|
|
کدخبر: ۱۷۴۷۴۲

سلامت > بیماری - همشهری آنلاین: عربستان سعودی برای نخستین بار به افرادی که با شترها سروکار دارند، هشدار داد که ماسک و دستکش بپوشند تا از انتشار ویروس نشانگان تنفسی خاورمیانه(مرس) جلوگیری شود.

به گزارش رویترز کارشناسان بهداشتی می گویند شترها محتمل ترین مخزن حیوانی ویروسمرسهستند که روز شنبه ۱۰ مه(۲۰ اردیبهشت) وزارت بهداشتعربستان سعودیهفت مورد دیگر ابتلا به آن را در این کشور گزارش کرد.

عامل مرس یککوروناویروسشبیه کوروناویروس عامل سارس است که پس از ظهور در چین در سال ۲۰۰۲ به مرگ ۸۰۰ نفر انجامید. در حال حاضر واکسن یا داروی ضدویروسی برای مقابله با این ویروس وجود ندارد.

بیش از یک چهارم از ۴۸۰ مورد تشخیص داده شده مرس در عربستان سعودی، کانون شیوع بیماری، مرده اند.

در عین حال تشویش عمومی در این کشور در میان شایعات در رسانه های اجتماعی درباره اینکه مقامات همه اخبار درباره انتشار بیماری را به اطلاع مردم نمی رسانند، بالا گرفته است.

اوج گیری اخیر در موارد بیماری باعثنگرانی هم در عربستان سعودی و هم در خارج شده است و فوری ترین دلیل آن هم ورود زائران از سراسر دنیا به عربستان در طول ماه رمضان(تیر ماه) به این کشور است.

با اینکه رابطه مرس با شترها که موقعیت خاصی در جامعه سعودی دارند، موضوع بررسی گسترده در میان دانشمندان در خارج از عربستان سعودی بوده است، در بحثهای رسمی محلی در این کشور کمتر مورد توجه بوده است.

وزارت کشاورزی عربستان در بیانیه ای در روز یکشنبه در خبرگزاری رسمی این کشور به مردم توصیه کرد از تماس با شترها مگر در موارد ضروری خودداری کنند و دست های شان را پیش و پس از تماس با شترها بشویند و ماسک به صورت بزنند.

در این بیانیه آمده است: «پوشیدن دستکش محافظتی به خصوص هنگام سروکار داشتن با زایمان شتر یا شترهای مرده توصیه می شود.» این بیانیه توصیه کرده است که فقط گوشت پخته شتر خورده و شیر شتر پیش از مصرف جوشانده شود.

همچنین توصیه شده است که مردم نشانه های مرس در شترها را به فوریت گزارش دهند.

سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است افرادی که در معرض بیشترین خطر بیماری شدید قرار دارند از تماس با شترها اجتناب کنند.

وزارت بهداشت عربستان سعودی از ارتباط دادن میان مرس و شترها تا یک کنفرانس خبری در پایان ماه گذشته خودداری کرده بود.بیانیه وزارت کشاورزی عربستان نخستین هشدار رسمی به افرادی است که با شترها سروکار دارند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار