|
|
کدخبر: ۱۷۵۴۱۹

نوبرانه ها از قیمت های نجومی شان که کم می شود مخاطبان بیشتری پیدا می کنند.

به گزارشافکارنیوز، خوردن نوبرانه اگرچه لذتبخش است ولی می تواند مخاطراتی نیز برای سلامت بدن به همراه داشته باشد. در طب سنتی یک اصل کلی برای خوردن میوه ها وجود دارد و آن رعایت تقویم فصلی میوه هاست؛ یعنی هر میوه ای بسته به نیاز های موجودات و انسان های هر اقلیم به وجود می آید. بهتر است میوه های همان سرزمینی که در آن زندگی می کنید را مصرف کنید.


دکتر فهیمی، متخصص و پژوهشگر طب سنتی در گفت وگو در مورد میوه های نوبرانه گفت: در خوردن میوه های نوبرانه به چند نکته توجه کنید؛ اول اینکه کشاورزان محاسبه اقتصادی روی فروش این میوه ها نکرده و آن را به صورت کال وارد بازار نکنند. اگر فرایند طبخ میوه ها در طبیعت طی نشود باعثسنگینی و درد و سوزش معده می شود و افراد معمولا پس از خوردن این میوه ها دچار دل درد و تهوع می شوند.

از آنجا که نوبرانه ها ترش هستند باید به میزان خوردن توجه کنید. گوجه سبز در میان میوه های بهاری هر چه درشت تر باشد بهتر است؛ درجه ترشی معتدل تری دارد و در نتیجه برای بدن مفید تر است. دکتر فهیمی گفت: استفاده از خربزه در میان روز بسیار مفید است چرا که باعثتخلیه صفرای زائد و تنظیم سیستم گوارش و کبد می شود. هندوانه را در ساعت هایی که معده خالی است مصرف نکنید چون باعثترشح هیستامین و در نتیجه ترشح ماده اسیدکلرید ریک در بدن می شود.

برای اینکه از عوارض دل درد شدید آن کاسته شود بهتر است کمی شکر قهوه ای یا سفید به هندوانه افزوده شود تا جلوی تحریک معده گرفته شود. فصل میوه های زمستانی گذشته است و بیشترشان سردخانه ای شده اند. دکتر فهیمی توصیه کرد که میوه هایی مانند پرتقال را در بهار مصرف نکنیم چراکه این میوه ها ریتم دستگاه گوارش را از بین می برند و مواد نگهدارنده آنها در این مرحله به بافت میوه نفوذ پیدا کرده و باعثمسمومیت جزئی می شود.

سیب در این شرایط کمتر از پرتقال آسیب می رساند. وی به افراد توصیه کرد که از مصرف نمک با نوبرانه هایی مانند چاغاله و گوجه سبز خودداری کنند و افزود: نمک برای افراد میانسال به بالا می تواند بسیار مضر است، بهتر است از این میوه ها و همچنین از سبزی های این فصل مانند کنگر و ریواس خورش درست کنید تا از خواص آنها بیشتر استفاده کنید. از سبزی هایی مانند والک و قازآیاقی(شبیه پای غاز است) بیشتر استفاده کنید.

میوه خطرناک این موقع از بهار به نظر دکتر فهیمی زردآلو است که پوستی زرد و درونی سبز رنگ دارد. این میوه بدین شکل کال است و می تواند منجر به دل درد بسیار شدید شود. اگر پس از مصرف نوبرانه ها سیستم گوارشتان به هم ریخت توصیه می شود که از دمنوش زنجبیل استفاده کنید تا عوارض ناشی از آن از بین برود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار