|
|
کدخبر: ۱۷۴۶۱۷

در این مقاله به بررسی و مقایسه میان گوشی های هوشمند اکسپریا Sony Xperia Z۱ Compact سونی و گلکسی Samsung Galaxy S۴ سامسونگ می پردازیم.

بهترین ها در زمین:اندروید از زمان ارائه خود تا به حال با پیشرفت زیادی همراه بوده است، اما با تکامل سالانه این پلتفرم، اندازه صفحه نمایش دستگاه های برتر اندرویدی نیز افزایش یافته اند. در این بخش از گوشی های با صفحه نمایش ۴ اینچی به ۴.۷ اینچی و سپس به دستگاه های ۵ اینچی رشد کردیم تا به تسلط کامل گجت های بزرگ در صفحه های موبایل دست یابیم. این ویژگی برای آن دسته از افرادی که به دنبال یک اسمارت فون جمع و جور هستند قابل قبول نمی باشد، آن ها در پی دستگاهی هستند که بتوانند به راحتی با یک دست از آن استفاده نمایند و به سادگی آن را در جیب خود قرار دهند. چنین دستگاه هایی امروزه نیز وجود دارند، اما مجهز به سخت افزارهای کم قدرت تر نسبت به گوشی های بزرگ تر هستند. در اینجاست که گوشی Sony Xperia Z۱ Compact شروع به خودنمایی می کند، این گوشی نه تنها وعده ی فشرده بودن را داده، بلکه بر روی خود به اجرای بهترین سخت افزارهای پیشرفته اقدام کرده است.

Xperia Z۱ Compact مجهز به یک صفحه نمایش ۴.۳ اینچ و اندازه کلی فشرده است، در حالی که گوشی Galaxy S۴ کمپانی سامسونگ با یک صفحه نمایش ۵ اینچی، بزرگ تر است. گوشی سونی به اجرای چیپ جدیدتر و قدرتمندتر Snapdragon ۸۰۰ می پردازد، در حالی که Galaxy S۴ به سیستم قدیمی تر Snapdragon ۶۰۰ مجهز شده است. گوشی Z۱ Compact دارای دوربینی با سنسور بزرگ تر و یا به طور دقیق ۲۰ مگاپیکسل است، در حالی که سامسونگ به ارائه یک اسمارت فون با دوربین معمولی و متوسط با سنسور ۱۳ مگاپیکسل اقدام نموده است.

با مقایسه این دو گوشی درواقع مبارزه ای را میان دستگاه های کوچک و بزرگ، جدید و قدیمی آغاز می کنیم، به گونه ای که گوشی جدید کوچک تر برای اولین بار در سال های اخیر ادعای غلبه بر مدل بزرگ تر را کرده است. آیا اینگونه می باشد؟ اکنون زمان آن رسیده تا به پاسخ این سوال دست یابیم.



طراحی


اندازه از تفاوت های آشکار میان Xperia Z۱ Compact سونی و Galaxy S۴ سامسونگ است، به طوری که استفاده یک دست در Xperia Z۱ Compact بسیار لذت بخش بوده و شما با این حالت نیز قادر خواهید بود انگشت شصت خود را در هر گوشه ای از گوشی حرکت دهید، در حالی که همین عبارت را نمی توان برای Galaxy S۴ ادعا کرد. در عین حال Z۱ Compact اندکی سنگین تر است، اما این ویژگی خیلی زیاد نیست. تفاوت دقیق اندازه ی این دو گوشی را می توانید در تصویر این قسمت مشاهده نمایید.

این دو دستگاه همچنین دارای طراحی های کاملا متفاوتی هستند. پلاستیک براق استفاده شده توسط سامسونگ ارزش دستگاه های برتر را القا نمی کند، اما این مساله موجب عدم فروش میلیونی Galaxy S۴ نشده است. با این حال باید سپاسگذار استفاده ی مواد باارزش تر در Xperia Z۱ Compact بود، این دستگاه از شیشه در دو طرف خود ساخته شده است که توسط یک قاب فلزی محکم به یکدیگر اتصال دارند، سونی این ساختار را به عنوان زبان طراحی کاملا متعادل معرفی نموده است. با این حال در این بخش تنها قصد پرداختن به ظاهر را نداریم، بلکه باید به این مساله نیز اشاره کرد که Z۱ Compact در برابر آب و گردوغبار مقاوم است. این گوشی مجهز به امتیاز حفاظت IP۵۸ می باشد، بدین معنی که قادر به دوام در ۹۱ سانتی متری زیر آب برای یک مدت زمان متوالی(کمی بیشتر از نیم ساعت) است. در مورد Galaxy S۴، بهتر است که آن را به هیچ وجه در مواجهه با آب قرار ندهید، زیرا این گوشی فاقد هر گونه ویژگی محافظتی است.



Z۱ Compact دارای تمامی انواع اسلات ها و دکمه ها در اطراف خود است و به سادگی می توان به اسلات های micro SIM، microSD، اهرم ولوم، کلید قفل و کلید شاتر اختصاصی آن دست یافت. تمامی این امکانات با دسترسی ساده و مقدار پاسخ دهی کافی همراه شده اند. Galaxy S۴ به نمایش تمامی این پورت ها و اسلات های یادشده نمی پردازد، بلکه اسلات های micro SIM و microSD در زیر کاور پشت قرار دارند و تنها اهرم ولوم و کلیدهای قفل در کناره ی گوشی جای گرفته اند، البته باید بیان کرد که این کلیدها بهتر و قابل دستیابی تر از Z۱ Compact طراحی شده اند.

صفحه نمایش

سونی به داشتن صفحه نمایش های نه چندان خیره کننده به همراه زاویه دید پایین تر از حد متوسط در تازه ترین اسمارت فون های خود مشهور است، اما خوشبختانه در Xperia Z۱ Compact این روند را تغییر داده و درواقع از یک صفحه نمایش IPS LCD بسیار خوب با زوایای دید عالی استفاده کرده است. مهم تر اینکه این نمایشگر دارای رنگ های پرتحرک و به خوبی اشباع شده ای می باشد. این نمایشگر ۴.۳ اینچی(دکمه های مجازی اندکی از اندازه این صفحه نمایش را اشغال می کنند) رزولوشن ۷۲۰x۱۲۸۰ را ارائه می نماید که به معنی پوشش تراکم پیکسل ۳۴۲ppi است که برای تولید ویژگی های بصری کاملا شفاف کافی می باشد.

در این بخش Galaxy S۴ از تکنولوژی صفحه نمایش AMOLED سامسونگ بهره می برد و دارای نمایشگری با ابعاد بزرگ تر پنج اینچ می باشد. این صفحه نمایش از یک پالت رنگ وسیع تر به همراه رنگ های اشباع شده ی بیشتر(اما کمتر واقعی) استفاده می کند. رزولوشن آن نیز بیشتر از گوشی سونی و به میزان ۱۰۸۰x۱۹۲۰ پیکسل است که این نمایشگر را شفاف تر از نمایشگر سونی می سازد و در نتیجه خواندن فونت های ریزتر بر روی Galaxy S۴ ساده تر است. پرچم دار سامسونگ همچنین به زوایای دید وسیع تر نیز مجهز شده که حتی با کج کردن صفحه نمایش آن به زوایای شدید، رنگ ها و روشنایی آن بسیار نزدیک به زمانی که به طور مستقیم بدان می نگرید، می ماند.

در فضاهای باز، Xperia Z۱ Compact سونی دارای مزیت روشن تر بودن است و همچنین در چنین شرایطی خواناتر می باشد. اوج روشنایی در این گوشی به ۵۱۵ نیت می رسد، در حالی که Galaxy S۴ تنها قادر به رسیدن ۲۸۹ نیت است. هرچند جالب توجه است که در هنگام شب و با صفحه نمایش تا حد ممکن تاریک، Galaxy S۴ دارای مزیت بزرگی است به طوری که صفحه نمایش آن قادر به تنظیم بر روی میزان ۹ نیت است، در حالی که Z۱ Compact در چنین شرایطی چشمان کاربر را با روشنایی ۳۹ نیت آزار می دهد.

به طور کلی، اعلام برتری یکی از این دو گوشی در بخش صفحه نمایش بسیار دشوار می باشد. هر دوی آن ها خوب بوده، اما کامل نیستند. داشتن یک صفحه نمایش بزرگ تر مانند مدلی که بر روی Galaxy S۴ وجود دارد، یک مزیت به شمار می رود، اما این ویژگی همچنین منجر به یک دستگاه بزرگ تر شده است. تنها مساله ای که می توان در این قسمت به صراحت بیان کرد این است که این دو گوشی کاملا با هم در تمایز هستند.



رابط کاربری و قابلیت ها

هر دو گوشی سونی و سامسونگ به اجرای پلتفرم اندروید یا به طور دقیق نسخه ۴.۳Jelly Bean بر روی خود می پردازند، اما به دلیل نوع رابط کاربری متفاوت، یافتن شباهت میان آن ها دشوار است. رابط کاربری Timescape سونی رابطی زیبا و سرشار از انیمیشن ها می باشد و شامل آیکون های واضح و با ظاهر واقعی است، در حالی که رابط TouchWiz سامسونگ به شدت کارتونی است که با آیکون های مدور و رنگی و صدای جالب همراه می باشد. تفاوت میان این دو رابط کاملا مشهود است، TouchWiz قطعا به ویژگی های بیشتری مجهز است، برای مثال شما قادر به دریافت حرکات هوایی و قابلیت های توقف / اسکرول / مکثهوشمند بر روی دستگاه های سونی نخواهید بود، اما این واقعیت است که تمامی افراد نیازی به این ویژگی ها ندارند و برخی نیز از آن ها استفاده نخواهند کرد.

مدیریت نوتیفیکیشن ها تقریبا بر روی هر دو دستگاه یکسان است، بر روی هر دو دستگاه با لیست کشویی که قادر به دستیابی بدان در هر زمانی خواهید بود، مواجه هستیم، این لیست را می توان با کشیدن از بالای صفحه نمایش آشکار کرد.

دو برنامه هسته ای و اصلی تماس و پیام رسانی بر روی این دو گوشی از نظر قابلیت مشابه هستند و همگام سازی دفترچه تلفن نیز بر روی هر دو به سادگی صورت می گیرد. باید انتظار تجربه تایپ راحت تر را بر روی صفحه نمایش پنج اینچی Galaxy S۴ داشته باشید و در صورت استفاده از هر دو دست این عمل ساده تر و لذت بخش تر نیز می شود، اما برای تایپ یک دست، وجود صفحه نمایش کوچک تر درواقع یک مزیت بزرگ برای Xperia Z۱ Compact به شمار می رود.

پردازنده و حافظه


Xperia Z۱ Compact سونی به تازگی ارائه شده و از این رو مجهز به تازه ترین و قدرتمندترین تراشه ی Snapdragon ۸۰۰ شده است، در حالی که Galaxy S۴ دستگاهی است که تقریبا یک سال پیش عرضه شد و همچنان با تراشه ی Snapdragon ۶۰۰ فروخته می شود. هر دو تراشه چهارهسته ای بوده و بسیار قدرتمند می باشند، اما اسنپدراگون ۸۰۰ قطعا سریع تر است و قادر به دستیابی به سرعت بالای کلاک ۲.۲ گیگاهرتز می باشد.

در استفاده ی واقعی، متوجه ی کندی و تاخیر زیادی در حین کاربردهای روزانه و کار با رابط کاربری و منوهای هر یک از این دو گوشی نخواهید شد. از جزئیات دیگر اینکه هر دو دستگاه کاملا قادر به اجرای تازه ترین و پرتقاضاترین بازی ها مانند Modern Combat ۴ و Asphalt ۸ هستند. با این حال مزیت Z۱ Compact با بارگزاری بالاتر، تقویت شده و قابل توجه تر می باشد.

خبر خوب اینکه هر دو گوشی Z۱ Compact و S۴ از قابلیت گسترش حافظه به وسیله ی کارت های microSD پشتیبانی می نمایند. بر روی تلفن سونی، حتی می توانید به مبادله راحت تر کارت microSD به دلیل تعبیه اسلات آن در کناره گوشی بپردازید، در حالی که بر روی S۴ نیاز به بیرون آوردن باتری جهت تعویض کارت microSD دارید. حافظه ی داخلی بر روی هر دو مدل ۱۶ گیگابایت است.

اینترنت و اتصالات

مرورگر پیشفرض بر روی Xperia Z۱ Compact گوگل کروم می باشد، در حالی که Galaxy S۴ به کاربران خود مرورگر سفارشی اندروید و کروم را پیشنهاد می دهد. گوگل تصمیم به ارائه کروم به عنوان مرورگر ۴.۴KitKat و نسخه های آینده اندروید را گرفته است و بنا به دلایل خوبی این مرورگر دارای بهینه سازی های بهتری برای رابط های لمسی است. مهم تر اینکه لود صفحات به سرعت صورت گرفته و هدایت آن ها نیز بر روی هر دو گوشی روان اجرا می شود.

هر دو مدل این مقایسه از اتصالات ۴G LTE پشتیبانی می کنند، اما Xperia Z۱ Compact دارای سخت افزار جدیدتر و سریع تری است. دستگاه سونی به همراه قابلیت ۴G LTE Category ۴ عرضه شده که منجر به حداکثر سرعت دانلود تا ۱۵۰Mbps می شود، در حالی که Galaxy S۴ سامسونگ به مدل قدیمی تر مودم Category ۳ LTE مجهز شده که از سرعت ۱۰۰ مگابایت در ثانیه پشتیبانی می کند. درواقع در حال حاضر تنها تعداد اندکی از دستگاه ها با اجرای شبکه های Category ۴ LTE وجود دارند و این ویژگی بیشتر مربوط به آینده است.


با این حال Z۱ Compact همچنین دارای مزیت محسوس دیگری از پشتیبانی باندهای بیشتر شبکه ی ۴G LTE است. به طور خاص تر این گوشی از باند ۴(استفاده شده توسط اغلب اپراتورهای ایالات متحده) و همچنین باندهای ۱،۲، ۳،۴، ۷،۸ و ۲۰ پشتیبانی می نماید و این ویژگی بدان امکان اجرای اغلب شبکه های FDD - LTE جهان را می بخشد. درمقابل، مدل جهانی Galaxy S۴ دارای پشتیبانی محدودتری از LTE است(باندهای ۱،۳، ۵،۷، ۸ و ۱۸). برای کاربرانی که در مناطق تحت پوشش LTE زندگی نمی کنند، هر دو گوشی مذکور به پشتیبانی از + HSPA با سرعت ۴۲ مگابایت در ثانیه اقدام می نمایند.

این دو دستگاه همچنین به همراه اتصال وای - فای دو کاناله، GPS، Glonass، Bluetooth ۴ و NFC ارائه شده اند.

دوربین

Xperia Z۱ Compact مجهز به یک سنسور تصویر بزرگ نسبت به اندازه خود شده است. این گوشی دارای همان دوربین ۲۰.۷ مگاپیکسل ۱/۲.۳ اینچ Xperia Z۱ است، در حالی که سامسونگ گوشی Galaxy S۴ را به یک دوربین ۱۳ مگاپیکسل با سنسور ۱/۳.۰۶ مجهز کرده است. این یک تفاوت بزرگ است، سنسور سونی %۷۲ بزرگ تر از سنسور سامسونگ است و یک سنسور بزرگ تر قادر به جذب نور بهتر است و این یک نکته کلیدی در گرفتن تصاویر بهتر به شمار می رود، به خصوص هنگامی که نور کم شود. دوربین Z۱ Compact هچنین با دیافراگم عریض f / ۲.۰ ارائه می شود که اجازه دریافت نور بیشتر را نسبت به لنز f / ۲.۲ موجود در Galaxy S۴ می دهد. به علاوه گوشی Xperia Z۱ Compact دارای فاصله ی کانونی بزرگ تر ۲۷ میلی متر(در مقایسه با میزان ۳۱ میلی متر S۴) است، از این رو می توان با آن به تطابق صحنه های بیشتری در یک شات اقدام نمود.



آغاز به کار هر دو دوربین سریع می باشد، اما Galaxy S۴ اقدام به ضبط سریع تر تصاویر می کند. رابط کاربری سامسونگ به همراه تمامی حالت های تصویربرداری به دقت توضیح داده شده و دکمه های بزرگ، گزینه های بسیار زیادی مانند حالت عکاسی خوش تعریف را ارائه می دهد. درمقابل، حالت " خودکار برتر "(Superiour auto) موجود در Z۱ Compact به طور خودکار به انتخاب حالت تصویر که خود برای یک صحنه مناسب تشخیص می دهد می پردازد، اما به شما اجازه انتخاب آن را به صورت دستی نمی دهد. با این حال هر دو دوربین ملزومات عکسبرداری HDR و عکاسی پشت سر هم را پوشش می دهند. دستیابی به تنظیمات دستی مانند تعادل رنگ سفید و ISO نیز بر روی برنامه ی دوربین هر دو دستگاه به سادگی صورت می گیرند که برای اغلب عکاسان فوق العاده می باشد.

ضبط تصاویر بر روی این دو گوشی بالاتر از حد کسب شده توسط اسمارت فون های دیگر می باشد به طوری که دارای جزئیات دقیق و رنگ های غنی است. با این حال Xperia Z۱ دارای اندکی برتری می باشد، زیرا به ضبط عکس های دقیق تر و واقعی تری نسبت به Galaxy S۴ می پردازد. البته این مساله از کیفیت عالی تصاویر S۴ نمی کاهد، اما نشان دهنده این است که تصاویر S۴ تمایل اندکی به کنتراست بالا دارند. شایان ذکر است هنگامی که در حالت خودکار به عکاسی بپردازید، Xperia Z۱ Compact درواقع به عکسبرداری هشت مگاپیکسل با ترکیب پیکسل های چندگانه از دوربین اصلی ۲۰ مگاپیکسل در پیکسل های برتر با وضوح و رنگ بهتر می پردازد.

در فضای بسته هنگامی که نور کمی وجود دارد، گوشی سونی همچنان برتری خود را حفظ می کند. این گوشی به گرفتن تصاویر با تعادل رنگ اندکی بهتر نسبت به GS۴ اقدام می کند. Xperia Z۱ همچنین دارای یک فلاش LED کمی قدرتمندتر است.

در بخش ضبط ویدئو، هر دو گوشی به ضبط فیلم های تا ۱۹۲۰x۱۰۸۰ پیکسل با فریم ریت حدود ۳۰fps می پردازند. ضبط هر دو بسیار روان و بدون حذف فریم می باشد و با جزئیاتی زیادی همراه است. با این حال Z۱ Compact به ارائه جزئیات بیشتری می پردازد و اندکی دقیق تر و بسیار واقعی تر از سامسونگ است. تلفن سونی همچنین صدای اندکی بهتر را ضبط می کند که با نویز کمتری همراه است.


چندرسانه ای

یک صفحه نمایش بزرگ نقش مهمی در ارائه تجربه رسانه ای بر روی اسمارت فون ها اجرا می کند. به همین دلیل، Galaxy S۴ با صفحه نمایش پنج اینچی خود در بخش تماشای ویدئو و یا تصاویر، جایگاه بالاتری دارد. صفحه نمایش ۴.۳ اینچی Xperia Z۱ Compact نیز برای برطرف کردن نیازهای رسانه ای شما کافی می باشد و با زاویه دید بهبودیافته خود این تجربه را بهتر از تلفن های پیشین سونی ساخته است.

در بخش ویدئو، هر دو گوشی به پشتیبانی از فرمت های فایل مشترک به سادگی و البته بدون مشکل در رمزگشایی ویدئوی ۱۰۸۰p می پردازند. در بخش موسیقی، Z۱ Compact به برنامه Sony Walkman با ظاهری پیشرفته و ویژگی های فراوان از جمله اطلاعات ترانه و هنرمند توسط وب مجهز است. برنامه سامسونگ فاقد برجستگی ویژگی های بصری موجود در رقیب سونی آن می باشد(و توابع فانتزی آن)، اما به طور کلی این برنامه خوب عمل می کند و هر دو گوشی دارای اکولایزری هستند که می توان از آن جهت کنترل صدا بهره برد.

صدای دریافتی از بلندگوها بر روی هر دو گوشی از بخش های خاص و برجسته به شمار نمی رود و پایین تر از مدل های برتر دیگر قرار دارد. حجم صدا بر روی Galaxy S۴ خوب است اما درواقع بر روی Xperia Z۱ Compact به دلیل ساختار ضدآب آن، بیش از حد آرام است.

کیفیت تماس

هر دو اسمارت فون کیفیت تماس خوبی را ارائه می دهند. در میکروفون گوشی، صدا تقریبا بلند(که بر روی Z۱ Compact اندکی آرام تر است) و واضح بر روی هر دو دستگاه شنیده می شود. تماس گیرندگان نیز قادر به تشخیص ساده صدای کاربران این گوشی ها با تن طبیعی هستند.

هرچند بلندگوی Galaxy S۴ اندکی بلندتر توصیف می شود که مزیتی برای کنفرانس های تلفنی می باشد.

باتری

اسمارت فون کوچک تر Xperia Z۱ Compact در کمال شگفتی مجهز به یک باتری بزرگ نسبت به ابعاد خود است. این گوشی دارای یک باتری ۲۳۰۰ میلی آمپرساعتی است که قابل جابه جایی نیست، در حالی که Galaxy S۴ با وجود اختلاف اندازه زیاد با گوشی سونی، دارای تنها یک باتری اندکی بزرگ تر با ظرفیت ۲۶۰۰ میلی آمپرساعت است. جای تعجب نیست که Z۱ Compact دوام بیشتر ۱۸ ساعته را برای زمان مکالمه ۳G از خود ارائه دهد(درمقابل ۱۷ ساعت گزارش شده برای S۴)، و زمان استندبای این گوشی نیز بسیار طولانی تر از تلفن سامسونگ می باشد.

درواقع هر دو گوشی به سادگی قادر به دوام یک روز کاری کامل در اغلب موارد هستند، اما تحت کاربردهای سنگین تر احتمالا باید هر دو دستگاه را هر شب شارژ نمایید.

جمع بندی

با تمامی این توضیحات، اکنون زمان آن رسیده که به پرسش بزرگ پاسخ دهیم: کدام یک از این دو دستگاه را باید خرید، Z۱ Compact و یا Galaxy S۴؟ کاملا واضح است که ما در مورد دو دستگاه فوق العاده صحبت می کنیم، اما اگر شما از داشتن یک صفحه نمایش کوچک تر ناراحت نخواهید شد، به نظر می رسد که Z۱ Compact انتخاب بهتری باشد. روی هم رفته، این دستگاه نه تنها جدیدتر است، بلکه با مواد باارزشی ساخته شده، به قابلیت محافظت مجهز شده، دارای پردازنده ای قدرتمندتر است، و دوربین بهتری را ارائه می دهد که تمامی این مشخصات آن را به انتخاب منطقی تبدیل می کند.



Galaxy S۴ یک دستگاه تقریبا یک ساله است و در حال قدیمی شدن می باشد، به طوری که دارای مشخصات داخلی قدیمی تر و کم قدرت تری است. در عین حال واقعیت کاهش قیمت این گوشی نیز وجود دارد، از این رو خرید آن می تواند مقرون به صرفه تر باشد. هرچند اگر به دنبال خرید بهترین محصول هستید، دیگر به سختی می توان S۴ را توصیه کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار