|
|
کدخبر: ۱۷۵۵۱۴

اتانول موجود در والک می تواند شدت اثر رادیکال های آزاد را کاهش دهد. پس می توان این گیاه را نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی در برابر حمله رادیکال های آزاد دانست.

اثرات پیشگیری کننده والک در برابر سرطان های معده و پروستات به اثبات رسیده است.

والک، نوعی سبزی کوهی است که تنها در فصل بهار می روید و از هزاران سال پیش تاکنون به عنوان گیاهی شگفت انگیر، در افرادی که در دامنه کوه ها زندگی می کردند؛ معروف بوده است؛ زیرا خواص درمانی متعدد و خارق العاده ای دارد. والک گیاهی شبیه سیر با خواص مشابه است. امروزه افراد درباره خواص بی شمار گیاه سیر اطلاعات زیادی دارند؛ اما والک گیاهی است که مهجور مانده و کمتر کسی با خواص بی نظیر آن آشنایی دارد.

اگر فواید متعدد سیر را می دانید اما به دلیل بوی تند آن، از این گیاه گریزان هستید، والک جایگزین مناسبی می باشد؛ زیرا این دو گیاه از یک خانواده می باشند. گیاه سیر که ما بیشتر با آن آشنا هستیم با نام سیر خانگی و والک با نام سیر جنگلی معروف می باشد.

همین نام گذاری نشان می دهد که این دو گیاه تا چه اندازه مشابه با یکدیگر می باشند. تحقیقات علمی نیز موید این ادعا می باشد و تجزیه شیمیایی این دو گیاه نشان می دهد که سیر و والک از نظر مواد موثر شیمیایی بسیار مشابه می باشند.

والک چگونه گیاهی است؟

سبزی کوهی والک گیاهی است که تنها در فصل بهار و تنها در مناطق کوهستانی می روید. این گیاه شبیه پیاز می باشد. گل های سفید و کوچک ستاره ای شکل این گیاه در میان برگ های پهن و براق آن خودنمایی می کند. گل این گیاه، برگ ها و ریشه آن همگی از قسمت های قابل استفاده می باشند.

سه برتری سیر جنگلی(والک) بر سیر خانگی

سیر جنگلی(والک) و سیر خانگی هر دو از یک خانواده می باشند و فعالیت مشابهی نیز در بدن دارند. با این تفاوت که والک(سیر جنگلی) سه مزیت بیشتر از سیر دارد:

۱. والک در مقایسه با سیر از مواد فعال شیمیایی بیشتری تشکیل شده است.
۲. گیاه والک دارای مواد شیمیایی فعالی می باشد که در گونه های دیگر سیر یافت نمی شود.
۳. سبزی کوهی والک برخلاف سیر بی بو می باشد و بعد از خوردن در دهان ایجاد بو نمی نماید.

علت بی بو بودن والک


برگ های والک مقدار زیادی کلروفیل دارند که با مواد نیتروژنی موجود در این گیاه(که مسئول ایجاد بو در گونه های مختلف خانواده سیر می باشد) در طی عمل هضم و جذب ترکیب می شوند. در نتیجه این مواد نیتروژنی غیرفعال گشته و تبدیل به مواد بودار نمی شوند. نتیجه اینکه کلروفیل زیاد موجود در این گیاه مانع از انتشار بوی این گیاه می شود.

ترکیبات موجود در گیاه والک


والک از ترکیبات متعدد سولفور مانند آمینواسیدهای گوگرددار، آلیسین و ترکیبات آزاد دیگر مانند دی وینیل سولفور، دی متیل تیوسولفونات و… تشکیل یافته است؛ که همگی این مواد مسئول خواص متمایز این گیاه می باشند. همچنین سرشار از ویتامین های A, B, C و مواد معدنی متعدد مانند ژرمانیوم، سلنیم و روی است.

پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی با والک


آلیسین که یک ترکیب گوگرددار در والک می باشد مسئول خواص بی نظیر این سبزی کوهی می باشد. این ترکیب فشارخون را در حد نرمال حفظ می کند و با جلوگیری از جذب کلسترول، باعثکاهش سطح کلسترول خون می گردد. پس می توان آن را به عنوان یک محافظت کننده بی نظیر در برابر ایجاد لخته خون و پلاک های چربی دانست. نتیجه اینکه این سبزی کوهی پیشگیری کننده از سکته و بیماری های قلبی می باشد.

والک و بهبود بیماری های گوارشی

اثرات مفید والک بر کبد، کیسه صفرا، روده و معده در مطالعات متعدد به اثبات رسیده است. این گیاه هضم را ارتقا می بخشد و به منظور بهبود سوءهاضمه کاربرد دارد. عصاره آن را می توان برای درمان کرم های لوله ای روده به کار برد. بهبود بیماری های رودی معدی مانند اسهال، کولیک، گازهای اضافی معده و روده و رو دل از اثرات این گیاه است. همچنین در زمینه کمبود اشتها می تواند اثربخش باشد.

اثرات آنتی اکسیدانی گیاهی از دل کوه

اتانول موجود در والک می تواند شدت اثر رادیکال های آزاد را کاهش دهد. پس می توان این گیاه را نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی در برابر حمله رادیکال های آزاد دانست.

بهبود سیستم ایمنی با سیر جنگلی(والک)

والک به دلیل دارا بودن ترکیب موثر آلیسین خواص آنتی‎ باکتریایی و ضدقارچی متعددی را نشان داده است و می تواند در زمان حمله باکتری ها به بدن به کمک سیستم ایمنی بدن آمده و آن را تقویت کند. همچنین سایر ترکیبات موجود در این گیاه اثرات تقویت کننده و نیروزایی قوای بدن را دارند و در کل سلامت عمومی برای بدن را به وجود می آورد.

اثرات متعدد دیگر والک


۱. بهبود سیستم تنفسی: والک ضد آسم، برطرف کننده برونشیت و ضد آمفیزم می باشد.

۲. اثرات کاهش وزن: تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه آب این گیاه برای کاهش وزن موثر است.

۳. بهبود بیماری های مفصلی: تسکین بیماری های روماتیسمی و آرتریت مفصلی از اثرات دیگر این گیاه کوهی می باشد.

۴. پیشگیری از سرطان: اثرات پیشگیری کننده والک در برابر سرطان های معده و پروستات به اثبات رسیده است.

۵. اثرات درمانی دیگر: والک ضداسپاسم عضلانی، قابض، عرق آور، ادرارآور، خلط آور و تب بر می باشد.

طریقه مصرف والک


بعد از شستشوی گیاه والک، برگ های گیاه را به قطعات ۲-۱ سانتی متری برش بزنید و فریز نمایید و در طول سال که این گیاه وجود ندارد از آن استفاده کنید. سبزی پلوی تهیه شده از این گیاه بسیار خوش طعم می باشد. هم چنین می توانید از این سبزی برای تهیه کوکو استفاده نمایید.

منبع: tebyan. net

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار