب شد. محققان دریافتند می توان با افزایش تدریجی میزان تحریک عصبی در طول تعامل اجتماعی، رفتار یک حیوان منفرد را از جفت گیری به حمله کردن تغییر داد.

عصب های جدید به این دلیل کشف شدند چون گیرنده پروتئینی را برای هورمون استروژن بیان می کنند؛ این موضوع نشان می دهد که استروژن نقش مهمی را در کنترل خشونت جنس نر ایفا می کند.

به این دلیل که هیپوتالاموس موش ها به هیپوتالاموس انسان ها شبیه است، یافته های جدید می تواند با رفتار انسانی نیز مرتبط باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار