|
|
کدخبر: ۱۷۵۴۰۱

فوق تخصص جراحی و اورولوژی کودکان و نوزادان گفت: پس از آسیب های ناشی از تصادفات رانندگی و حوادث، شایع ترین اورژانس جراحی کودکان بیماری آپاندیسیت است.

خبرگزاری ایرنا: دکتر فتح الله روشن ضمیر با بیان اینکه آپاندیس یکی از اعضای بدن است و نباید پزشکان با مشاهده اولین درد در ناحیه شکم به برداشتن این عضو اقدام کنند، توضیح داد: کلمه آپاندیس به معنای زائده است و در گذشته این عضو از بدن را به عنوان یک زائده تلقی می کردند و با بروز درد شکمی شدید آن را با عمل جراحی برمی داشتند.

وی افزود: این درحالی است که آپاندیس یک بخش لوله ای بدن است که رگ های دارای گردش خون مناسبی دارد و در جراحی های ترمیمی در هر کجای بدن که به شکل و اندازه آپاندیس نیاز باشد، می توان از آن استفاده کرد.

روشن ضمیر گفت: نباید پزشکان با مشاهده درد و ناراحتی در ناحیه شکم کودکان اقدام به برداشتن آپاندیس کنند بلکه باید با معاینه دقیق بیماری شدت آن را بررسی و سپس اقدام به درمان کنند.

وی با بیان اینکه شناسایی میزان شدت بیماری آپاندیسیت در حیطه کاری جراحان کودک است، افزود: جراحان کودک نیز ابتدا باید بیمار را معاینه و آزمایشات مربوطه را انجام می دهند و در صورت خطرناک بودن وضعیت بیمار اقدام به برداشت آپاندیس کنند.

روشن ضمیر با تاکید بر اینکه اگر وضعیت بیمار خطرناک نباشد می توان آن را با مصرف دارو درمان کرد، ادامه داد: حتی برای بیمارانی که تشخیص قطعی آپاندیسیت داده می شود باید سی تی اسکن انجام شود تا به نتیجه قطعی و صحیح تری رسید.

وی در مورد اینکه گفته می شود آپاندیس باید به سرعت جراحی و برداشته شود، افزود: این یک باور اشتباه است که در گذشته در بین مردم و حتی پزشکان رایج بود، این درحالی است که از زمان بروز اولین علایم درد شکم در بیمار، پزشک بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت فرصت دارد تا بیمار را به خوبی معاینه و درمان مناسب را ارایه کند.

آپاندیسیت بیماری است که در آن یکی از اعضای بدن به نام آپاندیس ملتهب و چرکی می شود. درد آپاندیسیت از نواحی اطراف ناف شروع می شود و به سمت ناحیه راست و پایین شکم حرکت می کند و به تدریج شدت می یابد.

آپاندیسیت برای هر فردی ممکن است اتفاق بیافتد اما شیوع آن در سنین بین ۱۰ تا ۳۰ سالگی بیشتر است.

فرد زمانی دچار آپاندیسیت می شود که آپاندیس وی با مدفوع، جسم خارجی، عفونت و یا بر اثر بیماری سرطان مسدود شده باشد. وقتی آپاندیس مسدود می شود باکتری های درون آن شروع به تکثیر می کند و سبب التهاب، ورم و چرکی شدن آپاندیس می شود.

اگر آپاندیسیت به موقع درمان نشود، امکان پارگی و ترکیدن آپاندیس و پخش شدن عفونت در بدن و در نهایت فوت بیمار وجود دارد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار