|
|
کدخبر: ۱۷۵۱۶۰

سلامت > بیماری - همشهری آنلاین: منونوکلئوز که غالباً به اختصار " منو " نامیده می شود، یک بیماری عفونی است که توسط «ویروس اپشتاین - بار»(EBV) ایجاد می شود.

نشانه های منونوکلئوز شامل تب، گلودرد، سردرد، لکه های سفید در پشت حلق، تورم غدد لنفاوی پشت گردن، احساس خستگی و بی اشتهایی است.

شیوه انتقال

ویروس اپشتاین - بار برخلاف ویروس هایی نظیر ویروسسرماخوردگیبه آسانی انتقال نمی یابد. این ویروس در بزاق و مخاط یافت می شود.این ویروس معمولاً از طریق بوسیدن از فردی به فرد دیگر منتقل می شود، گرچه به ندرت از راه هایی مثل سرفه کردن هم انتقال پیدا می کند. نشانه های منو معمولاً طی ۴ الی ۷ هفته پس از تماس با ویروس ظاهر می شوند.

عموماً مردم فقط یک بار به ویروس مبتلا می شوند. این ویروس در بین افراد ۱۵ تا ۳۵ ساله شایع تر است.

تشخیص

پزشک شما احتمالاً سوالاتی درباره علائم بیماری از شما خواهد کرد و سپس برای تائید تشخیص آزمایش خون منو درخواست می کند.

یکی از آزمایش های رایج برای تشخیص این بیماری «تست منوسپات» است. در صورت قطعی نبودن پاسخ آزمایش منوسپات، نیاز به انجام سایر آزمایش های خونی است.

بزرگی طجال

نگرانی جدی اصلی درباره منونوکلئوز این است در جریان عفونت با این ویروس ممکن استطحالبزرگ شود و خطر پارگی آن وجود دارد. طحال مانند یک غده بزرگ است که در بخش بالایی سمت. چپ شکم قرار دارد. کارکرد طحال با خون ارتباط دارد.

گرچه پارگی طحال در مبتلایان به منونوکلئوز نادر است، توصیه می شود که نسبت به نشانه های آن هشیار باشید و در صورت مشاهده هر یک از آنها بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

نشانه های پارگی طحال شامل درد در بخش بالایی سمت چپ شکم(پایین سمت چپ قفسه سینه)، احساس سبکی در سر، احساس تند شدن و شدت ضربان قلب، خونریزی آسان تر از معمول و دشواری تنفس هستند.

درمان

مونونوکلئوز علاجی ندارد، اما به خودی خود خوب می شود. علائم معمولاً برای ۴ هفته وجود دارند. درمان های که صورت می گیرد برای کاهش علائم است.

از جمله اقداماتی که می توانید انجام دهید، اینهاست:

استراحت کنید. مقدار زیادی مایع بنوشید. اگر گلودرد دارید، آب نمک قرقره کنید یا قرص مکیدنی، بستنی یخی و یا آب نبات بمکید. می توانید از قرص استامینوفن یا ایبوپروفن برای کاهش درد و تب استفاده کنید. از دادن آسپیرین به کودکان خودداری کنید، زیرا مصرف آسپیرین در کودکان می تواند به عارضه نادر اما مرگباری به نام " نشانگان رای " بینجامد.

آنتی بیوتیکها نظیر پنی سیلین در منو کاربردی ندارند. عامل منو ویروس است و آنتی ییوتیک ها در مقابل ویروس ها بی اثر هستند. اگر علاوه بر منو، یک عفونت میکروبی هم داشته باشید، پزشک به شما یک آنتی بیوتیک می دهد.

احتیاطات

از هرگونه فعالیت و ورزش تا زمانی که پزشک تجویز کند، اجتناب کنید. حرکت زیادی می تواند خطر پارگی طحال را افزایش دهد. برای سه تا چهار هفته پس از شروع عفونت باید از فعالیت جسمی خودداری کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار