|
|
کدخبر: ۱۷۱۴۰۹

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امسال ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای احیای تالاب ها و همچنین مقابله با ریزگردها تخصیص یافته است، گفت: به منظور مدیریت منابع آب و توسعه پایدار کشاورزی ۴۱سایت جدید در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه در قالب همکاری های محلی با سازمان محیط زیست همکاری می کنند.

خبرگزاری مهر: معصومه ابتکار عصر دوشنبه در مراسم رونمایی گزارش نهایی میزگرد تخصصی بین المللی حفاظت از تالاب های ایران و همچنین امضای سند همکاری دولت ژاپن در احیای دریاچه ارومیه که با حضور گری لوئیس نماینده ارشد سازمان ملل متحد در ایران و همچنین آکیرا چیبا کاردار سفارت ژاپن و همچنین سایر معاونان سازمان محیط زیست برگزار شد گفت: همانطور که در گذشته هم همکاری های بسیار خوبی در زمینه محیط زیست میان سازمان ملل متحد و ایران برقرار شده، اراده دولت یازدهم از ابتدا بر این بوده که توجه ویژه ای بر حل معضلات محیط زیست داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه از روزهای اولیه دولت یازدهم اظهار داشت: در نشستی که اخیرا این کارگروه برگزار کرد گزارشات خوبی درباره احیای دریاچه ارومیه ارائه شد.

وی با بیان اینکه در برخی از ابعاد برنامه ها وارد فاز عملیاتی شده ایم و گام های اجرایی در حال پیگیری است تصریح کرد: لازمه پیشبرد برنامه ها اراده و توجه جدی دولت و تغییر رویکردها است به طوری که در این خصوص نیازمند انقلاب در مدیریت منابع آب و مصارف کشاورزی، صنعتی و شهری هستیم.

ابتکار با اشاره به اهمیت آگاهی و مشارکت مردم در این خصوص یاداور شد: احیای دریاچه ارومیه یک دستاورد جهانی است و بدون شک منابع کافی برای احیای تالاب ها پیش بینی می شود البته در این باره نیازمند همکاری های بین المللی خواهیم بود.

وی افزود: به منظور مدیریت منابع آب و توسعه پایدار کشاورزی ۴۱سایت جدید در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه در قالب همکاری های محلی با سازمان محیط زیست همکاری می کنند و در مرحله اول ۳۰ هزار هکتار مزارع و باغات در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه در این طرح مشارکت می کنند.

به گفته ابتکار، باید توجه داشت که با روش های سنتی و قدیمی کشاورزی نمی توان جوابگوی نیازهای جدید کشور و انتظارات آن بود بنابراین باید با تغییر رویکرد ها برای پاسخگویی به نیاز ها اقدام کرد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به همکاری های خوبی که میان وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست، وزارت کشور و استانداران برای احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته است، اظهار داشت: انتقال آب برای احیای این دریاچه به عنوان آخرین گزینه مطرح می شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان محیط زیست برای احیای تالاب ها و مقابله با ریزگرد تخصیص یافته است، گفت: البته در این باره اقداماتی از جمله توقف سدسازی در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه صورت گرفته که در ادامه راه نیازمند استفاده از تجربیات و مشارکت های بین المللی هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به شرایط مناسب تالاب هامون در سال جاری اشاره کرد و افزود: خوشبختانه به سبب اقدامات اجرایی که صورت گرفته و همکاری هایی که با وزارت نیرو و سایر وزارتخانه ها ایجاد شده است بر رفع موانع آبراه ها و همچنین بارندگی های خوب در حال حاضر تالاب هامون در شرایط مناسب تری نسبت به گذشته به سر می برد.

به اعتقاد ابتکار، مدیریت منابع آب در سطح منطقه سیستان از ارزش و اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که معیشت مردم به این تالاب وابسته است و همچنین مهار ریزگردها و طوفان های شن نیازمند احیای تالاب هامون است.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر ادامه همکاری ها میان ایران و افغانستان برای احیای تالاب هامون یادآور شد: تالاب هامون یک تالاب بین المللی بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ابتکار همچنین با اشاره به همکاری هایی که پیش از این ایران با جاییکا در زمینه احیای تالاب انزلی برقرار کرده بود، گفت: در حال حاضر فاز سوم این همکاری ها آغاز شده و استمرار این همکاری ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که تالاب انزلی یک تالاب حاشیه ای دریای خزر است.



ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار